کد خبر: ۸۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت> محققان با ارائه یک مورد ابتلاء توضیح دادند که مشکلات بینایی گاهی تنها علامتی است از اینکه فرد می‌تواند مبتلا به یک بیماری جدی و شدید قلبی‌عروقی باشد.
به گزارش شفا آنلاین، در این گزارش، آقای 77 ساله‌ای از یونان معرفی شده که دچار 3 اپیزود کوتاه تاری دید در چشم راست خود شده بود. این اپیزودهای 5 دقیقه‌ای بود و پس از هر اپیزود، بینایی وی به حالت طبیعی بازگشت. این مرد، از بروز این مشکل ناگهانی نگران شده و به یک کلینیک چشم مراجعه کرد.

        معاینات چشم بیمار
نشان داد که مشکل بینایی ندارد و فشار چشم‌هایش هم طبیعی بوده، اما زمانی که مردمک چشم بیمار دیلاته شده و پزشک معاینه دقیق‌تری انجام داد، مشکل اصلی خود را نشان داد:

        لخته خونی یک شاخه تغذیه کننده از شریان رتین را مسدود کرده بود که وظیفه خونرسانی به لایه عقبی چشم را برعهده دارد.

        این دسته از لخته‌ها به‌طور تیپیک از کلسترول و انبوهی از پلاکت درست شده‌اند. در این بیمار، لخته از شریان کاروتید بیمار آمده بود که شریان اصلی خونرسانی به سر و گردن است. لخته‌های ریز یک مشکل جدی سلامت هستند. افرادی که با بلوکه شدن شریان اصلی یا شاخه رتینال آن مواجه می‌شوند، در معرض خطر بیشتر بروز سکته‌های مغزی کشنده قرار دارند. گزارش این مورد در نشریه New England Journa- of Medicine منتشر شده است.

        بیمار بالا، این حقیقت را بیان می‌کند که علایم چشمی می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای باشد از یک مشکل قلبی‌عروقی. برای این بیمار تشخیص amaurosis fugax ذکر شد، یعنی وضعیتی که فرد دید یک چشم خود را از دست می‌دهد، اغلب برای چند دقیقه در یک زمان، زیرا اختلال در جریان خون یک شریان به وجود می‌آید. لخته‌ای که در چشم مرد دیده شد، قسمتی از پلاکی بود که در شریان کاروتید راست بیمار شکل گرفته بود و سپس، با جریان خون حرکت کرده و در یکی از شاخه‌های کوچکتر شریان رتین در چشم وی جای گرفته بود. بسته شدن موقتی جریان خون در چشم راست بیمار، دلیل تاری دید وی بوده است.

        معاینه چشم، یک روش ساده برای پزشکان است تا نگاهی داشته باشند به سیستم عروقی، شبکه عروق خونی در بدن، که شامل شریان‌ها و وریدها است. بسیار بعید است برای یک مشکل عروقی در دیگر قسمت‌های بدن که در عروق خونی چشم‌ها دیده نشود.
منبع: Live Science
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: