کد خبر: ۸۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>مسعود ناصری‌پور، فوق تخصص شبکیه و آنکولوژی چشم، دبیر علمی بیست‌‌وپنجمین کنگره چشم‌پزشکی ایران است.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید،  وی در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، با بیان اینکه این کنگره 23 تا 26 آذر در سالن رازی برگزار می‌شود، گفت: «برنامه افتتاحیه کنگره در روز 24 آذرماه با حضور مهمان ویژه، دکتر کارگلدیک، مسئول آموزش انجمن جهانی چشم‌پزشکی خواهد بود. ضمنا
این کنگره با حضور 18 مهمان خارجی و 220 سخنرانی داخلی همراه است.»

       وی افزود: « برنامه‌های سه روز اصلی کنگره به صورت 19 سخنرانی، 10 سمپوزیوم، 29 کارگاه و یک میز صبحانه و 8 جلسه ارائه مقاله آزاد است. 250 مقاله ارسال شده که 100 مقاله به صورت سخنرانی است. مانند هرسال یک جشنواره فیلم و عکس از اعمال جراحی مختلف چشم داریم.»

       ناصری‌پور با اشاره به اینکه رویکرد کنگره امسال آموزش چشم‌پزشکی مطابق با پیشرفت‌های دنیا است، ادامه داد: « در این کنگره به بیماری‌های قرنیه و سلول‌های بنیادی پرداخته می‌شود. انتخابات انجمن چشم پزشکی ایران نیز برگزار می‌شود و در صورت هماهنگی با وزارت بهداشت سعی بر آن داریم تا این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.»

حضور وزیربهداشت در کنگره چشم‌پزشکی
       دبیرعلمی کنگره چشم‌پزشکی ایران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در این کنگره گفت: « در کنگره امسال برای دکترهاشمی هم سخنرانی و هم کارگاه درنظر گرفته‌ایم. به هر حال دکتر هاشمی به عنوان یک چشم پزشک و از اعضای اصلی انجمن چشم پزشکی ایران در صورت امکان در این کنگره حضور خواهند یافت، وزیر بهداشت از زمان اجرای طرح تحول سلامت با مشغله‌های زیادی مواجه بوده است، و حدالمقدور در کنگره‌هایی که از وی دعوت به عمل آمده است حضور پیدا کرده است.»

چشم‌پزشکان عینک را ترجیح می‌دهند
       ناصری‌پور درباره اینکه چرا چشم پزشکان خودشان عینک می‌زنند و حاضر نیستند از جراحی‌های چشمی استفاده کنند، عنوان کرد: «براساس توافق تمام چشم‌پزشکان بهترین، سالم‌ترین و مقرون‌ به‌صرفه‌ترین راه اصلاح عیوب انکساری چشمی استفاده از عینک است و در مرحله بعد می‌توان از لنز و درنهایت از جراحی لیزر استفاده کرد. بنابراین همیشه درمان‌های غیر جراحی‌ ارجحیت بیشتری دارند. مگراینکه چشم پزشک مجبور باشد افراد را برای بیماری‌های آب‌مروارید یا پارگی شبکیه جراحی کند. وگرنه خود افراد هستند که مایل به جراحی انکساری چشم هستند و چشم پزشک توصیه نمی‌کند.»

سرطان‌هایی که چشم را هدف می‌گیرد
       این فوق تخصص شبکیه چشم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شیوع سرطان‌های چشمی نیز گفت: «شیوع سرطان‌های چشمی براثر انتشار سرطان‌های دیگر اندام‌ها است. مثلاً در خانم‌ها به دلیل سرطان پستان و در آقایان به دلیل سرطان ریه عوارض سرطان به چشم افراد انتشار و انتقال می‌یابد. تومورهای چشمی در اطفال که به رتینوبلاستوما موسوم است، درهر 16 تا 18 هزار تولد زنده یک‌ کودک را درگیر می‌کند. براین اساس درمان‌های تومورهای چشمی در ایران امکان‌پذیر است و روش‌های مختلف شیمی‌درمانی، اعمال جراحی و غیره صورت می‌پذیرد. ولی روش‌هایی مانند ژن‌درمانی در ایران در حد تحقیقات و پژوهش است.»

       این عضو انجمن چشم‌پزشکی ایران ادامه داد: «میزان بقای 5 ساله درباره مبتلایان به تومورهای چشمی از یک دهه پیش در ایران از 60 درصد به 90 درصد به مانند کشورهای پیشرفته افزایش یافته است و دیگر هیچ بیماری نیاز به اعزام برای درمان خارج از کشور ندارد.»

تنبلی چشم کنترل شده است
       دبیرعلمی بیست‌وپنجمین کنگره چشم‌پزشکی ایران درخصوص طرح غربالگری تنبلی چشم که با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، گفت: «با اجرای این طرح میزان تنبلی چشم در کشور بسیار کاهش پیدا کرده و امروز کمتر شاهد وجود این بیماری در سنین بعد از دبستان هستیم. تنبلی چشم تا سن 8 سالگی قابل درمان است. این همکاری خوب و معاینات مکرر کودکان در سنین قبل از دبستان شیوع آن را بسیار کاهش داده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: