کد خبر: ۸۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 30
رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پزشکان موظف به تجویز داروهای موجود در فهرست دارویی هستند و خارج از این روند تخلف است .چراکه عامل سرگردانی بیماران و زمینه ساز قاچاق دارو به شمار می رود.
دکتر رسول دیناروند در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: متأسفانه واردات داروهای قاچاق خارجی در ایران وجود دارد.ضمن اینکه هنوز هم دراین باره تخلف دیده می شود و هنوز هم شاهد قاچاق دارو هستیم .که البته باید گفت: داروهای خطرناکی هم قاچاق می شوند.

وی ادامه داد: داروهای قاچاق شده به کشور نیز به طور عمده مربوط به  داروهای جنسی، دوپینگ؛ مخدر و سقط جنین می شود.

دیناروند خاطرنشان کرد :گاهی اوقات حتی داروهای تقلبی به ویژه با برندهای معروف نیز دیده می شود و این امر موضوعی است که در همه جای دنیا اتفاق می افتد.چرا که می توانند نوع تقلبی یک برند معروف را با همان ظاهر تولید کنند که البته دارویی هم در آن نیست.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که فعالیت های زیادی برای پیشگیری از قاچاق دارو در دنیا درحال انجام است خاطرنشان کرد: در ایران هم چند سال است درباره موضوعی به نام شناسه گذاری داروها، طرح رهگیری و ردیابی و کنترل اصالت مشغول کار هستیم و این روند در مراحل اجرایی است. انشالله اگر اجرای آن تکمیل شود همه مردم می توانند با بارکدگذاری کنترل کنند و مطمئن شوند که دارو واقعی است یا قاچاق و تقلبی.

وی هشدار داد: با تجویز داروهای خارج از فهرست، داروهایی که در ایران موجود نیستند عامل قاچاق می شود زیرا زمانی که دارو موجود نباشد شبکه رسمی قادر به تأمین نیست پس شبکه قاچاق آن را تأمین می کند.

دیناروند تأکید کرد: مخاطب ما در این حوزه بیش از این که مردم باشند پزشکان هستند.بنابراین آنها موظف به تجویز داروهای موجود در فهرست دارویی کشور هستند و خارج از آن هم تخلف است،ضمن این که هیچ سودی هم برای بیمار ندارد.
رئیس سازمان غذا ودارو افزود: زیرا درصورت تجویز دارهای خارج ازفهرست موجود، بیماران سرگردان می شوند.پس عده ای در شبکه قاچاق مافیای دارو در صدد تأمین آن بر می آیند و...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: