کد خبر: ۹۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفاآنلاین :سلامت >حوادث پزشکی >وزیر بهداشت باحضوردر برنامه متن-حاشیه شکبه سه سیما ،حقیقت حادثه تلخ بیمارستان خمینی شهر را تایید کرد و گفت:بی تردید بخیه های صورت صدرا کشیده شده است.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی در برنامه زنده متن-حاشیه امشب از شبکه ۳ سیما، رسما اعلام کرد بخیه های صورت صدرا، پسربچه ای که به بیمارستان اشرفی اصفهانی خمینی شهر مراجعه کرده بود، به دستور پزشک و توسط پرستار کشیده شده است.

در ادامه مشروح مصاحبه قاضی زاده هاشمی را می خوانید که در آن، بارها به صدا و سیما انتقاد کرد و البته بارها نیز مشکلات سیستم بهداشت و درمان را به گردن گرفت و گفت: کم کاری از خود ما است!

پزشکان زیاد دوست ندارند از آنها نقد بشود. شما هم دوست ندارید؟
ادعا با عمل متفاوت است. تنها دستگاه دولتی که اجازه داد نقد شود و خودش همایش دو روزه برگزار کرد و مهمترین منتقدان در ۱۵ اردیبهشت ماه حضور داشت، وزارت بهداشت بود و این برنامه همه ساله انجام می شود. البته دنقد سازنده مهم است و در جهت رفاه و آسایش مردم باشد.

 با آلودگی هوا چه می کنید، ماسک می زنید؟
نه، ماسک نمی زنم. آلودگی همیشه در این فصل بوده، حالا هم هست. بخشی از مضر بودن در معرض هوای آلوده قرار گرفت را سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت و کشور اعلام می کند. آلاینده دها کنترل می شود و دستورالعمل هست که مطابق آن عمل می شود.

برخی می گفتند تعطیل نکردن های مدارس رنگ و بوی سیاسی دارد؟
آنهایی که اینطور قضاوت می کنند، نگاهشان سیاسی است. ما از آقای دکتر روحانی و رهبر معظم انقلاب دستور داریم سلامت مردم در حوزه دهای ختلف آب و هوا و غذا و پارازیت سرلوحه ما باشد. تا الان ما مسامحه نداشتیم.

هفته گذشته گفتند آلودگی کم نبود ولی تعطیلی هم نداشتیم؟
اینها را می گویند. در موضوعاتی که تخصص ندارم، گمانه زنی ممکن است کنم. اگر اعتماد باشد، وظیفه دولتها این است که اعتماد ایجاد کنند، تصور می کنم نسبی ایجاد شده، اگر بذارید و اگر بگذارند. با مقدمه ای که رفتید، احساس کردم شما جزء افرادی هستید که نمی خواهید بگذارید. آنها کم کیش شما دهستند ولی کار دست زمینی هاست. همه دارند تلاش می کنند. امسال اطلاع پیدا کردم و اطمینان دارم به مرز آلودگی های سال قبل نرسیدیم. البته ما بخشی از تصمیم گیران هستیم و موارد مخاطره آمیز، تصمیم گیری شده که قابل تقدیر است. دبه هیچ وجه کافی نیست و باید دولت و نظام به نحوی عمل کنند که جلوی آلایندگی ها را بگیرند و آلاینده ها را برطرف کنند تا هوای مطبوعی داشته باشیم.

 اگر نگاهمان غیرسیاسی باشد، همه مردم گرفتار هستند و من هم به عنوان یک شهروند دعا کردم باران ببارد تا هوا پاک شود. کسانی که مشکل دارند، عرصه برایشان تنگ شده. ریشه آلودگی ها چیست؟
خیلی زیاد گفته شده. ریشه ش ما هستیم. صنایع، جمعیت، سبک زندگی، فرهنگ، عدم زیرساختهای توسعه در تهران، صنعت ریلی، عدم استفاده از علم و دانش و تجربه بشر و ناهماهنگی است.

شما گفته بودید آلودگی هوا نیاز به جراحی دارد. توسط چه کسی و چگونه باید جراحی بشود؟
حکومت باید جراحی کند. سه قوه باید این کار را همراستا کنند و مردم نیز به وظایفشان پس از دولت و این قوا عمل کنند، حتما اصلاح می شود. لندن و مکزیک و توکیو و استانبول هم آلوده بودند. در یک برنامه ۱۰ ساله و در استانبول ۱۱ ساله به پاکترین شهرهای دنیا تبدیل شده. یعنی شدنی است.

تازگی ها طرح تحول را چک کردید؟ حالش چطور است؟
طرح تحول هم از طریق بازرسی ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، کشور و دیوان محاسبات نظارت می شود. رسانه ها نیز هستند و نعمتند. سنجش های صدا و سیما، نظرسنجی ها، ایرنا، وزارت اطلاعات نظرسنجی می کند و معتبر است. خودمان نیز مرکز ملی تحقیقات سلامت داریم که کار را در سراسر کشور رصد می کند. این که طرح، دغدغه های مردم را کم کرده شکی نیست ولی اینکه کاملا دغدغه ها برطرف شده باشد، ادعا نداشتیم. تا نقطه مطلوب که حمایت همه جانبه مالی است، فاصله داریم. از روز شروع، ادعای این طرح، کاهش هزینه ها بود نه از بین بردن هزینه ها. مردم نیز در نظرسنجی ها این را می گویند.

 مشکل اعتباری برای ادامه این موضوع را می خواهید چه کنید؟
بستگی به اراده دولت و مجلس دارد. تا جایی که اطلاع دارم و سازمان مدیریت اعلام کرده در بودجه پیشنهادی، پیش بینی شده و امیدواریم مجلس هم به سلامت کمک کند. البته تمام مشکلات هیچ وقت حل نمی شود. هیچ نظام سلامتی که همه مردم از آن راضی باشند، وجود ندارد. ولی اگر این طرح ادامه یابد، در شرایطی که درآمدهای نفتی دولت به یک سوم رسیده، باز هم قابل قبول است.

شرایط پسابرجام چه اثری بر این طرح دارد؟
طبعا دولت در ماه های اول پس از برداشتن تحریمها گشایش جدی در کارش ایجاد نمی شود. ولی امیدواریم اعتبارات طرح تحول سلامت، با مشکل مواجه نشود. می شود برخی از هزینه ها را کاهش داد. ستادی نیز بین وزارت رفاه و بهداشت تشکیل شده که این کارها را می کنند. انشالله خبرهای خوشحال کننده ای در حوزه های مختلف هم در آینده نزدیک و هم سال آینده اعلام می شود. هنوز وضعیت بودجه کاملا مشخص نیست. اجازه بدهید بودجه در این هفته یا هفته آینده تقدیم مجلس شود. البته بایستی توقع ها متناسب با واقعیت ها باشد. دولت دارد ایثار می کنند. همه توقع دارند برنامه ها خوب پیش برود. با اعتبارات سال گذشته علی رغم تورم حوزه سلامت سعی کردیم برنامه ها را طوری پیش ببریم که کم فروشی نشود و کیفیت هم افزایش یابد.

 تجمیع بیمه ها چه شد؟ برخی می گویند این پیگیریها به دلیل جبران کسری بودجه وزارتخانه شماست؟
برخی این را می گویند. بیمه ها خدماتی را خریده اند. باید پولش را بدهند. این ربطی به تجمیع بیمه ها ندارد. بیمه ها در قبال خدماتی که دریافت کردند باید به فاصله ۲ هفته ۶۰ درصد بدهند و ظرف ۳ ماه هم تسویه کنند. اگر این اتفاق نیفتد، شرکتهای دارویی، پرسنل ما، پزشکان عزیز ما نمی توانند کارهایشان را با دلگرمی دنبال کنند و مردم آسیب می بینند. تجمیع بیمه ها نیز قانونی است و ما در حد لزوم گفته ایم. بیش از این نیاز نیست بحثی شود. تصمیم گیران هر طور صلاح می دانند تصمیم می گیرند. اگر برنامه پنجم اجرا می شد، به نفع مردم بود.


اگر دولت بودجه کافی نداشت چرا همه را در کل کشور بیمه سلامت جامع کرد؟
این حرف درست است در صورتی که کسانی که تا امروز دولت بیمه کرده، ۸۰ درصدشان زیر ۱ میلیون تومان درآمدشان نباشد. وقتی ۱۱ میلیون نفر را دولت بیمه کرد و ۸۰ درصد اینها درآمدشان کمتر از ۱ میلیون تومان است، به معنی این است که دولت افراد نیازمند را تحت پوشش بیمه قرار داده که این خیلی خوب است. دیروز در سیستان و بلوچستان، اکثر بیماران، در دوره دو ساله اخیر تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند. ۱۶.۸ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه نبودند. ۲۴ درصد در اطراف تهران، بیمه نداشتند. اینطور نیست ۱۱ میلیون بیمه شده، همه دارا و ندار بهره مند شوند. آمار وزارت رفاه این را می گوید که اکثر این افراد زیرخط فقر بوده اند. از این بابت بایستی دولت را تشویق کرد. من به عنوان یک شهروند تشکر می کنم و به عنوان مسئول حوزه سلامت از دولت ممنونم این فرصت را ایجاد کرده اند. در بیمارستانهای دولتی ۳۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه کمیته امداد بودند.

 اگر یک نفر ثروتمند باشد و بخواهد بیمه شوند، جلوشان را می گرفتید؟
قطعا نه. ولی هر کاری بکنی، حرف هست. باز نروید سراغ حاشیه. متن، مردم هستند و ۸۰ درصد بیمه شده های اخیر زیر ۱ میلیون تومان درآمد داشتند. این کار خیلی خوب است. دولت در عین گرفتاری و نداری هدفگیری درستی کرده که باید این کار ۳۰ سال پیش باید انجام می شود. شما باید این را تشویق کنید از سایر بخشها بزنند و این کارها را ادامه دهند.

پس بگوییم منتقدین کمتر نقد کنند؟
منظورم این نبود نقد نکنند. باید از حوزه سلامت تقدیر شود. دکتر روحانی طبق قولی که دادند از این حوزه حمایت می کنند و همه باید دولت را تشویق کنیم این بخش از مشکلات مردم را حل کند.

شفاف بگویید که قرار است چه اتفاق بیفتد تا مشکل بیمه ها حل شود؟
متاسفانه هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد. قانون پنجساله تمام شده و اتفاقی نیفتاده. آقای رئیس جمهور هفته گذشته دستور شفاهی داد حق بیمه ای که تامین اجتماعی دریافت می کند، به حسابی واریز شود که هیچ هزینه ای جز درمان مردم از آن صورت نگیرد. حتی درباره ساخت بیمارستان نیز گفتند این کار را جدا کنند. حتی برای ساخت بیمارستان نیز حق تصرف در این بودجه ندارند. در مورد بیمه سلامت ایرانیان نیز کارگروهی مشخص شد و امیدواریم تصمیماتی بگیرند تا مشکلات موجود را حل کند. در دراز مدت نیز مجلس باید برنامه ششم را تصویب کند. این دستور از روز صدور بایستی اجرایی شود. در حوزه وزارت بهداشت انتظار داریم با تامین اجتماعی داروخانه ها و بیمارستانها برای دریافت مطالبات مشکلی نداشته باشند. این سازمان از اعتبارات خود و حق بیمه، طرازش برای حوزه درمان مثبت است. در طول سالها و متاسفانه سرگذشت تلخ این سازمان مهم، مشکلاتی پیش آمده و دوستان در صدد رفع هستند. اعتبار حق بیمه ای که دریافت می کند، متناسب با هزینه هاست و مشکلات حل شدنی است. ۵۰ درصد بقیه هم مربوط به بیمه سلامت ایرانیان است که امیدواریم تصمیم عاجل گرفته شود.

 منتقدان می گویند در اثر اجرای این طرح، اختلافات دریافتی حقوق کارکنان بهداشتی و درمانی تفاوت زیادی پیدا کرده است؟

به اصل نظام پرداخت این اشکال وارد است. از ۲۸ سال پیش طراحی برای پرداخت حقوق بر اساس میزان ارائه خدمت بود. یک پزشک تازه فارغ التحصیل شده بر اساس عملکردش دستمزد می گیرد. در حالی که یک پرستار به تعداد ساعات، حقوق می گیرند. به ازای هر میزان مریض، دکتر دریافتی دارد. این روش پسندیده ای نیست ولی معمول است. بایستی بر اساس آمار و ارقام حرف زد. کل کشور را رصد می کنیم. ظلمی که به این طرح شد و بخشی از آن هم سیاسی بود، هدف قرار دادن جامعه پزشکی بود. اعداد و ارقام در بخش دستمزدها شفاف است. ۶۰۰ میلیارد در کل است. مردم ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد پرداخت می کردند. وزارت بهداشت تعرفه ها را اصلاح کرد تا ماندگاری پزشکان در مناطق محروم زیاد شود. در کل سیستان و بلوچستان یک پزشک ایرانی نداشتیم. در زابل ما ۵۸ متخصص و فوق تخصص داریم. در چابهار ۶ نفر متخصص زنان داریم. در شهرهایی مانند قصرقند، نیکشهر و دیگر شهرها، می گفتند ما پزشک متخصص نداریم. ماما کم داشتند. پرستار خیلی کم داشتند چون امکان استخدام نیست. دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهمترین دانشگاه ما است ۱۶۰۰ استاد دارد که اکثر آنها برجسته ترین استادان هستند. متوسط دریافت استاد نیمه وقت قبل از اجرای طرح ۳.۵ میلیون تومان بود. بعد از اجرای طرح۵.۵ میلیون تومان بود. برای استادان تمام وقت قبل از اجرای طرح، ۶ تومان بود، بعد از اجرای طرح ۱۲.۵ میلیون تومان شد. این ظلمی که از طریق صدا و سیما شد. برخی نیز سواد درستی ندارند، در همین تلویزیون گفتند درآمد پزشکان ایرانی ۵ برابر پزشکان آمریکایی است. یک نفر از آلمان آمد و حرف بی ربط تری گفت. شما درآمد من یا متخصص قلب و ارتوپدی را با بقیه پزشکان مقایسه نکنید.

 شما از پولدارترین پزشکان هستید؟
اشکال ندارد. اگر بشوم هم از راه حلال بوده. کسی یک لکه نتوانسته پیدا کند خارج از عرف، با رانت و ... چیزی یا زمینی گرفته باشم. همه از راه حلال است و هر کسی نان حلال درآورد ما دستشان را می بوسیم. نباید من را بگیرید و مقایسه با پرستار و ماما کنید. در مشهد، در حضور آقای رییس جمهور سئوال شد ما درآمد پرستاران را ۱.۷ برابر علی الحساب دادیم برای پزشکان۱.۴ دادیم. برخی این سخنان را سیاسی می گویند که پول طرح تحول در جیب پزشکان رفت. این کار ظلم به سلامت مردم است. پزشکان هم می گویند گیر ما که نیامد، حقوقمان هم که ۹ ماه دورتر می دهید، یک بخیه هم برداشته شود در آن سوی مرزها تبلیغ می کنید بی اخلاقی در نظام سلامت حاکم است. آن بخشی که می گوییم واقعیت است بیان شود و بخشی که حق نیست باید دفاع شود.

ما حقوق پزشکان ۵۰ میلیونی داریم؟
قبلا هم داشتیم. حکومت قبلا چشمش را روی زیرمیزی می بست. در ۲۰ سال اخیر این بوده که چون تعرفه دست دولت بوده، به سایر بخشهای آب و برق و گاز و عوارض اتوبان نگاه نکردیم. دریافت پزشکان سالها ثابت بوده. ضریب کا هنوز هم ثابت است. ما پرداخت را جایگزین کردیم که به جای اینکه مردم از جیب بدهند و حکومت چشم ببندد، ما می گوییم دولت می دهد. برای یک آپاندیسیت دولت قبلا ۳۰ هزار تومان می داد. ما الان ۳۰۰ درصد اضافه کردیم شده ۹۰ هزار تومان ولی همین را از حرداد هخم نتوانستم بدهم. برای سزارین، مردم زیرمیزی یا دریافت غیرقانونی ۱ میلیون و ۲ میلیون و ۵ میلیون می دادند. این تبدیل شده به ۴۰۰ هزار تومان حق العمل جراح. این ۶۰۰ میلیون تومان جایگزین پرداخت مردم شده. وقتی بیمه ها دتاخیر می کنند این بیماری برمی گردد و عاملش چشم بستن روی مشکل و رنج مردم است.

روایت بیمارستان خمینی شهر دو تاست. یکی اینکه والدین پول نداشتند و بخیه نزدند. یکی هم این که بخیه را کادر درمان به خاطر پول نداشتن والدین بچه کشیده اند. کدام درست است؟
والدین نبوده. مادر بوده که هرگز این را نخواسته بخیه کشیده شود. نهایتا در این باره دستگاه قضایی باید اظهارنظر کند. همان شب یک هیات فرستادم و بعدا دو هیات رفتند و گزارش دادند که آقای پزشک می گوید شلوغ بوده و شوخی گفته و پرستار هم جدی گرفته و ۳ تا بخیه بود و ۲ تا از بخیه ها را باز کرده و یکی مانده. کل برش ۲ سانت بیشتر نیست که یک بخیه کفایت می کرده. واقعیت این است. بخشی از پیگیری مربوط به ماست و اداره تخلفات و سازمان نظام پزشکی اقدام کرده. در عین حال تصمیم نهایی را قاضی پرونده می گیرند. بیش از این اظهار نظر نمی کنم تا پرونده مسیر را به عدالت دنبال کند. ولی تخلف محرز شده. پزشک و پرستار از کار فعلا محرومند تا دادگاه نظر دهد.

اگر بخیه ها می ماند چه کسی پولش را می داد؟
اگر پول نداشته، به این دلیل است که کسی سراغ بیمه نرفته. آقایی که در بیمارستان بوده و جزء مدیران خوب ما بود، برکنار شد. چون بیش از این می توانست نظارت و راهنمایی کند تا مریض اورژانس را نباید از اسم و دین و دفترچه و آیین و پولش پرسید. البته اسم را می پرسند. ولی نباید به بقیه موارد کار داشته باشند. اول باید خدمت ارائه شود. امیدواریم بیمارستان خصوصی هم به این مرحله برسند. البته هزینه را باید یک دستگاهی بپردازد. حتما باید اعتبار پیش بینی شده باشد و بیمه ها بتوانند این عمل انسانی را که در بسیاری از نقاط دنیا معمول است شاهد باشیم. ولی در بیمارستان دولتی هر کسی پایش رسید باید کارش انجام شود نه اینکه دفترچه بخواهند یا پول بگیرند. رئیس بیمارستان به همین دلیل معزول شد. بیمار ولو اینکه پول نداشت باید کارش انجام می شد. دولت و حکومت که ندار نیست. بچه شیطانی کرده پارگی ایجاد شده.و البته دیدید چقدر در سایتها عکس و فیلم تقلبی زدند. باید این رعایت شود. دستور آقای رئیس جمهور است و کسانی که تخلف کردند خودشان اصلاح رفتار می کنند و بقیه نیز تاسی می کنند.

 بحث آنفلولانزا که مطرح شد. شما به کرمان رفتید و بدون ماسک بین بیماران رفتید. این موضوع مطرح است که این تبلیغات یک سری شرکتها برای داروهای تاریخ گذشته بود تا بازار را گرم شود. واقعیت چیست؟
واقعیت کوتاهی ما است. باید ما موج خبری را ایجاد می کردیم. بایست قبل از شروع فصل سرما حجم اطلاعاتی که در اختیار مردم می گذاشتیم بیش از این باید باشد. نگرانی برای هموطنان ایجاد شد. آمار کرمان را گرفتم بیمار ایدزی، سرطانی روده، بیمار ۸۹ ساله با بیماری کلیوی و قلبی بود. هیچ کس نبود سالم باشد و بر اثر آنفولانزا فوت کند. طبیعی است وقتی این فضا ایجاد شود، خیلی ها استفاده می کنند.

قانون سال ۷۵ برای سهمیه خانمها در مجلس تصویب شد که پس از فارغ التحصیلی ۴ سال در شرایط کاری سخت کار کنند. در سال ۸۲ وزارت بهداشت تصویب کرد این ۴ سال به ۱۲ سال افزایش یابد. خیلی از این پزشکان دچار مشکل شدند و شروع به شکایت به دیوان عدالت کردند. شما گفتید دست نگهدارند تا مشکل حل شود. ۱۲ سال به ۸ سال تبدیل شد. باز هم مشکل برطرف نشده. الان چه باید کرد؟
اینها ماشاالله خیلی فعال هستند. واقعیت این است عده ای سهمیه استفاده کردند و با نمره های پایین در رشته هایی قبول شدند و تعهد محضری دادند. حالا می خواهند به این تعهد ۱۲ ساله یا ۸ ساله محضری عمل نکنند. من حداکثر گفتم وحدت رویه شود که ۱۲ ساله ها بشود ۸ سال. خارج از این ظلم به دیگران است که سهمیه استفاده نکرده و متخصص نشده اندو باید همه به حق خودمان قانع باشیم و دنبال رانت بیجا نباشیم. زیربار زور هم نرویم. اگر کسی از سهمیه استفاده کرده و برای شهری تعهد داده، باید برود خدمت کنند. البته مسایل انسانی سر جای خودش ولی بنا نیست با فشار، قانون زیرپا گذاشته شود. اینها را دیوان رای داده و نظر وزارت بهداشت را تایید کرده.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: