کد خبر: ۸۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفاآنلاین:جامعه>این که از وابستگی به نفت و اقتصاد تک‌محصولی نجات پیدا کنیم، مستلزم داشتن رویکرد پژوهشی و دانش‌بنیان به علم هستیم. باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم و آموزش به سمت پژوهش محصول‌محور هدایت شود. نظام آموزشی ما نیز باید دانشجو را به مرزی برساند که کشف و اختراع داشته باشد و این محصولات دانش‌بنیان نیز باید از سوی بازار و بنگاه‌های تولیدی مورد استقبال قرار گیرد.

بنگاه‌های اقتصادی دیر یا زود باید به این نتیجه برسند که اگر می‌خواهند در آینده دوام بیاورند و توسعه صادرات داشته باشند، باید روی پژوهش سرمایه‌گذاری کنند تا از پژوهش در میدان عمل استفاده شود. در این شرایط، اقتصاد کشور تک‌محصولی نخواهد بود، بلکه دانش محور خواهد شد.

مشکل اینجاست که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما به جای این که کارآفرین باشند، خودشان به دنبال کار می‌گردند، در حالی که باید مجموعه آموزش‌های ما در دانشگاه‌ها در جهتی حرکت کند که هر پایان‌نامه دانشگاهی به کشف و اختراعی جدید ختم شود.

خوشبختانه طی سال‌های اخیر، شهرک‌های علمی در حال توسعه و افزایش هستند، اما نباید فراموش کنیم که در مرحله گذار قرار داریم، طوری که همچنان برای تولید ثروت از دانش و پژوهش با مشکلات متعددی روبه‌رو هستیم. شاید در این مرحله، اتلاف منابع هم وجود داشته باشد، اما این روندی است که باید طی کنیم تا از طریق دانش و پژوهش به رشد اقتصادی چشمگیر نائل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن آقا نظری

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: