کد خبر: ۸۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 27
شفا آنلاین>سلامت> مطالعه‌ای که توسط دانشگاه Northwester- انجام شده، نشانگر رابطه‌ای است که بین خلاقیت و عدم توانایی فیلتر کردن صداهای نامربوط وجود دارد. در این مطالعه، رابطه بین مغز افراد خلاق و پروسه عصبی-روانی غیرارادی که محرک‌های بی‌ربط و یا غیرلازم را فیلتر می‌کند، بررسی شد.

به گزارش شفا آنلاین،   محققان از 97 شرکت‌کننده خواستند، پرسشنامه‌ای را پاسخ دهند که کارهای خلاقانه واقعی آنان را ارزیابی می‌کرد. همچنین از آنان خواسته شد که یک آزمایش فکری متفاوت را انجام دهند. این روش عموما در آزمایشگاه‌ها برای تعیین سطح درک شناختی افراد به‌کار گرفته می‌شود. در آزمایشی دیگر، فعالیت مغزی افراد اندازه‌گیری شد، به این صورت که افراد پس از شنیدن یک صدا دکمه‌ای را فشار می‌دادند و محققان پاسخ عصبی روانی غیرارادی آنان را که 50 میلی ثانیه پس از دریافت محرک شنوایی می‌دادند، ثبت می‌کردند.


       تجزیه تحلیل این نتایج نشان داد که افراد خلاق نسبت به صداهای مزاحم حساس‌تر هستند . آزمایش نشان می‌دهد که افرادی که گیرنده‌های حسی قوی‌تری دارند می‌توانند خلاق‌تر باشند و توجه خود را به محدوده گسترده‌تری از محرک‌ها معطوف کنند. این دریافت زیاد داده‌ها، می‌تواند منجر به تجاربی غنی‌تر و متفاوت‌تر شود که به فرد توانایی ایجاد ارتباط با مفاهیم و ایده‌های دور از ذهن را می‌دهد.

       خانم زابلینا، نویسنده مقاله می‌گوید: «پردازش داده‌ها در مغز افرادی که گیرنده‌های حسی قویتری دارند در سنین پائین اتفاق می‌افتد. این امر می‌تواند ایده‌هایی را به ذهن آنها متبادر کند که خارج از دامنه توجهشان است وعدم توانایی فیلتر کردن اصوات نامربوط ممکن است منجر به خلاقیت آنها در دنیای واقعی گردد. اگر این حساسیت‌ها در جهت درست هدایت شود می‌تواند زندگی را غنی‌تر و بامعناتر کند و تجربیات دقیق‌تری را در اختیار آنان بگذارد.»
.iflscience
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: