کد خبر: ۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی> انسان‌ها به روابط متقابل اجتماعی نیاز ذاتی دارند. زمانی که این نیاز اجتماعی برطرف نشود، احساس تنهایی در فرد شکل می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین، احساس تنهایی برای هر شخصی منحصربه‌فرد است و محدوده آن ممکن است از بی‌حوصلگی مختصر تا انزوای شدید و افسردگی باشد. علاوه بر این، احساس تنهایی یک کودک ممکن است بااحساس تنهایی یک بزرگ‌سال متفاوت باشد و این امکان وجود دارد که یک کودک از شیوه متفاوتی برای مقابله با تنهایی خود استفاده کند. تنهایی یک احساس است.

 احساسی است که انسان در صورت برآورده نشدن نیازهای اجتماعی‌اش آن را تجربه می‌کند. تنهایی با خلوت گزیدن متفاوت است. خلوت گزیدن دارای تمام معانی ضمنی مثبت است و چیزی است که فرد آگاهانه آن را انتخاب کرده است و از آن لذت می‌برد.

 از سوی دیگر، تنهایی نتیجه بسیاری از عوامل است. عواملی همچون مسائل شخصی (از دست دادن شریک زندگی یا عزیزی) و تغییر مکان زندگی در شکل‌گیری تنهایی موثر هستند. علاوه بر این، تنهایی می‌تواند نتیجه یک بی‌آبرویی اجتماعی، مشکل مالی یا مشکل سلامت باشد. مشکلات روان‌شناختی مانند افسردگی نیز در بروز احساس تنهایی موثر هستند.

       تشخیص علائم تنهایی: اولین و مهم‌ترین راه برای مقابله با تنهایی، شناسایی و تشخیص علائم مربوط به‌تنهایی است. آیا فردی هستید که همواره بی‌حوصله و افسرده است؟ آیا فردی هستید که برای دور ماندن از شلوغی همواره بهانه‌تراشی می‌کند؟ آیا اشتها و عادت‌های غذایی شما با یک الگوی منفی مطابقت می‌کند؟ به بیان ساده‌تر، آیا دچار سوءتغذیه یا پرخوری هستید؟ آیا با خانواده و دوستان خود تماس و ارتباطی ندارید؟ مهتر از همه، آیا دارای افکار خودکشی هستید؟ و آیا اراده خود را برای زندگی کردن از دست‌ داده‌اید؟ این دو علائم آخری (داشتن افکار خودکشی و نداشتن اراده برای زندگی کردن) از تفکرهای افراطی هستند که عامل ایجاد آنها سال‌ها تنهایی است. این تفکرات ممکن است نتیجه افسردگی نیز باشند. تنهایی و افسردگی یک دور باطل خطرناک و مخرب است. زمانی که با علائم تنهایی و افسردگی مواجه شدید هر چه سریع‌تر باید با آنها مقابله کنید.

       پذیرش تنهایی: گام مهم بعدی در مقابله با تنهایی پذیرش علائم تنهایی و این حقیقت است که به کمک نیاز دارید. با پذیرش تنهایی این تمایل در شما شکل می‌گیرد که برای مقابله با آن می‌توانید از دیگران کمک بگیرید. پذیرش علائم تنهایی ممکن است برایتان آسان نباشد، چون این پذیرش به این معنا است که باید از پشت دیواری که برای منزوی ماندن خود خلق کرده‌اید بیرون بیایید. در اینجا باید گفت که پذیرش تنهایی و پذیرش نیاز به کمک دیگران عوامل اساسی در مقابله با تنهایی هستند و دانستن دلایل تنهایی دارای اهمیت ثانوی است. باوجوداین، این جمله به این معنا نیست که دلایل تنهایی هیچ اهمیتی ندارند.

       طلب حمایت: گام بعدی در مقابله با تنهایی این است که از عزیزان خود طلب حمایت و کمک کنید. راز خود را با یکی از اعضای با اعتماد خانواده یا دوست خود در میان بگذارید و به او بگویید که برای مقابله با این مشکل آماده هستید. برحسب‌ تصادف این افراد ممکن است از مشکل شما اطلاع داشته باشند، اما اگر با زبان خودتان این مساله را به آنها بگویید از وجود چنین مشکلی در شما مطمئن می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند به شما کمک کنند.

       تقاضای کمک از متخصص‌ها: برای مقابله با تنهایی به‌کار بردن این روش ضروری نیست، اما اگر به صحبت با یک روان‌شناس یا روان‌درمانگر احساس نیاز پیدا کردید سراغ آنها بروید. مجبور نیستید که با نظرات آنها موافقت کنید، اما آنها ممکن است راه یا شیوه‌ای را به شما نشان دهند که با آن می‌توانید بنیان درمان خود را در مسیر درست قرار دهید.

       افراط در انجام فعالیت‌های خنده‌دار: انجام چنین فعالیت‌هایی در آغاز کار ممکن است برای شما سخت باشد، اما باید به نحوی از واگن تنهایی پیاده شوید. اگر فعالیت‌های روزانه خود را به‌طور آگاهانه برنامه‌ریزی نکنید، ممکن است دوباره و خیلی آسان در ورطه انزوا و تنهایی گرفتار شوید. روز خود را با فعالیتی شروع کنید که از انجام آن احساس لذت و شادی به شما دست می‌دهد. حال این فعالیت ممکن است یک ورزش خاص یا یک سرگرمی باشد. اگر سابقا بازی خاصی را انجام می‌دادید اکنون این بازی را با دوست یا شریک خود انجام دهید. اگر سابقا کتاب می‌خواندید، اکنون خواندن کتاب را دوباره شروع کنید. شاید یک سرگرمی قدیمی یا یک‌چیز موردعلاقه قدیمی بتواند دوباره شمارا سرذوق آورد و باعث لذت شما شود.

       شروع یک کار جدید: یادگیری یک مهارت جدید یا انجام یک‌چیز جدید می‌تواند در مقابله با تنهایی و یک حس نگرانی کمک زیادی به شما کند. برای مثال، شرکت در یک کلاس فنی نه‌تنها باعث یادگیری یک‌چیز جدید می‌شود، بلکه این انگیزه را نیز در شما ایجاد می‌کند که قبل رفتن به کلاس لباس شیک بپوشید و با افراد جدید ملاقات کنید. درهرصورت می‌توانید فعالیت‌هایی را شروع کنید که باعث بیرون رفتن شما و آشنایی با افراد جدید می‌شوند.

       داشتن دفتر خاطرات: شاید فردی باشید که نتواند به‌آسانی احساس‌های خود را با دیگران یا یک روان‌درمانگر در میان بگذارد. تمام این احساس‌هایی که در درون خود می‌ریزید باعث بدتر شدن احساس تنهایی موجود در زندگی شما می‌شوند. نوشتن روزانه یا هفتگی خاطرات خود باعث می‌شود که تمام این احساس‌ها و چیزهای سنگین و منفی را از درون خود بیرون بریزید و در دون خود احساس سبکی کنید.:Health.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: