کد خبر: ۹۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: سهم 10 درصدی فرانشیز دارویی بتدریج و یک به یک به 30 درصد در حال افزایش است.

  به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا دری افزود: بعد از ابلاغ سیاست های رهبر معظم انقلاب، بمنظور کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم، فرانشیز 30 درصدی داروهای گران قیمت مانند داروهای زنان و زایمان و غدد به فرانشیز 10 درصدی تبدیل شد، اما منابع بودجه ای آن تعریف نشده بود و سازمان های بیمه گر را با بحران مالی روبرو کرد و این بحران به داروخانه ها منتقل شد و اکنون تبدیل فرانشیز 10 درصدی داروها به 30 درصد در حال اتفاق افتادن است.
وی ادامه داد: سازمان های بیمه گر قوانین موضوعه خود را گاهی سلیقه ای تغییر می دهند، بنابراین باید قوانین مدونی در این زمینه وجود داشته باشد تا پرداخت های سلیقه ای انجام نشود.

** بیمه ها در قرارداد با داروخانه ها فقط به منافع خود توجه می کنند
دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: حدود 40 شرکت بیمه با 40 نوع قانون خاص بیمه ای وجود دارد؛ حدود شش ماه است که نشست های مختلفی با بیمه های پایه مشتمل بر بیمه های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح داشتیم و تاکنون به قراردادی که بتواند منافع دو طرف را تامین کند، نرسیده ایم.
دری افزود: در بیشتر قراردادها، منافع شرکت های بیمه گر لحاظ می شود و جامعه داروسازان بیشترین خسارت ها را از این قراردادها دیده اند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مفاد مورد اختلاف این قراردادها، مکانیسم پرداخت سازمان های بیمه گر است که در تاخیر پرداخت ها، هیچگونه جبران خسارتی به داروخانه ها دیده نشده که این مساله به اقتصاد داروخانه ها صدمات زیادی وارد می کند.
دری ادامه داد: نحوه پرداخت برای سازمان های بیمه گر بین 60 تا 90 روز و برای برخی سازمان های دیگر تا شش ماه است که این مساله موجب می شود تا به ازای هر ماه، 1.5 تا 2 درصد خسارت های وارده به داروخانه ها جبران نشود.

** توازن داروخانه های خصوصی و دولتی به هم ریخته است
رئیس انجمن داروسازان تهران نیز در این نشست خبری گفت: در ابتدای انقلاب به ازای جمعیت 35 میلیون نفری، یکهزار باب داروخانه فعالیت داشت و اکنون با جمعیت 87 میلیونی، 11 هزار باب داروخانه فعالیت دارد و این مساله به آن معنا است که جمعیت ایران تقریبا دو تا سه برابر افزایش یافته اما تعداد داروخانه ها 11 برابر شده است که ضمن افزایش خدمات رسانی، تبعاتی برای داروسازان داشته است.
دکتر جلیل سعیدلو با اشاره به برابر بودن جمعیت ایران و ترکیه افزود: حجم اقتصاد داروی ترکیه دو برابر اقتصاد دارویی ایران است.
وی تصریح کرد: انگیزه افتتاح داروخانه های آموزشی، فراهم کردن محیط آموزشی برای داروسازان بوده اما عملا این داروخانه ها تبدیل به مکان های انحصار توزیع دارو شده اند و تعداد این داروخانه ها با افزایش دانشکده های داروسازی دولتی، افزایش یافته و توازن داروخانه های خصوصی را با داروخانه های دولتی به هم زده است.
به گفته رئیس انجمن داروسازان تهران، در سال های دهه 60، سهم توزیع دارو در بخش خصوصی 90 درصد و در بخش دولتی 10 درصد بود اما اکنون 60 درصد اقتصاد دارویی در اختیار بخش دولتی است.
سعیدلو تصریح کرد: هر داروخانه بطور میانگین، ماهانه هفت میلیون تومان سود دارد که پاسخگوی هزینه های آن نیست و آنها با فروش اقلام غیردارویی، هزینه های خود را جبران می کنند.
وی تاکید کرد: وضعیت داروخانه های خصوصی خوب نیست و اگر بستر عادلانه را فراهم نکنیم نمی توان انتظار داشت که خدمات دارویی به شکل کیفی ارائه شود.

** افزایش چک های برگشتی داروخانه ها
رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: بیشترین وقت دست اندرکاران داروخانه ها صرف حل کردن معضلات مواجهه با سازمان های بازرسی و بیمه ها می شود.
سعیدلو با اشاره به جمعیت 18 هزار نفری داروسازان کشور افزود: همه بیماران در نهایت نیاز به خدمات دارویی دارند.
وی ادامه داد: در سال های 91 تا 92، داروخانه ها کمبودهای دارویی را مدیریت کردند و نگذاشتند این مساله به بحران انسانی تبدیل شود اما فشار مالیاتی زیادی روی آنان اعمال شد و حتی پرونده های مالیاتی بسته شده، باز و مالیات متمم صادر شد امروز نیز جامعه داروسازی به دلیل شفافیت فعالیت اقتصادی خود با مشکلات مالیاتی زیادی روبرو است و بسیار بیشتر از آنچه که باید، مالیات پرداخت می کنند.
سعیدلو افزود: از سازمان مالیات می خواهیم تا براساس درآمد از داروخانه ها مالیات بگیرند.
وی ادامه داد: بیش از 90 درصد داروها توسط بیمه ها خریداری می شوند و هنگامی که آنان تعهدات خود را به موقع انجام نمی دهند، چرخه اقتصادی داروخانه ها کند می شود.
به گفته سعیدلو، چک های برگشتی داروخانه ها در حال افزایش است و اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از داروخانه ها نمی توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

** مالیات ها اقتصاد داروخانه ها را زمینگیر کرد
رئیس انجمن داروسازان ایران نیز در این نشست خبری گفت: در سال هایی که رکود اقتصادی داشتیم ، سازمان مالیاتی نهایت فشار را به داروسازان وارد کرده و اقتصاد داروخانه ها را زمینگیر کرده و کسب و کار آنان را به نابودی کشانده است.
رهبر مژدهی آذر با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزش در دانشکده های داروسازی افزود: اطلاعات داروسازی بعد از پایان تحصیلات باید کاربردی شود و دانشجویان باید بتوانند در همه قسمت ها به ارائه خدمات بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات انجمن داروسازان ایران این است که دوره های تکمیلی کوتاه مدت برای دانش آموختگان رشته های داروسازی برگزار کند تا آنان بتوانند معلومات خود را در عمل به کار گیرند.
مژدهی آذر به نقش انجمن های صنفی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: انجمن های غیردولتی باید جایگاه خاصی در تصمیم گیری مسئولان داشته باشند که البته این مساله کم و بیش اجرا می شود اما انتظار توجه بیشتری را در این زمینه داریم.ایرنا
برچسب ها: رهبر ، معظم ، انقلاب ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: