شفا آنلاین>اجتماعی> نخستین انتخابات سازمان نظام پزشکی در سال 1347 برگزار شد. از آن زمان تاکنون 11دوره انتخابات نظامپزشکی برگزار شده که شش دوره آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
به گزارش
شفا آنلاین به نقل از سپید، معاون
آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران حالا از تغییر قانون انتخاباتی
نظام پزشکی خبر میدهد این در حالی است که نزدیک به ده سال است که این
قانون هیچ تغییری نکرده است. در همین زمینه با محمدمهدی قیامت که مسئولیت
این تغییرات را به عهده گرفته؛ به گفتگو نشستیم.
چندی پیش درگفتگوی شما باشفاآنلاین ،خبری مبنی بر تغییر قانون انتخاباتی سازمان نظام پزشکی منتشر شد، آیا قراراست این قانون تغییر کند؟ آخرین
باری که
قانون سازمان نظام پزشکی تغییر کرد من یکی از اعضای کمیته تشکیل
قانون انتخابات بودم. زمانی که این قانون نوشته شد بسیار خوب بود اما
ازآنجاکه هر قانون زمانی که به اجرا گذاشته میشود ایراداتش بهتر دیده
میشود بهمرورزمان برخی از نواقص آن آشکار شد و همه در اصلاح این قانون
متفقالقول هستند.
ایرادات قانونی که همه بر آن اتفاق نظر دارند؛ چیست؟ یکی
از مهمترین مشکلات این است که نسبت جمعیت پزشکان در هر استان در آرای
پزشکان دیده نمیشود. در تمام جوامع دموکراتیک میزان رای سکوی ورود فرد به
سازمانهای صنفی است. اگر در نظر بگیریم 45 تا 50 درصد پزشکان کشور در
استان تهران و بقیه در دیگر استانها مشغول به کار هستند این نسبت در رای
گیری تاثیری نمیگذارد. جمعیت پزشکان در هر استان میتواند بهعنوان یک
شاخص در نظر گرفته شود و در آراء پزشکان آن استان تاثیر بگذارد.
سهم
استان تهران از اعضای شورای عالی نسبت به تعداد پزشکان ساکن در این استان
نامتناسب است.
برای
مثال از کل اعضای هیئتمدیره تنها 7 یا 8 نفر میتوانند در مجمع شرکت کنند
که یک نفر به نمایندگی از شهر مرند انتخابشده درحالیکه جمعیت پزشکان این
شهر بهزحمت به 50 نفر میرسد اما فقط 8 نفر به نمایندگی از استان تهران
عضو سازمان نظام پزشکی هستند. زمانی که نسبت جمعیتی رعایت نشود در فرایند
انتخابات مجمع شهرستانها باهم یکی میشوند و کسی که در تهران با پشتوانه
دو هزار رای جامعه پزشکی به سازمان نظام پزشکی راهیافته؛ به مجمع ورود
پیدا نمیکند اما کسی که با 15 رای انتخابشده وارد شورای عالی میشود و در
تصمیمگیری برای جامعه پزشکان حق رای دارد.
ورود افرادی با آرای کمتر در نظام پزشکی چه پیامدی به همراه دارد؟ ورود
افراد کمتجربه به سازمان و عدم پیگیری مشکلات کلان صنفی جامعه پزشکی
ازجمله پیامدهای قانون انتخابات فعلی است. بهجای آنکه افراد شاخص و
باتجربه سازمان نظام پزشکی باشند افرادی حضور پیدا میکنند که تجربه
چندان کافی در این امر ندارند بنابراین نمیتوان انتظار داشت که مشکلات
کلان جامعه پزشکی را شناسایی کنند.
در
حال حاضر افزایش پذیرش دستیار است و دانشجویانی که بعد از فارغالتحصیلی
فرصت شغلی نخواهند داشت یکی از مشکلات جامعه پزشکی است. اما آنچه در شورای
عالی موجود از آن بحث میشود بیشتر مسائل رفاهی است تا مسائل صنفی و مواردی
نظیر مشکلات صنفی، حقوقی، مشکلات ناشی از طرح تحول نظام سلامت و مسائل
بیمارستانهای خصوصی و دولتی مطرح نمیشود. با توجه به روند فعلی قانون
انتخاباتی حتی انتخابات رئیسکل نظام پزشکی دچار مشکل خواهد شد.
مشارکت پزشکان در فرایند انتخابات سازمان نظام پزشکی در سالهای گذشته را چطور ارزیابی میکنید ؟ مشارکت
در انتخابات سازمان نظام پزشکی در شرایط متفاوت تغییر میکند. در سالهای
گذشته میزان مشارکت پایین بوده است. بخشی از عوامل کاهش مشارکت به توقعاتی
برمیگردد که پزشکان از سازمان نظام پزشکی دارند اما به نتیجه نمیرسد یا
بخشی از اقدامات خوبی که از سوی این سازمان انجام میشود و ناتمام میماند
باعث رنجش پزشکان میشود.
آییننامه انتخاباتی جدید چه تغییراتی خواهد کرد؟ در
نظر داریم به رای هر پزشک با توجه به جمعیت هر استان وزن دهیم تا
نمایندگان ساکن در استانهای شیراز و تهران و اصفهان نسبت به نمایندگان
دیگر استانها که جمعیت پزشک کمتری در آن استانها ساکن هستند عقب نمانند.
دربخشی از سخنانتان به عدم پیگیری مهمترین چالشهای صنفی اشاره کردید؛
فکر میکنید چرا نهادهای صنفی در ایران به نهادهایی که تنها مسائل رفاهی را
پیگیری میکنند؛ فروکاسته میشود؟ وقتی
به تاریخ سازمان نظام پزشکی مراجعه میکنیم می بینیم که افراد بزرگی در
این سازمان حضور داشتند و کارهای بسیار بزرگی میکردند. بخشی از این مسئله
به کاهش اختیارات نظام پزشکی در برنامه پنجم توسعه بازمیگردد که حق تعیین
تعرفه برای بخش خصوصی از این نهاد گرفته شد. در تمام کشورهای پیشرفته
تصمیمات اصلی را نهادهای صنفی میگیرند چون اثربخشی آن بیشتر است. سازمان
نظام پزشکی در کشور ما هم میتواند این میزان اثربخشی را داشته باشد اما
باید زیرساختهای موردنیاز آن اجرا شود.
برای
مثال 5 نفر از اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی در شرایط فعلی رئیس
دانشگاه علوم پزشکی را به عهدهدارند. در چنین شرایطی که فردی علاوه بر
تصدیگری در یک مقام دولتی؛ مسئولیت صنفی نیز به عهده دارد به سمت الزامات
جایگاه دولتی کشیده شود و بخشی از وظایف، مسئولیت او در نهاد صنفی به
حاشیه میرود.
این موضوع که این تعداد از اعضای شورای عالی سازمان نظام
پزشکی سمت اجرایی داشته باشند بسیار نادر است و جز یک مورد در سالهای 77
یا 78 دیگر چنین اتفاقی نیفتاده است اما ما برای این موارد هم نمیتوانیم
منع قانونی وضع کنیم. اکثر اعضای انجمنها بازوهای مشورتی وزارتخانهها
هستند و بیشترین تاثیر این نهادها حمایت کل اعضای جامعه پزشکی از این نهاد
است.