کد خبر: ۸۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>سلامت>سلول‌های عصبی بالغ فاقد توانایی ترسیم می‌باشند از این جهت یافتن درمان ضایعات عصبی با استفاده از سلول‌های بنیادی اهمیت فراوان دارد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر صادق بابا‌شاه متخصص ژنتیک مولکولی دانشگاه تربیت مدرس با اظهار این که بافت عصبی دارای توانایی غددی برای ترمیم پس از آسیب است، گفت: سلول‌های عصبی بالغ فاقد توانایی ترمیم می‌باشند. از این رو، یافتن عوامل کلیدی درگیر در تکوین سیستم عصبی، جهت به دست آوردن راهکار مناسب در ترمیم بافت‌های آسیب دیده عصبی و به تبع آن درمان بیماری‌های عصبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در خصوص ارائه راهکار‌ درمانی در زمینه ترمیم بافت عصبی افزود: امروزه سلول‌های بنیادی مزانشیمی به عنوان یک منبع سلولی مناسب برای استفاده بالینی مطرح هستند، این سلول‌ها از بافت‌های مختلف فرد بالغ به دست می‌آیند که رایج‌ترین آن‌ها بافت مغز استخوان و بافت چربی است.

بابا‌شاه تصریح کرد: البته تحقیقات اخیری که انجام شده در راستای این موضوع نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی قابلیت تمایز به سلول‌های عصبی را دارند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام تهیه سلول‌های بنیادی مزانشیمی از بافت مغز استخوان و تمایز آن‌ها به سمت سلول‌های عصبی هستند.

این متخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: در این میان روند مولکولی تغییرات میان ژن‌ها مورد تشریح قرار گرفت و امیدواریم نتایج این پروژه قدمی کوچک در درمان ضایعات عصبی باشد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: