کد خبر: ۸۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 29
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 67 درصد مرگ افراد 30 تا 70 ساله در کشور بر اثر بیماری های غیرواگیر رخ می دهد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد کوشا روز یکشنبه در کارگاه آموزشی برای اجرای فاز اول برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آنها(پن) گفت: 67 درصد مرگ های گروه سنی 30 تا 70 سال منتسب به چهار بیماری عمده غیرواگیر شامل قلبی عروقی، دیابت، مزمن تنفسی و سرطان است.
وی ادامه داد: بیماری های غیرواگیر علت اصلی مرگ زودرس در کشور محسوب می شود.
کوشا افزود: برای کاهش این بیماری ها، راهنمای آموزشی کنترل بیماری های غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه تدوین و اجرای آن در چهار شهرستان شهرضا، بافت، نقده و مراغه آغاز شده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: برای اجرای این پروتکل، دستگاه های اندازه گیری قند خون و کلسترول خون در خانه های بهداشت یا پایگا ه های سلامت وارد شده و برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ خون مخفی در مدفوع افراد کنترل می شود.
کوشا ادامه داد: در این برنامه افراد مشکوک به آسم توسط بهورزان و مراقبان سلامت شناسایی می شوند و پس از تاییدیه نهایی آن توسط پزشک، مراقبت های لازم توسط بهورز و مراقبت سلامت با کمک دستگاه پیک پلومتر که این مراکز به آن مجهز شده اند، انجام می گیرد.
وی افزود: این برنامه در ادامه حرکت جهانی است که ایران با تهیه سند جامع کنترل بیماری های غیرواگیر و اجرای نسخه تعدیل شده، «پن» پیشگام این برنامه بوده و قرار است که در یک دوره شش ماهه این برنامه به آزمایش گذاشته و سپس در قالب بسته های خدمت گروه های سنی مختلف بتدریج به کل کشور تعمیم داده شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: