کد خبر: ۹۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> فقط با زدن دکمه چاپ می‌توانیم دست مصنوعی، رگ‌های خونی یا تراشه‌های مجاری تنفسی بسازیم.
به گزارش شفا آنلاین،   تصور چاپگرهایی که بتوانند یرای ما بافت، اعضا و دست پا تولید کنند، دیگر امری دور از ذهن نیست. اگرچه هنوز به این مرحله از پیشرفت در ساخت چنین چاپگرهایی نرسیده‌ایم، فناوری چاپگر سه‌بعدی در جراحی، داروسازی و پزشکی گام‌های بلندی پیموده است. این مقاله اشاره‌ای دارد به چند نمونه از مواردی که این تکنولوژی راه را برای روش‌های درمانی پیشرفته‌ و آسان هموار می‌کند .

       1)دست مصنوعی برای کودکان: مهم‌ترین ملاحظاتی که در ساخت دست مصنوعی اطفال رعایت می‌شوند، استحکام و در عین‌حال انعطاف‌پذیری پروتز برای کودک در حال رشد است. دکتر گلوریا گوگولا متخصص جراحی دست کودکان در بیمارستان فوق‌تخصصی کودکان شراینر در هوستون تگزاس، با ابراز خورسندی از وجود چنین امکانی، این دست‌ها را سبک، کارآمد و از همه مهم‌تر ارزان توصیف می‌کند. کودک می‌تواند رنگ پروتز را خودش انتخاب کند و برای بازی با این دست مصنوعی دچار مشکل نشود. حتی اگر پروتز دچار آسیب شود تعویض آن هم از نظر اقتصادی و فنی کار مشکلی نیست.

       2)عمل جراحی فک: عمل جراحی فک که در هنگام بروز تومورهای سرطانی یا عفونت‌های گسترده انجام می‌شود، با عوامل متعددی سروکار دارد، ازجمله ساخت ریشه و پروتز دندانی و استفاده از استخوان پا برای جایگزین کردن بخش برداشته شده. بازسازی فک، فرآیندی چند مرحله‌ای است و بیمار باید عوارض آن را برای مدتی طولانی تحمل کند. پزشکان مرکز پزشکی لانج وابسته به دانشگاه ایالتی نیویورک با کمک این سیستم سه‌بعدی روند عمل جراحی را شبیه‌سازی کرده‌اند. بدین ترتیب توانسته‌اند که بسیاری از اعمال جراحی واسطه را حذف و طول مدت درمان را حدود یک سال کاهش دهند.

       3)رگ‌های خونی: موادی که در چاپگرهای سه‌بعدی به کار می‌روند، به فلز و پلاستیک محدود نمی‌شود. دانشمندان دانشگاه هاروارد روشی نوآوری کرده‌اند که چاپگر بافتی با خصوصیات شبکه خون ایجاد می‌کند. فرآیند کاربرد مواد گوناگون در چاپگرهای سه‌بعدی روندی رو به پیشرفت دارد. جنیفر لوییس پروفسورمهندسی بیولوژیک و همکارانش موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که اجزای سازنده آن از جنس بافت زنده است و آنرا جوهر بیولوژیک نام نهاده‌اند. بنا به گزارش نشریه مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد، روش چاپ بیولوژیک نخستین گام در ساخت بافت‌های زنده است، بافت‌هایی مثل پوست و غضروف که استفاده زیادی در جراحی دارند.

       4)فناوری پیوند صورت: برای افرادی که به‌علتی فرم طبیعی صورت خود را از دست داده‌اند، پیوند صورت معجزه‌ای واقعی است. جراحان بیمارستان زنان بریگهام بوستون معتقدند که شرط اول موفقیت‌آمیز بودن این عمل برنامه‌ریزی به جا و درست است. تیم اجرایی پیوند صورت این بیمارستان با کمک سی‌تی اسکن و چاپگر سه‌بعدی مدلی دقیق در اندازه واقعی از سر بیمار می‌سازند. این مدل به جراح کمک می‌کند درک دقیقی از آناتومی صورت بیمار داشته باشد و بتواند جراحی را با اعتمادبه نفس بیشتر و در مدت کوتاه‌تر انجام دهد. کوتاه کردن زمان جراحی به نفع بیمار است.

       5) قلب منحصر بفرد: عمل جراحی قلب، عملی ظریف و بسیار حساس است. بخصوص در ارتباط با بیمارانی که مبتلا به مسایل خاص هستند. دکتر استفان سسلار متخصص قلب بیمارستان کودکان سیاتل روشی را نوآوری کرده که به جراح امکان می‌دهد پیش از انجام اعمال مخاطره‌آمیز، یک بار آنرا شبیه سازی کند. سسلار با همکاری تام برک، کارشناس مهندسی مواد، بکمک ام. آر. آی. و سی‌تی اسکن و چاپگر سه‌بعدی مدل پیشرفته قلب را ساخته‌اند. این مدل ساخته شده به‌حدی دقیق و طبیعی است که حتی لمس آن با دست برهنه حس واقعی قلب انسان را القا می‌کند.

       6)تراشه مجاری تنفسی: با کمک قطعات ساخته شده توسط چاپگرهای سه‌بعدی، می‌توانیم مجاری تنفسی کودکان را باز نگاه داریم. بیمارستان کودکان مات درایالت میشیگان با استفاده از تراشه‌های تولید شده به این روش توانسته‌اند جان کودکانی را که به علت ابتلابه بیماری‌های خاص دچار گرفتگی راه‌های تنفس می‌شدند، نجات دهند. این ابتکار درمانی طی سه سال گذشته نجات‌بخش جان ده‌ها کودک بوده است.

       7) اقدامات احتیاطی زایمان: در ابتکاری دیگر در بیمارستان مات، پزشکان پیش از شروع زایمان بهترین روش را انتخاب می‌کنند. در بعضی موارد اولتراسوند پیش از زایمان نشان می‌دهد که نوزاد پس از تولد به‌علت وجود توده‌ای در حلق دچار مشکل تنفسی شود. با بهره‌گیری از ام. آر. آی. و چاپ سه‌بعدی مدل سرو صورت جنین ساخته می‌شود. طبق گزارش ژورنال کودکان، این روش در چندین مورد به پزشک کمک کرده که در مورد روش زایمان و انتخاب بین زایمان طبیعی یا سزارین تصمیم بگیرد.

       8 ) بلع آسان داروها: بیماران مبتلا به صرع قادر به بلع قرص نیستند و گاهی کودکان مبتلا از قورت دادن داروها ی ضدتشنج خودداری می‌کنند. مردادماه گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده اجازه تولید نوعی قرص را با استفاده از چاپگرسه‌بعدی صادرکرد. این دارو که اسپریتام نام دارد محتوی داروی ضد تشنج لوتیراستام است. تفاوت این قرص با دیگر انواعی که به‌روش معمولی ساخته می‌شود این است که این قرص با اولین جرعه آب حل شده و دیگر نیازی به بلعیدن نیست. اسپریتام در ماه‌های نخست 2016 به بازار عرضه خواهد شد.Washingto- Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: