کد خبر: ۹۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>سلامت>سردرد از علائم مننژیت است. مننژیت زمانی است که غشاهای اطراف مغز و نخاع ملتهب شود. این مهم است که نشانه های مننژیت را بشناسید و به دنبال اقدامات فوری پزشکی باشید.
به گزارش شفا آنلاین، غشاء اطراف نخاع و مغز مننژ نامیده می شود و هنگامی که آنها ملتهب شوند بیماری مننژیت شناخته می شود. این بیماری معمولاً توسط یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود اما عفونت قارچی و باکتریایی نیز ممکن است به مننژیت منجر شود. بسته به علت زمینه ای، آن  در مدت چند هفته بهتر می شود.

در برخی موارد نادر، سبب تولید عواقب تهدید کننده حیات می‌شود که نیاز به درمان فوری با آنتی بیوتیک می باشد. اگر شما یا کسی در خانواده شما دارای علائم مننژیت باشد ضروری است تا به دنبال مراقبت های فوری پزشکی برای جلوگیری از عوارض جدی باشید.


نشانه های مننژیت چیست؟

علت عفونت مننژیت ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. به نظر می رسد علائم مننژیت ویروسی به سرعت پیشرفت نماید اما پیشرفت مننژیت باکتریایی ممکن است چند روز طول بکشد. علائم و نشانه های اولیه شباهت زیادی به آنفولانزا دارد بنابر این بطور طبیعی ممکن است آن را  جدی نگیرید علائم شایع عبارتند از سفتی گردن، تب ناگهانی بالا، تشنج، گیجی، تهوع، استفراغ و یا حالت تهوع، مشکلات خواب، عدم اشتها و بثورات پوستی در برخی موارد است.

اگر عفونت وارد جریان خون شود شما برخی از علائم خاص، مانند زیر را تجربه می کنید:

- بثورات پوستی

- اسپاسم معده

- رنگ پوست غیرطبیعی

- لرز

- تنفس سریع

- درد عضلانی و یا مفاصل

این مهم است که توجه داشته باشید علائم بسته به سن ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال، در اطفال و نوزادان تازه متولد شده بیشتر احتمال سردرد با سفتی گردن وجود دارد سایر علائم تب بالا، تغذیه ضعیف،گریه ثابت، تحریک پذیری بیش از حد، تنبلی، سفتی در بدن و یک برآمدگی در بالای سر کودک می‌باشد کودک شما ممکن است به سرعت دارای تنفس سریع، خواب آلوده، پوست لکه دار و رنگ پریده شود.

نشانه های مننژیت در نوجوانان و بزرگسالان ممکن است کمی متفاوت است. در حالی که آنها همچنین دارای علائمی، مانند گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تب بالا، سردرد شدید را تجربه می‌کنند در آنها به احتمال زیاد حساسیت به نور، بثورات متمایز و تشنج توسعه می یابد.

عوارض مننژیت

مننژیت باکتریایی ممکن است عوارض مختلف، از جمله اختلال بینایی، کاهش شنوایی، ناتوانی در یادگیری و تشنج داشته باشد. همچنین ممکن است روی کلیه ها، قلب و غدد آدرنال تاثیر بگذارد. عوارض ناشی از مننژیت باکتریایی معمولاً  نیاز به درمان اضافی دارد. دکتر شما ممکن است داروهای ضد تشنج برای درمان تشنج و یا دادن مایعات IV و برخی از داروها در فشار خون پایین تجویز کند. بعضی از کودکان ممکن برای مقابله با مشکلات تنفسی اکسیژن نیاز داشته باشند.

آیا مننژیت شما ویروسی و یا مننژیت باکتریایی است؟

متاسفانه،  افتراقی بین این دو فقط با  نگاه به نشانه های مننژیت وجود ندارد. دکتر شما چندین آزمون برای تفاوت بین دو نوع مننژیت انجام می دهد. 

تست شیشه ای

شیشه ای روشن را در برابر پوست خود بگیرید و مقداری فشار دهید و ببینید که ایا بثورات محو می شود یا نه. اگر محو نمی شوند ممکن است سپتی سمی مننژیت باشد. بثورات در ابتدا مانند سنجاق نازک می باشد و ممکن است بعداً به بنفش کبودی تبدیل شوند. اگر شما متوجه این علایم شدید باید  به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

تشخیص مننژیت

دکتر شما برای اولین بار نشانه های مننژیت را در نظر گرفته و پس از بررسی سابقه پزشکی به یک تشخیص می رسد. آنها همچنین ممکن است آزمایش های تشخیصی، از جمله موارد زیر را سفارش دهند:

آنها آزمایش خون را برای شناسایی باکتری عامل عفونت درخواست می کنند.

آنها ممکن است  تصویر برداری، آزمایش، مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن قفسه سینه، سر  و یا سینوس ها را درخواست کنند تا ببینید چقدر التهاب و تورم شدید است. این آزمایشات تصویربرداری همچنین مناطق دیگر آلوده بدن را تعیین می کند.

آنها ممکن است گرفتن مایع مغزی نخاعی (CSF) را برای تجزیه و تحلیل درخواست کنند. اگر آن سطح قند پایین با افزایش سلول های سفید خون را نشان دهد شانس مننژیت بالا می رود.



درمان مننژیت چیست؟

هنگامی که آزمایش و نشانه ها مننژیت را اعلام می نمایید دکتر شما بهترین گزینه درمانی را تعیین می کند. این حالت معمولاً به  نوع  مننژیت بستگی دارد.

مننژیت باکتریایی: این نیاز به درمان با آنتی بیوتیک وریدی و همچنین داروهای کورتیزونی برای کاهش خطر ابتلا به عوارض، مانند تشنج و تورم مغز است. دکتر شما ممکن است یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف اگر علت دقیق مننژیت روشن نیست تجویز کند.

مننژیت ویروسی: شما معمولاً  نیاز به هیچ درمان ندارید به دلیل آن که آنتی بیوتیک در برابر عفونت های ویروسی بی اثر است. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا  شما متوجه برخی از علایم بهبود شوید شما مقدار زیادی استراحت داشته و  مایعات و برخی از داروهای OTC برای از بین بردن درد بدن دریافت کنید اگر مننژیت شما به دلیل ویروس هرپس باشد دکتر شما ممکن است یک داروی ضد ویروسی تجویز کند.

انواع دیگر مننژیت: اگر علت هنوز روشن نشده است دکتر شما درمان با آنتی بیوتیک و ضد ویروس را شروع خواهد شد استفاده از داروهای ضد ویروس زمانی که علت ناشناخته است یک ایده خوب نیست چرا که آنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. داروهای کورتیزونی برای مننژیت غیرعفونی ناشی از یک بیماری خود ایمنی یا آلرژی موثر است.

برای نوزادان

دکتر شما ممکن است رویکرد درمانی مختلف وقتی که نوزاد شما نشانه های مننژیت دارد داشته باشد برای مثال:

مننژیت ویروسی: معمولاً  درمان نیاز نیست زیرا سیستم ایمنی بدن کودک شما قادر به اداره آن است گاهی اوقات، مهم است که برای تب و درد به نوزاد دارو بدهید.

مننژیت باکتریایی: شما باید به کودک خود برخی از آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری بدهید در اغلب موارد، نیاز به بستری در بیمارستان تا دو هفته است. درمان تا 85 درصد از  موارد کمک می کند  اگر مننژیت زود تشخیص داده شود.

پیشگیری از مننژیت

ایمن سازی معمول واقعاً به مقداری زیادی در جلوگیری از ابتلا به مننژیت کمک می کند. واکسن بر علیه سرخک، HIB، فلج اطفال، اوریون، پنوموکوک، مننگوکوک به کودک شما در محافظت از مننژیت کمک می کند. این مهم است که واکسیناسیون کودک خود را برای بیماری مننژیت یک بار در 11 سالگی انجام داده و سپس دوز تقویت کننده در سن 16 سالگی را دریافت کنید علاوه بر این، بهداشت خوب نیز شما و کودک شما را در برابر مننژیت محافظت می کند چرا که بسیاری از ویروس ها و باکتری هایی که باعث این وضعیت می شوند کاملا رایج هستند.

به بچه ها بگویید دست های خود را قبل از اینکه آنها چیزی  بخورند به خصوص بعد از دستشویی بشویند همچنین، از به اشتراک گذاری ظروف با کسی که بیمار است جلوگیری کنید.
برچسب ها: مننژیت ، سر درد ، عفونت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: