کد خبر: ۹۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 09
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش یک درصدی معاینه فنی کشور در کاهش آلودگی هوا، از افزایش سه برابری مراجعات به مراکز معاینه فنی طی هفته‌های اخیر خبر داد و افزود: سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی تا آخر دی ماه راه‌اندازی و رونمایی خواهد شد.
به گزارش شفا آنلاین، مسعود زندی با اشاره به اینکه مشکل معاینه فنی مسبوق به سابقه است و گزارش‌های بسیاری در مورد کارآمد نبودن معاینه فنی وجود دارد، گفت: مطالعات تعدادی از پژوهشگران دانشگاه‌های صنعتی شریف و تربیت مدرس نشان می‌دهد که معاینه فنی می‌تواند نقش 10 تا 15 درصدی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، اما سهم معاینه فنی کنونی در کشور بیش از یک درصد نیست. او برای ناکارآمدی معاینه فنی چند دلیل دارد: «برخورد جدی با خودروهای فاقد معاینه فنی نمی‌شود و گزارش‌ها حاکی از خالی بودن مراکز معاینه فنی است و تعداد کمی از شهروندان به این مراکز مراجعه می‌کنند.»

 پیشتر هم «سید نواب حسینی منش» قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران اعلام کرده بود که تاکنون در کشور 7 میلیون وسیله نقلیه واجد شرایط، به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند. او از یک مشکل دیگر هم خبر داده بود: «برخی از افراد بدون حضور در مراکز معاینه فنی توانسته‌اند برگه معاینه فنی اخذ کنند.» به گفته او این تخلف در تهران کمتر بوده و مسئولان بخش معاینه فنی تهران هم به این موضوع اذعان دارند که تهران مستثنی است ولی در مراکز معاینه فنی در شهرستان‌های اطراف دسترسی به برگه معاینه فنی راحت‌تر است.


  سامانه یکپارچه معاینه فنی

پیش از زندی، این «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود که از ایجاد یک سامانه یکپارچه معاینه فنی خبر داده بود که وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی موظف به راه‌اندازی آن شده است.

به گفته زندی، سامانه یکپارچه معاینه فنی به دنبال ایجاد وحدت رویه در امور مربوط به معاینه فنی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های الکترونیکی و اطلاعات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی برای تسهیل در مقررات است و شیوه کار بدین صورت است که اطلاعات خودرو در مرکز معاینه فنی از طریق دوربین‌های پلاک خوان ثبت می‌شود و این اطلاعات در اختیار نیروی انتظامی نیز قرار می‌گیرد که پلیس ضمن اصالت خودرو در جریان اقدامات و تست‌های مرکزمعاینه فنی قرار می‌گیرد و اطلاعات از طریق آنها نیز قابل برداشت است.

زندی با بیان اینکه در سامانه یکپارچه معاینه فنی انسان دخالتی نداشته و هیچ‌گونه تقلبی هم در آن رخ نمی‌دهد، می‌گوید: نیروی انتظامی با نرم‌افزارهایی امکان پیگیری ثبت تخلف را دارد و حجم تخلفات با این سامانه به حداقل ممکن می‌رسد. البته کاربردی بودن این سامانه یک پیش شرط دارد که تأمین آن در دست بهارستان نشین هاست. همان‌طور که پیشتر هم ابتکار به روزنامه ایران گفته بود کارشناسان و همچنین سازمان‌های مختلف چون محیط زیست در انتظار کاهش زمان معاینه فنی از 5 سال به یک سال هستند که البته هنوز هیچ خبری از سوی مجلس به گوش نمی‌رسد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: