کد خبر: ۹۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>جامعه پزشکی >براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، توریست پزشکی کسی است که برای دریافت برخی از انواع خدمات درمانی و پزشکی به کشورهای خارجی سفر می‌کند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    مرد عمانی سومین بیمار خارجی بود که دکتر پاتل در بیمارستان آپولوی حیدرآباد، یکی از بیمارستان‌های مطرح توریسم پزشکی در هند، در یک ساعت گذشته ویزیت کرده بود. 2 بیمار قبلی زنی کنیایی مبتلا به آریتمی قلبی و یک مرد عرب مبتلا به سرطان کولون بودند.

مقصد اصلی برای توریست پزشکی
       سالانه 450هزار نفر از 130 کشور جهان برای درمان‌های پیچیده و بستری شدن در بیمارستان‌هایی مانند این بیمارستان به هند می‌آیند. سازمان جهانی بهداشت توریست پزشکی را کسی می‌داند که با هدف دریافت نوعی از درمان‌های پزشکی به کشورهای دیگر سفر کند. ملیکا و کارلا بوکمن در کتاب خود به‌نام «توریسم پزشکی در کشورهای درحال توسعه»،تعریف این پدیده را به یک فعالیت اقتصادی گسترش می‌دهند که با تجارت خدمات بین کشورهای مختلف با هدف بهبود سلامت فرد انجام می‌گیرد.

       توریسم پزشکی بخشی از الگوی کسب و کار بسیاری از بیمارستان‌های تخصصی در هند است. یکی از مسئولان بیمارستان آپولو در توضیح می‌گوید: «بیمارستان‌های خاص توریست پزشکی با کسری از هزینه‌های کشورهای غربی خدمات پزشکی را با کیفیت بالا به بیماران ارائه می‌کنند. بسیاری از بیماران خارجی به این دلیل به ما مراجعه می‌کنند که می‌دانند نتیجه کار به همان خوبی بیمارستان‌های غربی است و هزینه آن یک‌دهم است بی‌آنکه در کیفیت خدشه‌ای وارد شود. همان بیمار قلبی عمانی اگر می‌خواست در آمریکا عمل بای پس را انجام دهد باید هزینه‌ای هفتاد برابر هزینه جراحی در بیمارستان ما را می‌پرداخت.»

       از بین درمان‌های مختلف، جراحی‌های زیبایی و مربوط به چاقی، جایگزینی مفصل زانو، پیوند کبد و درمان‌های مربوط به سرطان بیشترین درمان‌هایی هستند که توریست‌های پزشکی را به هند می‌کشانند.

رشد اقتصادی به‌کمک توسعه پزشکی
       هند می‌خواهد سیر صعودی رشد اقتصادی خود که در سومین فصل سال 2015، 4/7درصد بوده را ادامه دهد و استفاده از منافع اقتصادی توریسم پزشکی با حفظ روند صعودی تعداد بیماران خارجی، از جمله راه‌کارهایی است که دولت این کشو برای ادامه رشد صعودی اقتصادی در نظر گرفته است. در افقی بازتر بلندپروازی‌های هندی‌ها برای گسترش توریسم پزشکی به 2 جنبه اصلی کاملا متفاوت می‌‌رسد: یکی جنبه منافع اقتصادی برای خود و دیگر جنبه مخرب برای دیگران.

       اگر بدانیم که ارزش بازار جهانی این صنعت در سال 2012 حدود 5/10میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود که تا سال 2019 به 32میلیارد دلار برسد، جنبه اقتصادی موضوع برای اقتصاد روبه‌توسعه هند روشن‌تر می‌شود. هند در کنار کشورهای سنگاپور و تایلند، ازجمله مهم‌ترین کشورهای آسیایی است که توریست‌های پزشکی به آنجا سفر می‌کند. بازار توریسم پزشکی هند با توجه به وجود شبکه گسترده بیمارستان‌ها و اقامت‌گاه‌های مسافرتی در این کشور سالانه 3میلیارد دلار درآمد دارد و دولت این کشور تصمیم گرفته است تا سال 2020 این مبلغ را به 8میلیارد برساند. شتاب گسترش این صنعت در هند، درضمن می‌تواند به عنوان عامل بالقوه‌ای تلقی شود که امکان خراب کردن بازار توریسم پزشکی غرب را دارد.

آمریکا باید به فکر چاره باشد
       ایالات متحده سالانه 18هزار پزشک تربیت می‌کند که برای ارائه خدمات درمانی پایه درآمد سالانه حدود 190هزار دلار دارند. هند از سویی دیگر، سالانه 45هزار پزشک با درآمد سالانه 15هزار دلار آموزش می‌دهد.

       این تفاوت عمیق در دریافت دستمزد را که در کنار میزان بزرگی بازار کار پزشکان در دو کشور و نتیجه مشابه درمان در غرب و در هند و نیز اعتباربخشی «کمیته جوینت بین‌الملل» به نظام درمانی هند قرار دهیم، آنگاه می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هند با گسترش شبکه بیمارستان‌ها قادر است تا شمار بیشتری از بیماران از آمریکا را به سوی خود جلب کنند.

       برای اینکه بازارهای توریسم پزشکی در ایالات متحده را از دست ندهیم، باید بیماران خارجی بیشتری جذب کنیم، شرکت‌های بیمه را به‌صورتی موثر در این روند وارد کنیم و در مدیریت نظام درمانی خود تغییرات بزرگی به‌وجود آوریم. درحال‌حاضر، بازار توریسم پزشکی ما بازار بسیار کوچکی است: مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها گزارش کرده که 750هزار شهروند آمریکایی به‌نوعی با توریسم پزشکی ارتباط دارند، این در مقایسه با 35میلیون نفری که در سال 2010 از بیمارستان‌های ایالات متحده مرخص شده‌اند، آمار بسیار کمی است.

هند، از سویی دیگر، علاوه بر ویژگی‌های بازار کار خود، مزایای رقابتی فراوانی برای بردن سهم توریسم پزشکی آمریکا دارد.

امتیازات رقابتی هند
       یکی از مهم‌ترین این مزایا، قیمت پایین خدمات درمانی در هند است. امتیازات دیگر، فراهم کردن انگیزه‌های مالی از سوی دولت هند برای گسترش بیمارستان‌های مختص توریسم پزشکی است، با نام «سیاست‌گذاری سلامت ملی سال 2002»، و سیاست‌گذاری‌هایی که از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای تاسیس بیمارستان‌ها حمایت می‌کند.

       اما دولت هند مانند دیگر عرصه‌های اقتصادی برای استفاده بهینه از توریسم پزشکی برای کمک به رشد اقتصادی کشورش باید اقدامات بیشتری برای هماهنگی‌های استراتژیک انجام دهد، از قوانین دست و پاگیر کم کند و نظام گردآوری اطلاعات را بهبود بخشد، همانطور که اکنون کشورهای شاخص توریسم پزشکی در منطقه مانند تایلند و سنگاپور انجام داده‌اند.

       با کمی دقت در پایان بازدید و بررسی از بازار توریسم پزشکی هند می‌توانید دو تضاد جالب را مشاهده کنید: اول اینکه این بازار قادر است تا بخشی از جریان رشد و موفقیت‌های فناوری در این کشور باشد و دیگر کاستی‌هایی که سبب شده است تا این موفقیت‌ها خارج از دسترس مردم این کشور قرار گیرند. New York Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: