کد خبر: ۹۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> بابک ساعدی، فلوشیپ تخصصی جراحی پلاستیک صورت و بینی و دبیر علمی دومین سمینار تازه‌های جراحی پلاستیک صورت و بینی، معتقد است این رشته بیش از هر رشته‌ دیگری در ۱۰ ساله گذشته پیشرفت کرده است و با توجه به حساسیتی که دارد پزشکان باید همگام با این پیشرفت‌ها قدم بردارند.
به گزارش شفاآ نلاین،به نقل از سپید به گفته ساعدی، یک عمل جراحی پلاستیک اشتباه حتی می‌تواند به‌اندازه اسیدپاشی چهره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این سمینار از امروز تا چهارم دی‌ماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی بابک ساعدی  را می‌خوانید.

در سمینار تازه‌های جراحی پلاستیک صورت و بینی بیشتر به چه مسائلی پرداخته خواهد شد؟
       این سمینار به دنبال راه‌اندازی رشته جراحی پلاستیک صورت در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان امام خمینی برگزار می‌شود. ما چند سال است که این رشته را راه‌اندازی کرده‌ایم. بعد از دوره‌های من و دکتر امیر آروین سازگار که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد آمریکا هستند، این رشته راه‌اندازی شد و ما خواستیم این موضوعات و اهم مطالب این رشته را در اختیار عامه افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قرار دهیم.

مباحثی که در این سمینار ارائه می‌شود‌‌ همان دروسی است که در زمینه جراحی پلاستیک صورت مطرح است. جراحی پلاستیک صورت بیشتر بر بازسازی اجزای مختلف صورت متمرکز است که هم جنبه کارکردی و هم زیبایی دارد. این رشته سه مبحث کلی دارد.

مبحث اول بازسازی است و بازسازی تمامی اجزای صورت را شامل می‌شود مانند بینی، پلک، گوش، لب و... البته عمل جراحی بینی که در کشور ما بسیار معروف است و ما درباره جراحی مجدد بینی نیز به بحث می‌پردازیم. افرادی که به علت آسیب قبلی اعم از جراحی و تروما دچار مشکل کارکردی یا تنفسی بینی شده‌اند.

مبحث سوم که در این رشته به آن توجه می‌شود جراحی‌های جوان‌سازی صورت است. همه با پروسه ageingو آسیب‌هایی که ممکن است متوجه صورت فرد کند آشنا هستند. علاوه بر این در این سمینار ما علاوه بر اساتید گوش، حلق و بینی در خدمت اساتید فک و صورت، جراحان پلاستیک، متخصصان پوست و جراحان زیبایی چشم نیز هستیم. سمینار ما برای گروهی که نام‌برده شد، امتیاز‌هایی را در نظر گرفته است.

پزشکانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بیشتر با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
       مهم‌ترین مشکلی که من می‌توانم درباره آن صحبت کنم جراحی‌های زیبایی غیرضروری است. ما با اپیدمی جراحی زیبایی به‌ویژه جراحی بینی در کشور روبه‌رو هستیم.

 اینکه چرا جراحی بینی در کشور ما بیشتر انجام می‌شود بحث جدایی است که مسائل نژادی و فرهنگی در آن مطرح می‌شود. اما متاسفانه جراحی بینی در جامعه ما به‌عنوان یک نیاز مطرح‌شده است که این نیاز واقعی نیست و این مسئله موجب می‌شود افرادی که حتی مایل نیستند این عمل را انجام دهند هم مجبور شوند مطابق این مد حرکت کنند. این مشکلی است که در جامعه ما وجود دارد و رسانه‌ها نیز باید به آن بپردازند. مسئله بعدی تکنیک‌های نامناسب است.

 بالاخره در هر حوزه پزشکی پیشرفت‌های صورت می‌گیرد و در این حوزه چنین پیشرفت‌هایی به‌شدت رخ‌داده است.

 شاید بتوان گفت طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته هیچ حوزه پزشکی به‌اندازه جراحی پلاستیک صورت پیشرفت نکرده است. ۴۰ الی ۵۰ درصد تکنیک‌هایی که من ۱۰ یا حتی ۶ سال پیش انجام می‌دادم منسوخ‌شده است و با آن روش‌ها انجام نمی‌شود اما متاسفانه انجام اعمال جراحی با تکنیک‌های قدیمی که آسیب‌رسان است هنوز معضل جامعه ما است.

 مسئله بعدی انجام بعضی از روش‌های جراحی یا حتی جوان‌سازی توسط افراد غیرمتخصص است. اینکه می‌بینیم در عمده آرایشگاه‌ها ژل و بوتاکس تزریق می‌کنند. افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند و حتی دوره‌های مربوطه را نگذرانده‌اند وارد این حوزه می‌شوند موجب عوارض و مشکلاتی می‌شود که رفع آن‌ها برای من که فلوشیب جراحی پلاستیک صورت دارم هم مشکلاتی دارد و برای فرد عوارض جدی ایجاد می‌کند.

توصیه شما به پزشکانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، چیست؟
       من تنها این توصیه را می‌کنم هر پزشکی که می‌خواهد در این حوزه فعالیت کند حتما دوره‌های آن را ببیند و سعی کند در این حوزه اطلاعات جدید را در نظر بگیرد و با آنها آشنا شود.

 وقتی من می‌خواهم وارد حوزه حساسی چون بازسازی و جراحی زیبایی شوم بیمارانی بسیار حساس دارم که بسیار نگران ظاهر خود هستند. اصلا قابل‌قبول نیست که بدون اطلاعات و بدون گذراندن دوره‌ها وارد این حوزه حساس شوم که باعث تغییر چشمگیر در چهره فرد می‌شود و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند این مثال خوشایند نیست اما شاید یک تکنیک جراحی نا‌مناسب برای یک فرد نامناسب عارضه‌ای ایجاد کند که قابل‌مقایسه با اسیدپاشی باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
دكتر بيهوشي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
0
0
اقا دكتر درست مي گوييد، ولي چرا اين اعمال جراحي مهم در اين دي كلنيكهاي غير استاندارد انجام مي شود ،،؟؟...پس چرا جان بيماران را با عمل كردن در اين مراكز به خطر مي اندازيد ؟؟ فقط براي پول بيشتر كه سهم شما مي شود!!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: