کد خبر: ۹۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۴ - 2015December 25
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> پژوهشگران در آخرین یافته‌های خود یک ترکیب مولکولی را شبیه دارو کشف کرده‌اند که می‌تواند سیستم ایمنی داخلی بدن را فعال کرده و از راه القای ژن، عفونت‌ ناشی از طیف وسیعی از ویروس‌های RNA را از جمله هپاتیت C، آنفلوانزا نوعA ، عفونت تنفسی، ابولا و نظایر آن کنترل کند.
به گزارش شفا آنلاین،  یافته‌های این مطالعه که در Journa- of Virology منتشر شده، نشان می‌دهد که این ترکیب در مقابل تمام انواع ویروس‌های RNA اثر ضدویروسی اعمال کرده و به سیستم ایمنی داخلی بدن کمک می‌کند تا از طریق این ترکیب مولکولی در تمام سلول‌های بدن به طور موثر عمل کند.

       این مولکول یک پروتئین سلولی است که به گیرنده تشخیص پاتوژن موسوم است. این گیرنده،RNA ویروسی را شناسایی کرده و سیگنال‌هایی را به سیستم ایمنی درون سلول می‌فرستد که در کنترل و محدود کردن عفونت‌های ویروسی ضروری است.

 این سیگنال، سیستم ایمنی و ژن‌های ضد ویروسی را تحریک می‌کند. استفاده از این مولکول که سبب فعال شدن سیستم ایمنی داخلی برای کنترل عفونت‌های ویروسی می‌شود، نتایج قابل‌توجهی در موش‌ها داشته است. در مراحل بعد این کار باید روی حیوانات دیگر و روی انسان نیز آزمایش شود که ممکن است 2 تا 5 سال طول بکشد.

       تا کنون، هیچ داروی ضد ویروسی که در برابر طیف گسترده‌ای از ویروس‌ها عمل کند، شناخته نشده و گزینه‌های درمانی برای عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس‌های RNA بسیار ناچیز هستند. ویروس‌های RNA در سراسر جهان به عنوان یک مشکل بزرگ در سلامتی انسا‌ن‌ها به شمار می‌روند، چرا که این ویروس‌ها از طریق یک جهش بزرگ به سادگی از سیستم ایمنی بدن فرار می‌کنند.

محققان متذکر می‌شوند که این نوع درمان به طور مستقیم روی خود ویروس انجام نمی‌شود. از آنجا که برخی از عفونت‌های ویروسی نیز هستند که نمی‌توان آنها را بوسیله ضدویروس‌های مرسوم درمان کرد، امید است که این روش جدید از طریق فعال‌سازی سیستم ایمنی داخلی سبب شود تا ویروس‌ها مقاومت کمتری از خود در برابر دارو نشان دهند.

       این ویروس‌ها یکی از علل شیوع مکرر عفونت‌های ویروسی هستند. ضدویروس‌هایی که به طور مستقیم برای درمان بعضی از آنها، مانند هپاتیت C به کار می‌روند، می‌توانند بیماری را کنترل کرده و برای یک درمان طولانی‌مدت امیدبخش باشند، اما نگرانی اصلی در مورد استفاده درازمدت از این داروها جهش ویروس و در نتیجه مقاوم شدن آن نسبت به این نوع دارو، همچنین هزینه‌های گزاف این داروها است. Scientific American
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: