کد خبر: ۸۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>اجتماعی>برف پاییزی دیروز تهران، اگرچه به طور غافلگیرانه معابر را یکپارچه سفید کرد، اما باز هم ترافیک کلافه‌کننده چند ساعته و یخ زدگی‌ها و روان شدن آب و گل و لای در خیابان‌های پایتخت، داستان دنباله دار روزهای بارانی و برفی را تکرارکرد.

 به گزارش شفا آنلاین،   حالا، اما بیشتر پایتخت نشین‌ها زودتر از مسئولان و جلوتر از حتی نیروهای درحال آماده باش شهرداری، می‌دانند که وقتی چشمشان به جمال اندکی برف و قطره‌ای باران روشن شد، باید حداقل 2 ساعت زودتر از روزهای بدون بارش، خودشان را برای رسیدن به محل کارشان یا مدرسه و هر اتفاق منتظره و غیر منتظره دیگری آماده کنند.


آنها حتی می‌دانند یا به عبارتی عادت کرده‌اند که درروزهای غیرمعمول آسمان، حتماً خودروهای شخصی خود را آماده کنند تا اگر مجبور به ماندن در ترافیک‌های آزاردهنده خیابان‌های اصلی و فرعی شدند، دست‌کم در انتظار آمدن یک خودروی عمومی یخ نزنند. بنابراین برای اغلب آنها تردد بیش از همیشه خودروهای شخصی در روزهای بارانی و برفی چندان عجیب نیست.


درست مثل اتفاق برفی دیروز تهران که خیلی‌ها را با خودروی شخصی روانه خیابان‌ها کرد و آنهایی را هم که راه گریزی نداشتند، به ناچار با صورت و دستانی یخ زده به محل‌های کارشان فرستاد. این اتفاق البته در پهنه شمالی و غربی تهران ملموس‌تر بود، چراکه آنها بر خلاف شرق نشین‌ها، بارش‌های شدیدتری را متحمل شدند و همین موضوع خوشایند، گرفتاری هایشان را ناخوشایندتر کرد، بویژه شهروندان منطقه 5 که برای نخستین بار درسال جاری طعم شیرین بیشترین بارش را می‌چشیدند، اما از آن طرف مجبور به تحمل عبور و مرور سخت در معابر یخ زده و پر از گل و لای خیابان‌ها هم شدند و جالب اینکه میزان بارش‌ها که همه قواعد سفت و سخت شهری را بر هم زده بود، نتوانست قاعده همیشگی تعطیلی مدارس مناطق پر برف را در این بخش از تهران برهم بزند. بنابراین مدارس منطقه 5 بر خلاف قاعده مرسوم، تعطیل نشد و دانش‌آموزانی هم که پیش از این، تجربه ماندن در معابر پر برف را نداشتند، به تعداد جماعت پر تجربه تهران نشین، اضافه شدند.

مسئولان شهری هم البته به مانند همیشه در برابر همه انتقادهای ریز و درشت برفی و بارانی، به عملکرد مثبت و بموقعشان بالیدند چراکه به گفته مسئولان شهری، نیروهای خدماتی با استفاده از موادی که پیش از این تدارک دیده بودند و شن پاشی در معابر شهری، شریان‌های اصلی و فرعی را برای عبور و مرور آماده کرده بودند! و نیروهای پلیس هم لحظه به لحظه ترافیک شهر را پایش می‌کردند!

«مجتبی عبداللهی»، معاون خدمات شهری از آماده باش هزار و 800 دستگاه ماشین و تجهیزات برف روبی، برای پاکسازی تهران خبر داده و گفته بود که همه معابر درجه ۱ و ۲ تهران پاکسازی شده است و از آن طرف «شهرام جبارزادگان»، مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل ترافیک هم اعلام کرده بود که استفاده بیشترشهروندان از خودروهای شخصی به همراه کندی حرکت در معابر بزرگراهی و خیابان‌های شریانی تهران، ترافیک نیمه سنگین اما در حال حرکت در بزرگراه‌های غربی – شرقی تهران به وجود آورده بود که با تدابیر و تمهیدات پیش‌بینی شده خودروها بدون کمترین مشکلی در معابر شیب دار همچون بزرگراه کردستان حرکت کردند.»به اعتقاد آنها البته شهر دیروز بدون کوچکترین تلفات و حادثه‌ای روز خوش برفی‌اش را پشت سر گذاشت، اما مشاهدات عینی مردم تهران، چهره دیگری از دیروز پایتخت را به تصویر می‌کشد. تصویری که البته برای هیچ کدامشان غریبه نیست.

مدارس برفی‌ترین منطقه تهران تعطیل نبود
با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد به علت حجم زیاد بارش برف در مناطق غربی تهران از جمله منطقه 5، مدارس ابتدایی این مناطق تعطیل شود، اما شهروندان غرب نشین در کمال ناباوری تنها با تعطیلی منطقه یک تهران روبه‌رو شدند. مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره این تصمیم‌گیری غیر منتظره این‌طور توضیح می‌دهد: «براساس بررسی کارشناسان ما، فقط شرایط منطقه یک تهران وخیم گزارش شده و دیگر مناطق تهران همچون منطقه 5 دلیلی برای تعطیلی نداشتند. اگرچه شرایط جوی هوا والدین دانش‌آموزان را به زحمت انداخت، اما تا زمانی‌که مشکل جدی برای دانش‌آموزان وجود نداشته باشد، ما اقدام به تعطیلی حتی مدارس پیش دبستانی هم نمی‌کنیم.»

ظرفیت تاکسی‌های روزهای برفی یک سوم روزهای آفتابی
مهدی اسماعیل بیگی اگرچه تأکید می‌کند که درتهران کمبود تاکسی نداریم، اما اعتراف می‌کند که ترافیک روزهای برفی، ظرفیت تاکسیرانی را به یک سوم کاهش می‌دهد. او در این باره این‌طور توضیح می‌دهد: «تاکسی که در روز‌های عادی مسیری را ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طی می‌کرد در روزهای برفی ۲ تا ۲ ساعت و نیم همین مسیر را می‌رود، بنابراین ظرفیت ناوگان تاکسیرانی به علت افزایش بار ترافیکی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند.»معاون نظارت بر امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره افزایش تاکسی‌های دربستی در روزهای بارانی و برفی هم می‌گوید: «ما منکر خطا در میان رانندگان تاکسی نیستیم، اما بیشتر تاکسی‌های دربستی تاکسی‌های گردشی هستند و ما تلاش می‌کنیم تخلفات را به حداقل برسانیم. ما در این روزها افزایش نظارت را داریم، اما بیشتر تلاش می‌کنیم مسافرانی را که در کنار خیابان منتظر تاکسی هستند ساماندهی کنیم، برای مثال ون‌های کمکی به خطوط پرمسافر اعزام شده و اگر مسافران ۵، ۶ صبح به پایانه‌های تاکسی مراجعه می‌کردند مشاهده می‌کردند که پایانه پر از ون و تاکسی است.»ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: