کد خبر: ۸۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 13
شفا آنلاین>سلامت جنسی>بی‌تحرکی بعد از زایمان خوب نیست چون ممکن است باعث لخته شدن خون در پاها یا ریه شده و مسائل جدی را باعث شود.
به گزارش شفا آنلاین،امروزه تقریبا از هر ۳ زایمان، یکی به صورت سزارین انجام می‌شود. اما فرقی که این جراحی با دیگر انواع جراحی دارد این است که بعدش شما باید از یک نوزاد مراقبت کنید. خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که مادران می‌توانند روند بهبود را سرعت ببخشند.

در رختخواب نمانید
معمولا بعد از زایمان پزشکان مدتی را برای استراحت تحرک کمتر مادردر نظر می‌گیرند اما در حال حاضر بیشتر زنان تشویق می‌شوند که از رختخواب بیرون بیایند. بی‌تحرکی اصلا خوب نیست چون ممکن است باعث لخته شدن خون در پاها یا ریه شده و مسائل جدی را باعث شود. بنابراین بهتر است سعی کنید خیلی زود فعالیت‌تان را از سر بگیرید.


بیش از حد فعالیت نکنید
قرار نیست روزی چند کیلومتر پیاده بروید یا چیزی سنگین‌تر از نوزادتان را بلند کنید. هرچه بیشتر به خودتان فشار بیاورید دوره بهبودتان را طولانی‌تر خواهید کرد. شما باید از هرگونه فعالیت شدید برای چند هفته خودداری کنید تا زمان کافی برای بهبود داشته باشید.

نحوه نشستن‌تان را اصلاح کنید
به جای اینکه در رختخواب تخت به پشت بخوابید باید درست بعد از جراحی به پهلو دراز بکشید و از بازوهای‌تان برای قرار گرفتن در وضعیت نشسته کمک بگیرید. این کار به حفظ منطقه برش خورده و ماهیچه‌هایی که در این حالت بریده شده‌اند، کمک می‌کند تا کمتر آسیب ببینند.

محل زخم را تمیز نگهدارید
بعد از عمل تلاش کنید منطقه مل را با آب و صابون ساده تمیز نگهدارید. سعی کنید این منطقه را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شده و احتمال عفونت کاهش پیدا کند.

غذاهای با فیبر زیاد بخورید
زور زدن برای دفع مدفوع بعد از سزارین اصلا درست نیست چون فشار ناشی از آن ممکن است بخیه‌ها را پاره کند و به منطقه عمل فشار زیادی وارد کند. بنابراین باید مطمئن شویدکه غذاهای با فیبر بالا مصرف می‌کنید. در عین حال خوردن خوراکی‌هایی با پروتئین بالا و مقدار زیادی آب به ترمیم بافت کمک خواهد کرد ضمن آن که به دفع راحت‌تر مدفوع نیز می‌انجامد.

زردچوبه بخورید
شاید ندانید که این مکمل گیاهی در التیام بخیه و منطقه عمل موثر است. دلیل آن این است که این گیاه رنگدانه زردی به نام کورکومین دارد که در مطالعات مختلف مشخص شده است که به منظور کاهش التهاب می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین بررسی‌ها نشان داده است که حتی زردچوبه به بهبود سریع بعد از عمل جراحی نیز کمک می‌کند.

رژیم غذایی ضد التهاب بگیرید
اگر در منطقه برس احساس التهاب می‌کنید یک رژیم غذایی ضد التهابی می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. برخی از مواد غذایی مانند سبزی‌های برگ سبز، غلات سبوس دار، ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و آجیل دارای خواص ضد التهابی هستند. از آنجا که قند و چربی اشباع شده می‌تواند به التهاب دامن بزند بهتر است از خوردن آنها خودداری کنید. علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است تا اطلاع ثانوی از خوردن پیاز، سریع و تخم‌مرغ هم اجتناب کنید.

لباس زیر سفت بپوشید
پوشیدن لباس زیر سفت به فشرده سازی شکم شما و بهبودتان کمکی نمی‌کند اما می‌تواند از اطراف شکم محافظت کرده و اجازه تحرک بیشتر و درد کمتر را بدهد.

از کمپرس کمک بگیرید
علاوه بر لباس زیر سفت بهتر است یک بالش را روی شکم‌تان فشار دهید. با استفاده از این بالش از شکم‌تان مراقبت بیشتری کرده و تحرک‌تان بیشتر می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: