کد خبر: ۸۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین> سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا، اخیرا اوریدین تری استات(Uridine triacetate) با نام تجاری ویستوگارد(Vistogard) را برای درمان اورژانس اوردوز انواع خاصی از داروهای شیمی‌درمانی، مورد تایید قرار داده است.
به گزارش شفا آنلاین،این درمان اورژانس برای بزرگسالان و خردسالانی است که اوردوز درمان ضدسرطان فلواوراسیل یا کاپسیتابین را داشته اند یا کسانی که طی 4 روز پس از دریافت این درمان‌های ضدسرطان به مسمومیت شدید یا کشنده دچار شده‌اند، تجویز می‌شود.

ریچارد پازدور، سرپرست اداره محصولات هماتولوژی و انکولوژی مرکز تحقیق و ارزیابی دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «درمان سرطان فقط به انتخاب دارویی که بهترین اثربخشی و ایمنی مطلوب داشته باشد منحصر نمی‌شود. لازم است مطمئن باشیم که دوز صحیح دارو را در فواصل مناسب تجویز می‌کنیم. هرچند نادر، اوردوز دارویی ممکن است رخ دهد. تاییدیه امروز در نوع خود اولین درمان برای مسمومیت‌های کشنده داروهای شیمی‌درمانی است.»

فلواوراسیل(به صورت اینفیوژن دریافت می‌شود) و کاپسیتابین(درمان خوراکی)، انواع مشابه شیمی‌درمانی هستند که دهه‌هاست برای درمان انواع شدید بدخیمی مانند بدخیمی پستان و سرطان‌های گوارشی تجویز می‌شوند. اوردوز فلواوراسیل و کاپسیتابین نادر است؛ اما در صورت وقوع، عوارض آن جدی و گاه کشنده‌اند. ویستوگارد که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، تخریب و مرگ سلولی ناشی از شیمی‌درمانی با فلواوراسیل را بلوک می‌کند.FDA

 ویستوگارد باید بلافاصله پس از وقوع اوردوز(چه علائم بروز کرده باشند یا نه) و نیز در موارد مسمومیت شدید و کشنده تجویز شوند. ایمنی و اثربخشی ویستوگارد، روی 135 بزرگسال و خردسال تحت درمان در دو مطالعه بالینی که اوردوز فلواوراسیل یا کاپسیتابین را دریافت کرده بودند یا مسمومیت شدید و کشنده طی 96 ساعت پس از دریافت فلواوراسیل(نه به دلیل اوردوز) را داشتند بررسی شد. اهداف اولیه مطالعات، شانس بقای بیمار پس از30 روز یا امکان شروع مجدد شیمی‌درمانی پیش از گذشت 30 روز بود. از بین بیمارانی که به دلیل اوردوز تحت درمان با ویستوگارد بودند، 97درصد پس از 30 روز هنوز زنده بودند.

آنها که به دلیل مسمومیت شدید و کشنده (و نه اوردوز) تحت درمان با ویستوگارد قرار داشتند، 89درصد پس از 30 روز هنوز زنده بودند. در هر دوی مطالعات، 33درصد از بیماران در کمتر از 30 روز شیمی‌درمانی را مجدد آغاز کردند. ویستوگارد برای درمان عوارض غیراورژانس واکنش‌های ناخواسته مرتبط با مصرف فلواوراسیل یا کاپسیتابین توصیه نمی‌شود؛ زیرا ویستوگارد اثربخشی این داروها را کاهش می‌دهد.سایت رسمیFDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: