کد خبر: ۸۹۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> امسال، پانزدهمین سالی است که انجمن علمی پروستودونتیست‌های ایران اقدام به برگزاری کنگره بین‌المللی برای اعضای انجمن خود می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید  اما این بار به گفته عباس منزوی، رئیس کنگره پروستودونتیست‌ها، این گردهمایی با هدفی متفاوت برگزار خواهد شد. منزوی در نشست خبری این کنگره اعلام کرد: «تم کنگره امسال ما ارتقای علمی و تعالی بالینی خواهد بود. علت انتخاب هم گسترش علم است و ما برای ارائه بهترین خدمات باید از روش‌ها و تکنیک‌های جدید بیشترین استفاده را ببریم.»

       رئیس کنگره همچنین درباره ماهیت رشته پروستودنتولوژی گفت: «رشته پروتز یک رشته عملی است و مهارت و فن در آن اهمیت دارد. به همین خاطر در کنگره‌ها معمولاً به این دلیل که تکنیک‌ها آموزش داده می‌شود، استقبال خوبی صورت می‌گیرد. تاکید امسال ما هم بر روی کارگاه‌ها است.»

وی در ادامه در رابطه با کاربردهای پروتز توضیح داد: «پروتز به صورت کلی یعنی هر عضو مصنوعی که جایگزین عضو طبیعی می‌شود و می‌تواند نقش عضو از دست رفته را ایفا کند. پروتز هم در داخل و هم در خارج دهان می‌تواند به کار رود. پنل‌های کنگره امسال ما هم حول محور زمینه‌های مختلف پروتز می‌چرخد.

 مسائلی از قبیل زیبایی در پروتز، بررسی مشکلات پروتزها، استفاده از مواد فری متال یا بدون فلز در پروتز، روانشناسی و هیپنوتیزم، اصول راهنمای بالینی و ملاحظات سالمندی در دندانپزشکی. چرا که بیشترین افرادی که به پروتز احتیاج پیدا می‌کنند سالمند هستند و تعداد سالمندان در کشور ما روز به روز در حال افزایش است. مشکلات و راهکارهای مالیاتی نیز موضوع مورد نظر ما در کنگره است. چرا که پزشکان باید با قوانین و مقررات آشنا باشند.»

       در ادامه این نشست، اکبر فاضل، ریاست سابق دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر اجرایی درباره تم اصلی کنگره پیشِ رو گفت: «ما بحثی به نام دندانپزشکی مبتنی بر شواهد داریم. به این معنی که کاری به صورت علمی انجام شده و نتایج درمانی آن هم مشخص باشد. در این صورت تمام مراحل از تشخیص تا درمان به صورت گایدلاین تدوین می‌شود و در اختیار پزشکان دیگر قرار می‌گیرد. با این روش، تجربه‌های پیشکسوتان به ما می‌گوید فرد بیماری که با این علائم و مشخصات کلینیکی مراجعه کرده به چه نوع بیماری دچار است و چه راه درمانی باید برای آن در پیش گرفت.» فاضل در پاسخ به اینکه این دستورالعمل‌‌ها مشخص هستند یا نه، گفت: «قدم‌های اولیه در برنامه‌نویسی دستورالعمل‌‌ها برداشته شده است.

بحث دستورالعمل‌‌ها از سال 88-89 در وزارت بهداشت شروع شد و پس از آن تقسیم کار صورت گرفت.» فاضل در پاسخ به پرسش  درباره شایع بودن نوع خاصی از بیماری دهان و دندانی در کشور گفت: «ما در حال حاضر در هیچکدام از مناطق کشور بیماری دهان و دندانی که به صورت اپیدمی دربیاید نداریم. هرچند امکان دارد در مناطق جنوب کشور مثل هرمزگان و اهواز میزان فلور موجود در آب بیشتر از حد لازم شود که مشکلات دندانی به همراه خواهد آورد.»

       وی درباره تم امسال کنگره توضیح داد: «همگی پزشکان باید بهترین راه را برای بیمار درمان انتخاب کند که کمترین ضرر و زیان را متوجه بیمار کند و بتوان پاسخ را از طرح درمان بگیریم. در کنگره امسال از سخنرانان دعوت کرده‌ایم تا در مورد موضوع یا بیماری خاصی که در آن تبحر و تجربه کافی دارند صحبت کنند.»
طبق گفته‌های فاضل انجمن عمدتاً موضوعیت سخنرانی‌های اساتید را انتخاب کرده است. فاضل در این‌باره گفت: «ما برای انتخاب موضوعات سخنرانی، در ابتدا بیشترین زمینه‌ای را که پزشکان در آن مرتکب خطا می‌شوند بررسی کردیم. از پرونده‌های قانونی نظام پزشکی مواردی را استخراج کردیم تا نقاط ضعف عمومی دندانپزشکان را کشف کنیم.

برای مثال متوجه شدیم یکی از مشکلات شایعی که پزشکان با آن مواجه بودند نحوه رفتار و برقراری ارتباط مناسب با بیمار بود. یعنی در بسیاری از موارد دندانپزشک اصلاً نمی‌دانست چطور باید با بیمار، همراهان وی و یا حتی کارکنان خود برخورد کند. این عدم مهارت‌های ارتباطی تنها در صورتی منجر به خطای پزشکی شده است که پزشک به درستی به توضیحات بیمار گوش نداده و اطلاعات کافی برای تشخیص و سپس شیوه درمان کسب نکرده است.»

       دبیر اجرایی کنگره پانزدهم با اشاره به بحث حاکمیت بالینی ادامه داد: «یکی از شاخص‌های حاکمیت بالینی رضایت بیمار است. یکی از مواردی که موجب رضایت می‌شود برخورد صحیح و محترمانه پزشک با بیمار است.

پزشک باید درمان را برای بیمار توضیح دهد. چرا که در حاکمیت بالینی انتخاب مسیر درمان حق بیمار است. در گذشته خود پزشک اطلاعات به دست آورده را جمع‌بندی کرده و یک مسیر درمانی را برای بیمار اتخاذ می‌کرد. اما اکنون در حاکمیت بالینی پزشک موظف است راه‌های مختلف درمان را پیش پای بیمار قرار داده و مزایا و معایب هرکدام را توضیح دهد. در نهایت خود بیمار است که می‌تواند انتخاب کند چه روش درمانی داشته باشد.

برای مثال برای جای خالی یک دندان کشیده شده، می‌توان پروتز متحرک، بریج و یا ایمپلنت گذاشت. در هر شیوه درمانی هم باید به چهار مورد مزایا و معایب، هزینه، طول عمر و میزان کارایی برای بیمار توجه داشت. تنها در این صورت است که بیمار به صورت کامل متوجه می‌شود با توجه به نیاز و شیوه زندگی‌اش کدام روش درمانی برایش مناسب‌تر است. در ادامه اگر بیمار از نوع درمان خود ناراضی بود پزشک می‌تواند از خودش دفاع کند که اطلاعات کافی را به بیمار ارائه کرده است. در حال حاضر هدف ما هم آموزش مواردی شبیه به این در کنگره‌ها است.»

       اما اگر یک بیمار خودش حق انتخاب شیوه درمان خود را داشته باشد، امکان دارد با دندانپزشکی مبتنی بر شواهد و دستورالعمل‌‌هایی که مرحله به مرحله تشخیص تا درمان را مشخص کرده‌اند، در تناقض باشند. فاضل در پاسخ به این پرسش خبرنگار سپید گفت: «این دو در تناقض نیستند. چرا که در دندانپرشکی مبتنی بر شواهد و دستورالعمل‌ آن، مسیر تشخیص و راه‌های درمان مشخص است. حال خود بیمار می‌تواند یکی از این طرح‌های درمانی را انتخاب کند.»

       لازم به ذکر است پانزدهمین کنگره انجمن علمی پروستودونتیست‌های ایران ازروز 25 آذر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: