کد خبر: ۸۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 06
وزیر علوم خواستار شد
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>وزیر علوم با اشاره به بودجه کنونی پژوهش از تولید ناخالص ملی، گفت: این بودجه اکنون ۴۷ صدم است که مسئولان قول داده‌اند برای سال آینده به یک درصد برسد.

به گزارش شفاآنلاین : محمد فرهادی وزیر علوم در سمینار پزشک محقق گفت: امروز به عنوان یک پزشک در این کنگره شرکت کرده‌ام و معتقدم شاید عملاً توجه به برنامه پزشک محقق دیر باشد، اما جای شکرش باقی است که اجرا می‌شود.

وی با اشاره به دانشگاه تربیت مدرس که دارای دانشکده پزشکی نیز است، گفت: انتظار داریم که خروجی این دانشکده بیشتر دانشمند باشد تا پزشک بالینی.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بیشتر پایه‌های علمی کشور در زمان جنگ گذاشته شد. خاطرم هست در آغاز سال تحصیلی 65 همراه رئیس‌جمهور وقت (مقام معظم رهبری) عازم دانشگاه تهران بودیم و در راه از لزوم ورود به برخی عرصه ها مانند بیولوژی مولکولی سلولی و مهندسی ژنتیک صحبت کردیم.

وی ادامه داد: در آن صحبت‌ها گفته شد که اگر به این عرصه‌ها وارد نشویم کشور عقب می‌افتد و قرار شد تا یک مرکز تحقیقات ژنتیک و بیولوژی مولکولی را تأسیس کنیم. خاطرم هست ما به زور و گریه از مجلس برای این مرکز ردیف بودجه گرفتیم.

فرهادی ادامه داد: برای تصویب بودجه این مرکز نیاز به یک رأی داشتیم، در روز رأی‌گیری آنقدر در مجلس گریه کردیم تا دل آقای دری نجف‌آبادی به رحم آمد و دستش را به عنوان رأی مثبت بالا برد و ما توانستیم ردیف بودجه را بگیریم.

فرهادی خاطرنشان کرد: بسیاری از پژوهشگاه‌های ما همان زمان تأسیس شد، پژوهشگاه‌هایی مانند هوا و فضا که امروز دستاوردهای آنها را می‌بینیم.

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از دوران دانشجویی خود و سال‌های قبل پرداخت و گفت: در سال 96 میلادی یونسکو یک شماره از مجلات خود را در مورد آینده پزشکی منتشر کرد که بیشتر روی پزشکی صنعتی و سنتی متمرکز بود و بحث پیوند اعضا را مطرح می‌کرد.

فرهادی ادامه داد: سال 85 میلادی در یک کنفرانس با کاشت حلزون آشنا شدیم و شب‌ها در بیمارستان شهید رهنمون یک آزمایشگاه کوچک داشتیم و تحقیقات را در این زمینه انجام می‌دادیم و 26 سال پیش در همین روزها توانستیم کاشت حلزون را انجام دهیم.

وزیر علوم که خود متخصص گوش، حلق و بینی و از پیشروهای کاشت حلزون در کشور است، گفت: ناشنوایی یک معلولیت است و آنهایی که 26 سال پیش عمل شدند، امروز دانشمند و تاجر شده‌اند.

وی با بیان اینکه 375 میلیون نفر در دنیا ناشنوا هستند، گفت: تا سال 2025 این تعداد به 600 میلیون نفر می‌رسد.

وی با اشاره به رشد ناشنوایی در ایران گفت: یک سوم ناشنوایی‌ها در ایران به صورت ژنتیکی است و متأسفانه در حال افزایش است و اکنون حدود 2.6 نفر در هر یک‌هزار تولد ناشنوا به دنیا می‌آیند.

وزیر علوم همچنین به رشته‌های جدید که نیاز به تحقیق دارند، اشاره کرد و گفت: جوانان باید رشته‌ای مانند بایومتمتیک را جدی پیگیری کنند، همچنین رشته نورواینینرینگ (مهندسی اعصاب) را نیز به صورت خاص مورد توجه قرار دهند که امروز بسیاری از نوآوری‌های پزشکی حاصل فعالیت‌های مشترک مهندسی و پزشکی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های رشته مهندسی پزشکی و تولید نویگیشن‌هایی که از نمونه خارجی چیزی کم ندارند، گفت: در دستورالعمل پزشک محقق باید دانشگاه‌های وزارت علوم و همکاری‌های مشترک نیز دیده شود.

وی در پایان نسبت به کمبود بودجه تحقیقات گلایه کرد و گفت: اکنون 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات اختصاص می‌یابد که دانشگاه‌ها سهم بسیار کمتری دارند و امیدواریم در بودجه سال بعد این عدد به یک درصد برسد.

وی تأکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه، این عدد باید به 3 یا 4 درصد رسیده باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: