کد خبر: ۸۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که وزارت بهداشت می خواهد با اجرای آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها، جایگاه پرستاران را در سطح آمپول زن تنزل دهد.
به گزارش شفاآنلاین : سلیمان عباسی به موضوع ابلاغ آیین‌نامه تربیت پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: علم حوزه سلامت پیش‌رونده و باید بر اساس علوم روز باشد و دست‌اندرکاران حوزه سلامت باید از مهارت‌های فنی و تخصصی مطلع شوند، به همین دلیل داشتن مهارت و تخصص نیازمند گذراندن دوره‌های آکادمیک و آموزش‌های خاص است و چون پرستاران با جان بیمار سر و کار دارند و مسئولیت سلامت آنها برعهده آنان است، باید حداقل بتوانند قبل از ورود به حرفه پرستاری، مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند.

وی با انتقاد از آیین‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، افزود: بیمارستان‌ها نه فضای کافی و نه اطلاعات علمی و نه استاد و هیئت علمی به اندازه کافی برای آموزش ندارند، به همین دلیل به شدت با این طرح مخالفم، چون در این صورت آموزش پرستار فقط در حد یک کارآموز خواهد بود و افراد اطلاعات علمی را نمی‌توانند کسب کنند.

عباسی گفت: مگر یک بیمارستان چقدر اعضای هیئت علمی دارد و این افراد نیز چقدر وقت دارند که صرف آموزش کنند و در نهایت آموزش پرستار در بیمارستان‌ها باعث کاهش افت مهارتی، تحصیلی و همچنین کیفیت آموزشی پرستاران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این میان ممکن است برخی نیز به صورت سلیقه‌ای نسبت به جذب پرستار اقدام کنند، تصریح کرد: گاهی ممکن است افراد جذب شده تخصص و علم کافی را نداشته باشند و نتوانند مسلط به علم دارو، بالین، روانشناسی و روابط اجتماعی باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در این صورت همچنین پرستار یک بیمارستان نمی‌تواند به بیمارستان دیگری در شهر دیگر منتقل شود، چرا که هر بیمارستان بر اساس نیاز و شرایط خود نسبت به تربیت پرستار اقدام می‌کند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

عباسی گفت: در حال حاضر پرستاران ما در سطح دنیا بسیار حرفه‌ای و متخصص هستند، اما با اجرایی شدن این آیین‌نامه، ارتقای تحصیلی آنها به مشکل برمی‌خورد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با اجرای این طرح قصد دارد پرستار را تبدیل به یک آمپول‌زن کند و در این میان از مهارت و اطلاعات فنی کافی و بیماری‌های نوپدید و آموزش‌های به روز تخصصی بی‌بهره خواهند ماند و در حد یک کارورز در بیمارستان‌ها فعالیت خواهند کرد.

عباسی همچنین به موضوع هزینه تربیت‌ پرستار در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: بودجه این کار را بیمارستان‌ها از کجا تامین خواهند کرد و اگر قرار است وزارت بهداشت به آنها بدهد، خب همان بودجه را صرف دانشکده‌های پرستاری کند و اگر از محل درآمد بیمارستان‌ها باشد، پزشکان همکاری نخواهند کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از ورود مجلس نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: چنانچه این آیین‌نامه اجرایی شود، قطعا مجلس سئوال خواهد کرد که دلیل آن چه بوده و ما نیز مخالف این آیین‌نامه هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: