«محمد دیمهور» در ابتدای این نشست خبری از تصویب نهایی اساسنامه مدارس عشایری کشور و امضای آن توسط رئیسجمهوری خبر داد: «این اساسنامه با امضای رئیسجمهوری رسمیت پیدا کرد که برگ زرینی در آموزشوپرورش کشور است.
موضوع مهم این است که از ابتدای تأسیس مدارس عشایری هیچگونه قانونی دراینباره وجود نداشت و حالا تصویب این اساسنامه گام ارزشمندی برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق عشایری، مرزی و... است.»
او دراینباره گفت: «پرداخت حق کوچ، حق اسکان و حق آمدوشد از مزایای موارد اساسنامه مدارس عشایری است. از طرف دیگر شورایی با نام شورای هماهنگی ارتقا و بهبود شاخصهای آموزشوپرورش مناطق کمتر توسعهیافته در وزارت آموزشوپرورش تشکیل شده است و در آن مشکلات سه استان سیستانوبلوچستان، آذربایجانغربی و هرمزگان که در صدر مشکلات آموزشوپرورش است، بررسی میشود.»
به گفته دیمهور «اخیرا در این شورا تصویب شده که ٥٠٠ ردیف استخدامی خاص برای استان سیستانوبلوچستان، علاوه بر سهمیه عادی درنظر گرفته شود تا بخشی از کمبود نیروی انسانی این استان تأمین شود.»
دیمهور ادامه داد: «درجلسه اخیر شورایعالی رفاه مصوب شد که ٤٠٠میلیارد ریال بابت آموزش کودکان دو زبانه در دوره یکساله پیشدبستانی برای ٣٥٠هزار کودکی که درمناطق دو زبانه هستند، اختصاص یابد. این یک واقعیت است که در مناطق دوزبانه همیشه از نظر آموزشی مشکلاتی وجود داشت و بخش قابل توجهی از آمار مردودیهایی که اعلام میشود، مربوط به همین مناطق است چراکه در دوره یکساله پیشدبستانی آموزش درستی وجود نداشته است.»
معاون وزیر آموزشوپرورش در ادامه خبری مهم برای اعلامکردن داشت، رایگانشدن دوره پیشدبستانی: «ما براساس تعهدات بینالمللی موظف شدهایم که دوره یکساله رایگان را برای همه کودکان داشته باشیم اما این اتفاق تا بهحال نیفتاده بود.
حالا اما در برنامه ششم توسعه درنظر گرفته شده که دوره پیشدبستانی رایگان شود و این خبر خوبی است. همه اینها با توجه به این است که در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ پوشش تحصیلی دوره پیشدبستانی ٣٨,٢درصد بود و در سال تحصیلی گذشته به ٥٣.٦درصد رسیده است.»
او ادامه داد: «درجلسه اخیر شورایعالی رفاه مقرر شد کمیسیون ذیل این شورا به ریاست وزیر آموزشوپرورش به منظور ایجاد عدالت آموزش تشکیل شود و در این کمیسیون وزرای بهداشت، رفاه و کشور و مسئولان سازمان مدیریت، کمیته امداد و سازمان بهزیستی حضور دارند و قرار شد گزارش جلسات به شورایعالی رفاه ارایه شود.»
معاون آموزش دوره ابتدایی وزیر آموزشوپرورش در ادامه درباره موضوع اختلاف آموزشوپرورش درباره دوره پیشدبستانی گفت: «با پیگیری که در یکی دوسال اخیر انجام شد، مقرر شد دوره پیشدبستانی از ٤ تا ٦سال تمام به آموزشوپرورش واگذار شود و کلیه مهدهای کودک و پیشدبستانیها برای برگزاری این دوره باید از آموزشوپرورش مجوز داشته باشند.
درحال حاضر حدود ١٢هزار مرکز برای دوره پیشدبستانی درکشور فعالیت میکنند و تا ١٥ آبان این مراکز فرصت داشتند تا به سایت مدارس غیردولتی وارد شوند و درخواست صدور مجوز کنند که تاکنون ٥٠درصد از این مراکز درخواست صدور مجوز داشتند. با رعایت تسهیلات خاص به این افراد مجوز داده میشود و فعالیت گروهی که برای اخذ مجوز درخواست نکردهاند، غیرقانونی است و به مراجع ذیصلاح ارجاع میشوند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش اما در ادامه درباره کودکان
بازمانده از تحصیل هم حرفهایی داشت: «کودکان بازمانده از تحصیل به دلایل
متعددی چون موقعیت جغرافیایی و وضع خانواده، وجود دارند.
آمار سهماهه اول
سال تحصیلی را نداریم اما شناخت کودکان بازمانده از تحصیل براساس تطبیق
ثبتنام دانشآموزان در پایه اول دبستان با میزان موالید که در ثبت احوال
ثبت میشود، به دست میآید.
دیمهور با بیان اینکه در سال گذشته مشخص شد که در ٦ساله دوره ابتدایی
١٥٠هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل وجود دارد، گفت: «تعداد دانشآموزان
بازمانده از تحصیل در سه استان سیستانوبلوچستان، آذربایجانغربی و هرمزگان
بیشتر است.
بعضی کودکان هم ترکتحصیل هستند، به این معنی که به مدرسه آمدند اما به دلایل مختلفی مانند موافقت نکردن خانواده برای تحصیل و ناکامی دانشآموز درتحصیل، ترکتحصیل کردهاند. در سال گذشته ٣٥هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل جذب مدرسه شدند و امسال هم تا این لحظه ١١هزار دانشآموز جذب و شناسایی شدند.»
او در ادامه از اجرای طرح مشترکی با وزارت رفاه در ٥ استان کشور برای پوشش تحصیلی دانشآموزان خبر داد: «اخیرا نامهای با امضای وزیر آموزشوپرورش و وزیر کشور به استانها ارسال شده است، مبنی بر اینکه استانداران مسئول جلوگیری مبادی بیسوادی هستند، ضمن اینکه بخش غیردولتی نیز بسیار فعال و جدی وارد عمل شده است و موسساتی مانند مهر گیتی و جامعه یاوری فرهنگی فعالیت کرده و بنیاد علوی و کمیته امداد امام(ره) هم اعلام همکاری کردهاند.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش درباره وضع مربیان پیشدبستانی و استخدامنشدن آنها خلاف مصوبه مجلس هم گفت: «درمصوبه مجلس آمده است که مربیان پیشدبستانی در جنسیت و رشته مورد نیاز باید جذب شوند و ما هم باید به همان اندازه که برای مربیان پیشدبستانی که سالیانی از عمر خود را در این دوره گذراندند، حق قائلیم باید برای کودکانمان هم چندین برابر حق قایل باشیم و سرنوشت دانشآموزان را به معلمانی بسپاریم که صلاحیت حرفهای داشته باشند.
ما از ورود هرگونه نیروی غیرتخصصی به دوره ابتدایی مخالفیم و خوشبختانه در شهریورماه جز ٢ یا ٣ استان که نیروهای غیرمرتبط جذب کردند، اکثر استانها نیروهای مرتبط را جذب کردند و امیدواریم اصلاحیه مجدد مجلس هم براساس انتخاب معلمان متخصص در آموزشوپرورش باشد.»
دیمهور با بیان اینکه از فعالیت معلم فاقد انگیزه در دوره ابتدایی، رضایت نداریم، ادامه داد: «در کلان آموزشوپرورش مشکل کمبود نیرو نداریم اما به دلیل عدم توازن در نیروی انسانی در یک منطقه، مازاد و در منطقهای دیگر کمبود نیرو داریم.»
او با بیان اینکه در مهرماه سال ٩٥، ١٢٥٠٠ معلم تازهنفس از دانشگاه فرهنگیان وارد دوره ابتدایی میشوند، گفت: «برای حل وجود نداشتن انگیزه بعضی معلمان که از دوره دبیرستان به ابتدایی آمدهاند، طرح چند معلمی را در پایه پنجم و ششم اجرا میکنیم.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش درباره ثبتنام دانشآموزان فاقد شناسنامه در مدارس هم گفت: «درجلسه عالی شورای رفاه مقرر شده با همکاری وزارت کشور مسأله اوراق هویتی افراد فاقد شناسنامه پیگیری شود و ما کسی را نداریم که بدون شناسنامه در آموزشوپرورش ثبتنام نشود البته صدور گواهینامه و کارنامه باید با شناسنامه باشد.»
در ادامه این نشست خبری، «رخساره فضلی»، مدیرکل دفترآموزش پیشدبستانی درباره تعداد مراکز پیشدبستانی غیرمجاز درکشور گفت: «تا مهلت مقررشده، ٦هزار مرکز پیشدبستانی برای درخواست مجوز از آموزشوپرورش اقدام نکردهاند که البته ٢٣٠٠ مرکز از این تعداد، روستامهدها هستند و ٣٧٠٠ مرکز پیشدبستانی و مهدکودک غیرقانونی غیرمجاز درکشور وجود دارد.» او درباره نظارت بر مراکز پیشدبستانی درکشور هم گفت: «تاکنون بیش از ١٣ موسسه و نهاد درکشور درخصوص پیشدبستانی خدمات ارایه میدادند.»
او با بیان اینکه تمام مراکز پیشدبستانی باید از وزارت آموزشوپرورش مجوز فعالیت دریافت کنند، ادامه داد: «تعداد این مراکز ۱۲هزار مرکز هستند که تاکنون ٥٠درصد آنها از آموزشوپرورش مجوز دریافت نکردند که فعالیت این مراکز غیرقانونی خواهد بود. بحث نظارت در مراکز پیشدبستانی از اولویت ما هست و امیدواریم برای سال آینده تمام موسساتی که برای کودکان ٤ تا ٦سال خدمات ارایه میدهند، با مجوز و نظارت وزارت آموزشوپرورش باشند.»
دیمهور در این نشست خبری با اشاره به برگزاری نخستین همایش آموزش ابتدایی هم گفت: «این همایش همراه با مراسم تجلیل از دکتر شکوهی نخستین وزیر آموزشوپرورش در تاریخ ٥ و٦ دی امسال در زادگاه وی یعنی بیرجند برگزار میشود. با توجه به اینکه سند تحول بنیادین برنامههایی را برای دستیابی به اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت طراحی کرده و یکی از این اهداف بازخوانی اهمیت دوره ابتدایی است، باید چالشها، آسیبها، معضلات و مشکلات پیشروی نظام تعلیم و تربیت از دیدگاه کارشناسان بررسی شده و کار بست نتایج به کار گرفته شود که در همایش آموزش ابتدایی به این موضوع توجه شده است.»
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: «هدف اصلی این همایش آیندهنگری و آیندهپژوهی برای بنیانگذاری آموزشوپرورش کارآمد است و برنامهریزی مبتنی بر آیندهنگری از طریق این همایش مورد توجه است. دستاوردهای همایش آموزش ابتدایی به ما کمک میکند تا طرحها و برنامههای موجود را بازنگری و جایگزینهای بهتری را انتخاب کنیم.»
او گفت: «تاکنون یکهزارو٧٣٥ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و از این میان ١٠٠ عنوان مقاله درهمایش ارایه خواهد شد. درنظر داریم سلسله همایشهای دوسالانه آموزش ابتدایی را اجرا کنیم و نخستین همایش در استان خراسانجنوبی و همایش دوم، دوسال آینده در استان فارس برگزار خواهد شد. درهمایش آموزش ابتدایی آموزشوپرورش، وزیرعلوم، وزیر اسبق امورخارجه، مسئولان سازمان مدیریت و برنامهریزی حضور خواهند داشت.»شهروند