کد خبر: ۹۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان گفت:بررسی ها نشان می دهد زمانی که آلودگی هوا مداوم شد با تأثیر بر قلب و ریه امید به زندگی را در افراد دستکم به مدت 8 ماه کاهش می دهد.
دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبراظهارکرد: باتوجه به این وضعیت در واقع آلودگی هوا در تهران را باید به شکل اصولی و منطقی بررسی کرد. برای نمونه از طریق تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه که در این مورد باید از روش های علوم رفتاری استفاده شود تا مردم را برای استفاده از دوچرخه وکاهش استفاده ازوسایل نقلیه شخصی تشویق کرد.

وی ادامه داد: روش دیگر کاهش آلودگی هوا استفاده از دستگاه تصفیه در سیستم احتراق و خروجی گاز خودروها و توسعه  شبکه راه آهن زیرزمینی است که باید به این موضوع نیزتوجه شود.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که به کارخانه های خودرو سازی دستورداده شود که ضوابط محیط زیست را مورد توجه قرار دهند .یعنی ارایه محصول نامناسب به مردم که موجب ایجاد آلودگی می شود نوعی جفا در حق آنها محسوب می شود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر به مردم فشار می آورند که از این وسایل نقلیه استفاده نکنید در حالی که دولت باید به این کارخانه های خودرو سازی فشار آورد که محصولات ناسالم را روانه بازار نکنند.

وی تصریح کرد: کارخانجات صنعتی باید از درون شهرها خارج شوند و پسماندها باید به صورت مناسب تری خارج شوند و به طور کلی ابزارهای کنترلی باید وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: نکته دیگر این که شهرداری باید دقت زیادی کند تا به جای این که جواز ساختمان های بلندمرتبه در کوچه های تنگ و باریک و به خصوص شاهراهای تنفسی تهران را بدهد بهتر است که به فکر ساخت پارک های بیشتری باشد.

وی همچنین در ادامه گفت: به جای این که بزرگراه های دو طبقه ساخته شود که مردم را به استفاده بیشتر از خودرو تشویق می کند بهتر است که سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

این روانپزشک تأکید کرد: استفاده از روش های خشونت آمیز و قهری مانند جریمه کردن و متوقف کردن خودرو ها حتی در کوتاه مدت هم نتیجه نخواهد داد.ضمن اینکه من به عنوان یک روانپزشک مسئولان شهری را از این قبیل کارها برحذر می دارم زیرا نوعی مقاومت در مردم ایجاد می کند بنابراین باید راه اساسی تری پیدا کرد.

وی افزود: برای نمونه می دانیم که میزان آلایندگی یک موتور سیکلت 4برابر یک خودرو است اما آیا شهرداری در حال حاضر می تواند جلوی این همه موتور سیکلت را بگیرد و اگر این کار را کند چه عواقب اجتماعی به بار می آید؟

دکتر فدائی تصریح کرد: بنابراین به خوبی درمی یابیم روش های قهرآمیز مشکلات اجتماعی دیگری را ایجاد می کند. اما راهکارهم این است که از کمک روانپزشکان؛ جامعه شناسان و پزشکان متخصص دیگر استفاده شود تا بتوانند راه حل مناسب را برای این مسئله نیز پیدا کنند.

وی هشدار داد: بسیاری از اوقات تأثیر آلاینده های هوا را سالیان بعد خواهیم دیدو برای نمونه بالا رفتن میزان سرطان و در سال های بعد افزایش مرگ ناشی از بیماری های تنفسی و قلبی.

متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: به طور متوسط زمانی که آلودگی هوا مداوم شد با تأثیر بر قلب و ریه امید به زندگی را نیز در افراد کاهش می دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: