کد خبر: ۸۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>اجتماعی>افزایش میانگین درجه حرارت زمین در نزدیكی سطح زمین تغییری است که تحت عنوان پدیده گرمایش جهانی از آن صحبت می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یكصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیكی سطح زمین بین 18/0 تا 74/0 درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است. علاوه بر این، هیأت بین‌الدولی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC) در گزارشی اعلام كرده  افزایش دمایی كه از اواسط قرن بیستم در كره زمین مشاهده‌شده است، بیشتر از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی می‌شود كه انسان‌ها تولید كرده‌اند. اگر بخواهیم پیامدهای ناشی از گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم را بررسی کنیم شاید بتوانیم موارد زیر را موردتوجه قرار دهیم.

1- میانگین دمای هوا افزایش‌یافته است: یکی از فوری‌ترین و آشکارترین اثرات گرمایش جهانی افزایش درجه حرارت در سراسر جهان است.

2- رویدادهای آب‌وهوایی شدت پیداکرده است: دانشمندان دریافته‌اند که شمار و شدت رویدادهای آب‌وهوایی شدید، مانند درجه حرارت‌های بسیار بالا یا بسیار پایین بی‌سابقه، باران‌های شدید یا توفان‌های بزرگ معیار کارآمدی برای تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است. به گزارش NOAA شمار رویدادهای شدید آب‌وهوایی که در سوابق تاریخی غیرمعمول‌ترین رویدادها شمرده می‌شوند، در طول چهار دهه گذشته در حال افزایش بوده است.

3- الگوهای آب‌وهوایی تغییر کرده است: مدل‌های آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌کنند که گرمایش جهانی باعث خواهد شد الگوهای اقلیمی در سراسر جهان دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شوند. این تغییرات احتمالا شامل تغییرات عمده در الگوهای بادها، ریزش سالانه برف و باران و نوسانات فصلی درجه حرارت است.

4- سطح پوشش‌های یخی و برفی کم شده است: یکی از آشکارترین اثرات گرمایش جهانی کاهش یخ‌های اقیانوس قطب شمال بوده است. دانشمندان در سال 2012 کمترین میزان پوشش یخ قطبی را ثبت کردند. اغلب تجزیه‌وتحلیل‌ها پیش‌بینی می‌کنند در طول چند سال آینده، اقیانوس قطبی در ماه‌های تابستان کاملا عاری از یخ خواهد شد.

یکی از آشکارترین اثرات گرمایش جهانی افزایش درجه حرارت در سراسر جهان است

5- سطح دریاها بالا آمده است: با ذوب شدن یخ‌ها در مناطق قطب شمال و جنوب به همراه ذوب شدن پوشش‌ یخی و یخچال‌ها در سراسر گرینلند، آمریکای شمالی و اروپا و آسیا انتظار می‌رود سطح آب دریاها به‌طور قابل‌توجهی بالا بیاید و در اغلب این موارد انسان‌ها مقصرند. در گزارش اخیر IPCC دانشمندان آب‌وهوا می‌گویند با میزان دست‌کم 95 درصد اطمینان دارند در گرم شدن اقیانوس‌ها، ذوب شدن سریع یخ‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها یا به‌عبارت‌دیگر تغییراتی هستند که از دهه 1950 شروع به پدیدار شدن کرده‌اند، انسان‌ها بیشترین نقش را داشته‌اند. اگر روند کنونی ادامه پیدا کند، بسیاری از مناطق ساحلی، جایی که حدود نیمی از جمعیت جهان در آن زندگی می‌کنند، به زیر آب خواهند رفت.

6- اقیانوس‌ها اسیدی شده‌اند: با افزایش میزان دی‌اکسیدکربن جو، اقیانوس‌ها مقداری از این دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند، و درنتیجه اسیدیته آب دریا افزایش پیدا می‌کند. به گفته EPA از هنگام آغاز انقلاب صنعتی در ابتدای دهه 1700 تاکنون اسیدیته اقیانوس‌ها حدود 25 درصد افزایش‌یافته است. اگر روند اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها ادامه یابد، انتظار می‌رود  میزان آبسنگ‌های مرجانی به‌طور فزاینده‌ای در مناطقی که اکنون به فراوانی یافت می‌شوند، کاهش پیدا کند.

7- تغییرات آب‌وهوا بر تنوع زیستی اثرگذار بوده است: انتظار می‌رود اثرات گرمایش جهانی بر اکوسیستم‌های کره زمین بسیار عمیق و گسترده باشد. به گزارش آکادمی ملی علوم آمریکا بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری با افزایش درجه حرارت گستره محیط زندگی‌شان به سمت شمال یا به ارتفاعات بالاتر منتقل‌شده‌اند. به گزارش EPA پرندگان و حشرات مهاجر اکنون چند روز یا چند هفته زودتر به مناطق تغذیه و آشیانه گذاری‌ وارد می‌شوند. به علت گرمایش جهانی، زمان گل‌دهی و رشد گونه‌های گیاهی نیز نسبت به گذشته تغییر پیداکرده است بسیاری از گونه‌های حیوانی و گیاهی اکنون به دلیل تأثیرات آب‌وهوایی از بین رفته‌اند و گونه‌های بسیاری از حیوانات مجبور به مهاجرت می‌شوند که درنتیجه اکوسیستم کل کره زمین را از هم می‌پاشد. در تاریخچه کره زمین، چند بار انقراض بیش از نیمی از موجودات زنده اتفاق افتاده، اما بهبود آن وضع صدها هزار سال طول کشیده است.

8- تغییرات اقلیمی با پیامدهای اجتماعی همراه بوده است: تغییرات آب‌وهوایی بر دنیای طبیعی تأثیرگذار بوده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تغییرات ایجادشده در جامعه انسانی حتی مصیبت‌بارتر باشد. احتمالا ضربه خردکننده‌ای به نظام‌های کشاورزی وارد خواهد شد. اگرچه فصل‌های رویش در برخی مناطق گسترش خواهد یافت، مجموعه تأثیرات خشکسالی، شرایط شدید آب‌وهوایی، نبود یخ‌های ذوب شونده، شمار بیشتر و تنوع حشرات آفت، پایین آمدن سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی و از دست رفتن زمین‌های قابل‌کشت می‌تواند باعث کاهش شدید عملکرد محصولات کشاورزی و دامی در سراسر جهان شود. این فقدان ایمنی غذایی به‌نوبه خود ممکن است باعث آشفتگی در بازارهای بین‌المللی غذا شود، و به بروز قحطی، آشوب‌ بر سر غذا، ناپایداری سیاسی و ناآرامی‌های داخلی در سراسر جهان منجر شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود اثرات گرمایش جهانی بر سلامت انسان نیز جدی باشد.
9- تغییرات اقلیمی پیامدهای اقتصادی به همراه داشته است: برخی كارشناسان اقتصادی در طول این سال‌ها كه بحث گرمایش جهانی در دنیا جدی‌تر شده است، تلاش کرده‌اند میزان ضررهای اقتصادی این گرمایش را در جهان برآورد كنند. تاكنون بیش از یكصد تحقیق در این زمینه انجام‌شده است، اما هنوز نتیجه یكسان و مشخصی به دست نیامده است. این تحقیقات میزان مضرات اقتصادی گرمایش جهانی را از رقمی در حدود سه دلار برای هر تن دی‌اکسید كربن تا 95 دلار برای هر تن برآورد كرده‌اند.سینا پرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: