کد خبر: ۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - 2013November 19
شفا آنلاین- ریئس کل سازمان نظام پزشکی سیستم اعصاب مرکزی ( بروز تنگی نخاعی) را یکی از مشکلات دوران سالمندی دانست و گفت: این عارضه در بخش های مختلف نخاع از جمله نخاع کمری و گردنی به چشم می خورد.
دکتر علیرضا زالی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: تنگی نخاعی در نخاع گردنی از شیوع بیشتری برخورداراست. یعنی مانند آرتروز که در مفاصل آثار تخریبی دارد در نتیجه آرتروز موجب ایجاد تنگی نخاعی در مفاصل ستون فقرات می شود. وی در خصوص تنگی کانال مرکزی تصریح کرد: این عارضه که زیر مجموعه تنگی نخاعی است به شکل جدی نخاع را تحت فشار قرار می دهد.بيماراني  که اغلب گرفتارعلائم 2طرفه تنگی کانال مرکزی هستند نظیر 2پا،هر2 اندام تحتانی و اندام های فوقانی با مشکلاتی نظیر اختلال در راه رفتن مواجه خواهند شد که نیاز به درمان فوری دارند. جراح مغز و اعصاب با اشاره به تنگی سوراخ بین مهره ای به عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های تنگی نخاع گفت:  این عارضه معمولأ با درد در ناحیه کمر بروز می کند و معمولأ با دیسک کمر و همچنین سیاتیک اشتباه گرفته می شود. به گفته دکتر زالی در جامعه ایرانی فرم مخلوطی (تنگی کانال مرکزی و تنگی سوراخ بین مهره ای) شیوع بیشتری دارد که با علائمی نظیر بی حسی- کرختی- درد در ناحیه پا - تغییرات در مسائل حسی در اندام های تحتانی- خستگی و ناتوانی هنگام راه رفتن و گزگز شدن  بروز می کند. وی با بیان این که اگر این بیماران درمان را جدی نگیرند باید با عوارض شدیدتری دست و پنجه نرم کنند ادامه داد: با انجام فعالیت های فیزیکی و همچنین خم و راست کردن ستون فقرات عوارض و درد بیمار تشدید می شود و حتی افراد توان ایستادن را ندارند و ناچارأ تمایل به نشستن دارند. جراح مغزواعصاب وستون فقرات، تنگی سوراخ بین مهره ای را یک فرآیند پیش رونده و دینامیک دانست و افزود: معمولأ فرم های خفیف این بیماری درمان خاصی جز اقدامات توانبخشی و طبی ندارند. رئیس کل سازمان نظام پزشکی انجام( ام آر آی)را به عنوان تشخیص قطعی تنگی کانال مرکزی و تنگی سوراخ بین مهره ای دانست و اظهار کرد: با این امر نتایج قطعی از تنگی و شدت عمق کانال نخاعی قابل شناسایی است. وی در ادامه گفتگو با خبرنگار شفا آنلاین گفت: از آنجا که پدیده تنگی نخاعی از علائمی است که در بافت نرم مفاصل و استخوان ها هم مشارکت دارد،برای تشخیص قطعی بیماری در صورت نیاز از (سی تی اسکن) به عنوان روشی کمکی  در کنار( ام آر آی) استفاده می شود. دکتر زالی تأکید کرد: در مواقع حضور فلز- دریچه فلزی و همچنین قطعات بیولوژیکی در بدن فرد از انجام (سی تی اسکن) برای تشخیص نیز باید خودداری شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد سیا وشی ملایر09183504866
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
با سلام وتشکر از دکتر محترم واقعا عا لی توضیح دادن.بعضی متخصصین جراحی مغز واعصا ب اصلا توجهی به تنگی سوراخ بین مهره ای ما در زا دی ندا رن که بیما ردرد شدیدی می کشد ودردلگن یک طرفه ودو طرفه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: