کد خبر: ۸۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 30
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سلامت >محققان در تلاشند برای رهایی از مالاریا، گونه‌هایی از پشه‌ها را ایجاد کنند که حامل ژن‌هایی برای بلوک کردن انتقال باشند، با این ایده که این پشه‌های اصلاح شده می‌توانند گونه‌هایی را به وجود آورند که دیگر قادر به گسترش بیماری نیستند.
 به گزارش شفا آنلاین،  محققان در این مطالعه از ویرایش ژن استفاده کرده‌اند، یک تکنیک مهندسی شده ژنتیکی که در آن، DNA می‌تواند جایگذاری، تعویض یا از ژنوم حذف شود. محققان قرار است این کار را روی گونه Anopheles stephensi انجام دهند که مالاریا را در مناطق شهری هند گسترش می‌دهد.

       آنها DNA را در ژرم‌لاین قرار داده‌اند، سلول‌هایی که ژن‌ها را از نسلی به نسل دیگر در یک گونه انتقال می‌دهد. به این ترتیب، پشه‌هایی با ژن‌هایی ایجاد شده که با تولید آنتی‌بادی‌های بلوک کننده مالاریا مانع از انتقال مالاریا می‌شود. این ژن‌ها می‌تواند به 5/99 درصد از نوزادان پشه‌ها منتقل شود.

       مالاریا بوسیله پارازیت ایجاد شده و با نیش پشه‌های مونث آلوده بین افراد منتقل می‌شود. هدف آن است که پشه‌های اصلاح شده از نظر ژنتیکی ایجاد شوند تا هنگام جفت‌گیری با پشه‌های وحشی، ژن‌های اصلاح شده‌شان در نهایت به همه جمعیت برسد. به این ترتیب، توانایی آلوده کردن انسان‌ها را از دست می‌دهند.

       محققان معتقدند این ژن‌ها می‌توانند در تمامی جمعیت پشه‌ها و با اثربخشی زیادی فراگیر شوند، به طوریکه در 10 نسل آینده پشه‌ها (یا در حدود یک فصل برای پشه‌ها)، این رقم به 99 درصد خواهد رسید.

       به نظر می‌رسد با ابزاری قوی در کنترل پایدار مالاریا روبرو هستیم و تمامی پشه‌های نواحی مذکور حامل ژن‌های آنتی‌مالاریا خواهند شد. البته نمی‌توان گفت این روش به تنهایی برای حذف مالاریا کافی است، اما در ترکیب با داروهای درمانی و پیشگیرانه، واکسن‌ها آینده و حذف مکان‌های تخم‌گذاری پشه‌ها، این روش هم نقش مهمی در حذف پایدار مالاریا خواهد داشت.

       دانشمندان دیگری هم برای ایجاد پشه‌های اصلاح ژنتیکی شده تلاش‌هایی انجام داده‌اند. سال گذشته، یک گروه مدعی شد گونه‌هایی را ایجاد کرده تا تقریبا تمامی نوزادهای به دنیا آمده مذکر باشند، به این ترتیب جمعیت وحشی آن رو به نزول خواهد گذاشت. البته روش جدید، سیستم منعطف‌تری است که فقط از ایجاد پشه‌هایی پیشگیری می‌کند که حامل مالاریا هستند، به این ترتیب گونه‌هایی با حداقل مقدار صدمه اکولوژیک تولید خواهند شد.
Medical Xpress
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: