کد خبر: ۹۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>وقتی صحبت از چاقی و اضافه وزن می‌شود؛ نوک پیکان همه اتهام‌ها برنامه غذایی و خوردن تنقلات را نشانه می‌رود. گاهی نیز صحبت از کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی کافی به میان می‌آید
به گزارش شفا آنلاین،شاید بسیاری از ما ندانیم که چیدمان خانه‌ و جانمایی هریک از وسایل هم می‌تواند دلیلی برای افزایش وزن و در نهایت چاقی باشد.

 جالب است بدانید که تحقیقات انجام شده نشان داده است، دکوراسیون خانه، شیوه قرار دادن مواد خوراکی در یخچال یا آشپزخانه همه و همه می‌تواند بر عادات غذایی ما تاثیرگذار باشد. به زبان ساده خانه می‌تواند طوری طراحی و وسایل در آن چیده شود که موجبات سلامتی فرد را فراهم آورد یا زمینه ساز چاقی وی شود.

 میزان نور مهم است
پیشنهاد می‌کنم، نورپردازی اتاق غذاخوری‌تان را کمی مرور کنید. هرچند که شاید برای شما عجیب باشد، اما این موضوع واقعیت دارد که نور زیاد در هنگام صرف غذا می‌تواند موجب پرخوری شما شود، زیرا پژوهش‌ها نشان داده‌اند.

افرادی که در اتاقی پرنور و با نورپردازی زیاد غذا می‌خورند، حدود 18درصد بیشتر از اشخاصی که در همان محیط اما  با نور کم وعده غذایی خود را صرف می‌کنند، اشتیاق به خوردن مواد خوراکی داشته و غذا می‌خورند. این در حالی است که گروه دوم به عبارتی مردان و زنانی که در نور کم به عنوان نمونه شام می‌خورند هم  کمتر غذا خورده و هم غذا را خوشمزه‌تر توصیف می‌کنند.

اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ به گفته محققان نور کم موجب خواهد شد تا افراد آرام‌تر غذا خورده و فرصت داشته باشند، احساس سیری کنند. البته یادتان باشد گاهی هم آرامش در فضا ممکن است نتیجه معکوس بدهد. به طور مثال اگر روی صندلی راحتی روبروی تلویزیون لم بدهید شاید بیش از نیاز بدن‌تان به غذا مواد خوراکی مصرف کنید.

 داستان رنگ‌ها
نکته مهم دیگری که باید برای شما بگویم این است که اگر رژیم کاهش وزن دارید، مراقب باشید  که در چه مکانی غذا می‌خورید.

البته موضوع هیچ ربطی به تمیزی و نظافت محیط صرف غذا ندارد، بلکه داستان مربوط به رنگ‌ها و تاثیرگذاری آن بر میزان مواد خوراکی است که می‌خورید. فراموش نکنید که رنگ و اشتها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و می‌تواند حتی درک ما از مزه‌ها را هم تحت‌تاثیر قرار دهند.

بنابراین اگر در حال کاهش وزن هستید، توصیه می‌کنم در فضایی وعده‌های غذایی‌تان را صرف کنید که رنگ موجود در آنها اشتهایتان را کم کند. یادتان باشد رنگ‌های تند و پر‌انرژی باعث بالا رفتن فشار خون و تحریک اشتها می‌شوند. شاید دلیل رنگ آمیزی دیوارهای بسیاری از رستوران‌ها به رنگ قرمز تیره همین نکته باشد.

البته این طیف رنگ با ایجاد احساسی خوشایند، انرژی‌بخش هم خواهد بود، شاید به همین دلیل اشتها را تحریک می‌کند. بنابراین در صورتی که کم اشتها هستید، کمی رنگ قرمز را وارد فضای آشپزخانه‌ خود کنید. البته رنگ زرد هم به دلیل اینکه شادی‌آور است باعث افزایش روحیه فرد خواهد شد. زرد می‌تواند تمرکزتان را افزایش داده و اشتهای شما را تحریک کند. این می‌تواند دلیل نقاشی‌ها، گل‌ها یا رومیزی‌های زرد در رستوران‌ها باشد.

اما در عوض اگر چراغ آبی در یخچال‌تان بگذارید  این رنگ نور شما را از خوردن منصرف خواهد کرد. همچنین می‌توانید آشپزخانه‌تان را به رنگ آبی درآورید یا حتی می‌توانید از کارد، قاشق و چنگال‌های آبی‌رنگ استفاده کنید تا بتوانید کم‌تر غذا خورده و در رعایت رژیم غذایی موفق عمل کنید. نتایج به دست آمده از یک تحقیق نشان داد افرادی که در اتاقی آبی غذا خورده‌اند، 33درصد کمتر از اشخاصی که در اتاقی زرد یا قرمز وعده غذایی خود را صرف کالری مصرف کرده‌اند.

 اندازه بشقاب را جدی بگیرید
ظرف غذا هم گزینه مهمی است که نباید از آن غافل شد. یادتان باشد بشقاب بزرگ‌تر اشتهای بیشتر را برای شما به همرا دارد. وقتی بشقاب خیلی بزرگ باشد به طور حتم شما غذای بیشتری در آن خواهید کشید. به زبان ساده‌تر سایز ظرف غذای شما به صورت ناخودآگاه در تعیین اندازه‌ غذایی که می‌خواهید بخورید، تاثیرخواهد داشت.

اشخاصی که در بشقاب یا کاسه‌های بزرگ برای خود غذا می‌ریزند از آنجا که می‌خواهند ظرف خود را پر کنند زیاد غذا برمی‌دارند، بنابراین مقدار کالری بیشتری نیز مصرف می‌کنند.پس به فکر سلامت‌تان باشید و به سراغ ظرف‌های کوچک‌تر بروید. توصیه ما این است که به جای بشقاب غذاخوری از بشقاب سالاد خوری برای خوردن غذا استفاده کنید و لیوانی هم که برای نوشیدن نوشیدنی‌هایی غیر از آب استفاده می‌کنیم، تا حد امکان کوچک باشد.

 مرتب باشید
شاید جالب باشد که بدانید شلختگی یا مرتب بودن محیط  نیز بر میزان غذایی که مصرف می‌کنید تاثیر دارد. تعجب نکنید در این زمینه تحقیقاتی نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال؛ تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه مینه سوتا صورت گرفت این موضوع را تایید کرده است.

در این کار تحقیقی شرکت‌کنندگان را به 2دسته تقسیم شدند، یک گروه را در اتاقی بهم ریخته قرار دادند و گروه دوم را در اتاقی مرتب، سپس به هر 2 گروه گفتند که از بین 2 میان وعده تعیین شده یکی را انتخاب کنند. نکته مهم این بود که 67درصد از شرکت کنندگانی که در اتاق مرتب بودند، سیب را به عنوان میان وعده انتخاب کردند و 80درصد از گروهی که در اتاق بهم ریخته بودند شکلات را انتخاب کردند. توضیحی که در این باره می‌توان داد این است که خانه مرتب کمک می کند، ذهن بتواند بهتر تصمیم بگیرد، خانه آینه‌ای است از اینکه شما چگونه زندگی می کنید. اگر لباس‌هایتان بیرون کمد افتاده باشد از اینکه غذاهای ناسالم انتخاب می کنید زیاد تعجب نمی کنم.

این را هم بگویم که مرتب کردن شامل همه چیز از داخل کمد ها تا حمام نیز می‌شود، تحقیقات متعددی نشان داده افرادی که توانایی کاهش وزن زیاد را دارند بیشتر متمایل به تمیز کردن و دور کردن خانه از آشفتگی هستند. به طور مثال وقتی که آشپزخانه نامرتب باشد و ندانیم که هر ماده غذایی یا وسیله دیگری را کجا گذاشته‌ایم، دیگر نمی‌توانیم به درستی تصمیم بگیریم که چه غذایی درست کنیم و احتمال اینکه به سمت ناسالم غذا خوردن، خوردن فست فود یا هر خوراکی که دم دست است، بیشتر می‌شود. اگر شما از افرادی هستید که تا امروز به این نکته مهم توجه نکرده‌ای پیشنهاد می‌کنم از همین الان دست به کار شوید و آشپزخانه را  مرتب کنید.

 بازهم اصل مهم چیدمان در خانه
امروزه بسیاری از خانه‌ها با این شیوه چیده می‌شود که صندلی‌ها مقابل تلویزیون جانمایی می‌شوند. اما باید یادتان باشد که هرجایی غذا می‌خورید، باید سعی کنید تلویزیون را از آنجا دور کنید. سرگرم شدن با این جعبه تصویری و صوتی یا وسائلی مانند موبایل یا تبلت در هنگام غذا خوردن موجب می‌شود، با بی‌توجهی غذا بخورید، بنابراین از خوردن این غذا راضی نشوید، نتیجه پرخوری شما خواهد بود. همچنین پژوهش‌ها گویای این مطلب است که انجام دادن چند کار دیگر در کنار غذا خوردن مانند کار با رایانه و تماشای تلویزیون به آرامی مقدار غذایی که می خوریم را افزایش می‌دهد، علاوه بر این روی غذاهایی که بعدا در طول روز می خوریم نیز تاثیر می‌گذارد.

 یخچال هم مهم است
یادتان باشد وقتی به سراغ یخچال می‌رویم، بیشتر غذاها یا خوراکی‌هایی را می‌خوریم که در دسترس ما قرار دارند. به عنوان نمونه اشخاصی که در خانه غذاهای آماده‌ای مانند غلات را روی یخچال و جاهایی که در دید است نگه داری می کنند،  بیشتر در خطر اضافه وزن نسبت به افرادی هستند که این غذاها را در کابینت و پشت درهای بسته نگهداری می کنند. فراموش نکنید زمانی که تا کمی احساس گرسنگی کنید غذایی در دسترس باشد تا بخورید کم کم تبدیل به عادت می‌شود و بدون فکر کردن بارها و بارها این کار را تکرار می‌کنید تا زمانی که دچار اضافه وزن می شوید.

بنابراین بهتر است، میوه و سبزیجات را در قفسه  بالای یخچال نگهداری کنید. البته در همه یخچال‌ها قفسه‌های پایینی به نگهداری سبزیجات و میوه‌ها اختصاص دارد، اما این شرایط در نهایت تنها باعث می‌شوند که فراموش کنید میوه و سبزیجات خریداری کرده‌اید را مصرف کنید.

پس آنها را در معرض دید قرار دهید، با این کار میوه و سبزیجاتی که خریده‌اید به هدر نمی‌روند.  پژوهش‌ها نشان داده اگر غذاهای سالم در دید باشند احتمال انتخاب آنها برای خوردن سه برابر افزایش می‌یابد.

دیگر اینکه نگه‌داری غذاهای پرکالری جلوی چشم احتمال استفاده
بیش از حد از آنها را بالا می‌برد، وقتی شیرینی‌ها همیشه روی میز یا قفسه‌های بالایی یخچال در حال چشمک زدن باشند، ممکن است با هر بار وارد شدن به آشپزخانه یا گذشتن از کنارشان کمی به آنها ناخنک بزنید. بنابراین چیدمان یخچال را جدی بگیرید. گاهی شاید این نکته بیش از همه مواردی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، مهم باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: