کد خبر: ۹۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 29
شفاآنلاین>اجتماعی>شاخص‌هاي اقتصادي ايران نشان داد كه اقتصاد اين كشور هنوز از ركود خارج نشده و در برخي بخش‌ها حتي با لغو تحريم‌ها نيز‌شاهد بهبود نخواهيم بود.
 به گزارش شفاآنلاین،صندوق بين‌المللي پول برآوردهاي خود از شاخص‌هاي اقتصاد ايران را مورد بازبيني قرار داده است و طي گزارشي جديد آن را منتشر كرد.

به اين ترتيب اين آمار نشان مي‌دهد به‌رغم امضاي توافق هسته‌اي اقتصاد ايران از ركود خارج نشده است و حتي در سال بعد پس از لغو تحريم‌ها نيز در برخي از شاخص‌ها از جمله بيكاري شاهد بهبود شرايط نخواهيم بود.

در اين گزارش رشد اقتصادي براي سال جاري حدود صفر درصد (0/5 تا منفي 0/5 درصد) تخمين زده شده است. رشد اقتصادي ايران سال گذشته 3 درصد برآورد شده بود. برآوردهاي جديد صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد كه معضل بيكاري در سال‌جاري تشديد شده است و از 10/6 درصد در سال گذشته به 11/9 درصد در سال‌جاري رسيده است. اين رقم براي سال آينده 12/5 درصد پيش‌بيني شده است.
   
افزايش ذخاير ارزي
براساس اين گزارش، كل ذخاير ارزي ايران در پايان سال‌جاري ميلادي به 128/9 ميليارد دلار خواهد رسيد كه اين رقم براي سال پيش برابر با 126/2 ميليارد دلار برآورد شده است. به اين ترتيب ذخاير ارزي ايران در سال‌جاري 2/7 ‌ميليارد دلار افزايش يافته است.
همچنين اين نهاد بين‌المللي پيش‌بيني كرده است ذخاير ارزي ايران در سال آينده به 142/1 ‌ميليارد دلار افزايش يابد.
از طرفي كل درآمدهاي نفتي ايران در سال جاري نسبت به سال گذشته 1/20 ميليارد دلار كاهش يافته است. درآمدهاي نفتي ايران امسال 35/3 ميليارد دلار و در سال گذشته 55/4 ميليارد دلار برآورد شده است.
به گزارش صندوق درآمدهاي نفتي ايران در سال آينده به 48/6 ميليارد دلار مي‌رسد.
   
قیمت 52/90 دلاري نفت ايران در سال آينده
صندوق پيش‌بيني كرده است متوسط قيمت نفت ايران در سال آينده به 52/90 دلار در هر بشكه برسد، در حالي‌كه اين رقم براي امسال 1/49 دلار در هر بشكه برآورد شده است، البته با توجه به قيمت كنوني نفت در جهان اين رقم بسيار خوشبينانه به نظر مي‌رسد. متوسط قيمت نفت ايران در سال 2013 نيز 79/1 دلار به ازاي هر بشكه اعلام شده است.
   
افزايش صادرات نفت به 1/81 ميليون بشكه در روز در سال آينده
اين نهاد بين‌المللي پيش‌بيني كرد كه صادرات نفت ايران در سال بعد و پس از لغو تحريم 570‌هزار بشكه در روز افزايش يافت و به رقم 1/81 ميليون بشكه در روز برسد. ميزان صادرات نفت ايران در سال‌جاري 1/24 ‌ميليون بشكه در روز برآورد شده است.
   
توليد نفت به 3/7 ميليون بشكه در روز مي‌رسد
آمارهاي صندوق ميزان توليد نفت ايران در سال جاري را 3/11 ميليون بشكه در روز و در سال آينده را 3/7 ميليون بشكه در روز نشان مي‌دهد. رقم توليد نفت ايران از ديدگاه صندوق در سال گذشته نيز برابر با 3/09 ميليون بشكه در روز است.
   
پايه پولي 21 درصدي سال‌جاري
براساس اين گزارش، پايه پولي ايران در سال‌جاري نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته و به 21 درصد رسيده است. پايه پولي ايران در سال گذشته برابر با 14/5 درصد بوده است اما در سال آينده به 18/2 ‌درصد كاهش مي‌يابد.
پايه پولي پول جديدي است كه بانك مركزي وارد بازار مي‌كند و هر يك درصد آن 6/5 درصد ضريب فزاينده دارد كه در نهايت سبب بروز تورم مي‌شود.جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: