کد خبر: ۹۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی> معین، پزشکیان، وحید دستجردی، ریاض و بسیاری از اعضای تشکل‌های پزشکی در انتخابات ثبت‌نام کردند

   به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    همزمان با به اقبال عمومی جامعه، شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروه‌ها به نامزدی در انتخابات مجلس دهم تعداد زیادی از اعضای جامعه پزشکی هم در انتخابات ثبت‌نام کردند.

 افرادی چون مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات، غلامرضا انصاری از مشهد، نادر خیرآبادی، فیاض‌بخش، عزت‌الله گلعلی‌زاده، خداکرمی و سروش از تهران؛ یدالله سهرابی از نوشهر، چالوس و کلاردشت، بیگی از میبد، محمدرضا افخمی از همدان، بنیادی از گلشهر، یزدان‌پناه از قم، حسین کرمان‌پور از اصفهان اعضای انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران هستند که برای مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌اند. مسعود پزشکیان (وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده کنونی تبریز) هم بار دیگر از تبریز نامزد نمایندگی مجلس شد.

 در میان پزشکان اصلاح‌طلبی که نامزد مجلس دهم شدند، نامزدی مصطفی معین از شیراز بیش از دیگران مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته است. معین که سابقه نمایندگی مجلس در ادوار مختلف از سه شهر اصلی کشور (شیراز، اصفهان و تهران) و 10 سال وزارت علوم در کابینه‌های هاشمی و خاتمی را در کارنامه سیاسی خود دارد؛ از دو ماه قبل با درخواست‌های زیادی برای نامزدی مجلس مواجه شده بود که اوج آن، نامه 144 تن از فعالان اصلاح‌طلب استان فارس در هفته گذشته بود. با این حال، معین که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 حضور کمرنگی در فعالیت‌های سیاسی داشته، تا آخرین روز این درخواست‌ها را رد کرد؛ اما نهایتا عصر دیروز (جمعه) برای ثبت‌نام و نامزدی راهی وزارت کشور شد.

 در میان اصولگرایان هم، مرضیه وحید دستجردی و طریقت‌منفرد، وزرای بهداشت دولت احمدی‌نژاد، نامزد مجلس دهم شدند. مرضیه وحید دستجردی، وزیر اسبق بهداشت و نخستین وزیر زن در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که در اوایل دیماه سال ۹۱ به دلایل مختلفی که یکی از آنها ارز دارو بود، از دولت احمدی نژاد کنار گذاشته شد. او پیش از این هم نماینده تهران در مجلس پنجم هم بوده و به اصولگرایان معتدل نزدیک است.

همچنین، چهره‌هایی چون سیدعلی ریاض (سخنگوی جامعه اسلامی پزشکان) و علیرضا زاکانی (دبیرکل جمعه رهپویان ولایت) به همراه پزشکان حاضر در کمیسیون بهداشت مجلس نهم (از جمله حسینعلی شهریاری و عابد فتاحی) در میان ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات آتی قرار دارند.

پزشکان به دنبال مجلس کارشناسی هستند
       عزت‌الله گلعلی‌زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، که خود از جمله پزشکانی است که نامزد انتخابات شده‌اند؛ درباره اقبال جامعه پزشکی به کاندیداتوری مجلس دهم گفت: «در این دوره از انتخابات مشارکت مردم پای صندوق رای و مشارکت افراد واجد صلاحیت برای نامزدی بالاست و این افزایش ثبت‌نام‌ها طبق آخرین اعلام رسمی، بیش از 65 درصد اعلام شده است.»

 وی درباره دلیل این اقبال عمومی توضیح داد: «در جامعه چند موج راه افتاده: موج اول موج بانوان است که می‌خواهند سهم 30درصدی در انتخابات داشته باشد؛ موج دیگر حضور جوانان در انتخابات است و موج دیگر حضور احزاب و شخصیت‌های سیاسی شناخته‌شده چه در انتخابات مجلس و چه خبرگان رهبری است.» گلعلی‌زاده گفت: «با توجه به برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه سلامت، هسته‌ای و اقتصاد، در این دوره پزشکان به دلیل همراهی با سیاست سلامت دولت اهمیت این اولویت را درک کرده‌اند و می‌خواهند با ثبت‌نام در مجلس، به مجلسی کارشناسی دست یابند.»

 وی با بیان اینکه «حضور پزشکان برای کمیسیون‌های بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات و اجتماعی مجلس لازم است»، افزود: «در مجلس نهم حدود 38 نفر از پزشکان در مجلس حضور داشتند و غیر از کمیسیون بهداشت، در کمیسیون‌های دیگر هم بودند؛ ولی به‌نظر می‌رسد در سه کمیسیون یادشده به پزشکان بیشتری نیاز است و جامعه پزشکی هم می‌خواهد با مشارکت خود در انتخابات و کسب کرسی‌های بیشتر مجلس در جامعه نقش‌آفرینی کند.»

 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران درباره برآوردش از مجلس آینده نیز گفت: «پیش‌بینی می‌کنم مجلس آینده، مجلسی کارشناسی باشد و طرح‌ها، قوانین و مقررات خوبی تصویب بشود. ضمن آنکه اکثر نمایندگان از شرایط دیگری چون پاکدستی، سلامت نفس و غیره برخوردار خواهند بود.»

       گلعلی‌زاده درباره انتظار پزشکان در انتخابات از تشکل‌های جامعه پزشکی گفت: «مهمترین انتظار پزشکان از تشکل‌های صنفی و سیاسی جامعه پزشکی این است که مردم را برای آمدن پای صندوق‌های رای تشویق کنند. البته باید به این نکته توجه شود که نمایندگان جامعه پزشکی در حوزه سلامت نگاه سیاسی به‌ آن معنا که درمیان دیگر گروه‌های سیاسی وجود دارد؛ ندارند. این افراد در بحث سلامت باید نگاه کارشناسی داشته باشند و شاید دو نفر که از جناح مقابل هم باشند، ولی در حوزه کارشناسی نظرات مشترکی داشته باشند. بنابراین، تشکل‌های پزشکی هم باید به اهمیت جایگاه کارشناسی پزشکان توجه کنند.»

       وی درباره سهم‌خواهی پزشکان عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران از لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: «پزشکان عضو انجمن در لیست اصلاح‌طلبان قرار خواهند گرفت. اما در اینجا اصلا سهم‌خواهی مطرح نبوده و نیست.

در مرحله اول انجمن تلاش ‌کرد که پزشکان زیادی در انتخابات شرکت کنند و الان هم چهره‌هایی که در شهرستان‌ها مورد قبول هستند اگر با اقبال عمومی برخوردار باشند؛ بسته به نظر شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها حتما در لیست قرار خواهند گرفت و در تهران هم باز اصلا سهم‌خواهی مطرح نیست.» او درباره کمیت پزشکان حاضر در انتخابات گفت: «گرچه کمیت پزشکان و اعضای جامعه پزشکی حاضر در انتخابات بسیار مهم است؛ اما در کنار کمیت باید به کیفیت حضور هم توجه ویژه‌ای بشود.»

جامعه پزشکی مورد وثوق مردم هستند
       یدالله سهرابی، عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور، هم که از حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت نامزد نمایندگی مجلس دهم شده؛ در گفت‌وگو با سپید گفت: «با توجه به اینکه در 24 خرداد 92 یک اتفاق خوبی در کشور افتاد و مردم اقبال خوبی به سیاست اعتدالی داشتند در هفتم اسفند هم حضور جدی خواهند داشت.

 از آنجا که جامعه پزشکی مورد وثوق مردم در حوزه‌های انتخابیه هستند و می‌توانند در کمیسیون‌های مرتبط و تخصصی در مجلس در حوزه سلامت، درمان و آموزش و حتی مسائل اجتماعی نقش‌آفرین باشند؛ پزشکان به انتخابات مجلس توجه دارند و البته این خواست از طرف مردم هم نسبت به آنها وجود دارد.»

 سهرابی درباره انتظار جامعه پزشکی از تشکل‌های پزشکی افزود: «تشکل‌ها حکم خانواده را برای جامعه پزشکی دارد. در این تشکل‌ها شرایط گونه‌ای است که با برنامه‌ریزی، تعامل و به صورت هدفمند روی مسائل بحث می‌شود و در نهایت با اجماع می‌توان تصمیم‌گیری کرد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: