کد خبر: ۸۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه پزشکان متخصص گوارش و کبد برای تحقیقات علمی باید بیشتر وقت بگذارند گفت:ای کاش برخی پزشکان همانقدر که برای آندوسکوپی و کولونوسکوپی وقت داشتند برای تحقیقات علمی هم وقت می گذاشتند.

  به گزارش شفا آنلاین ، دکتر رضا ملک زاده رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران و معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روز چهارشنبه در پانزدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد در شیراز بیان داشت : متاسفانه برخی از این پزشکان با فرصت طرح تحول سلامت چند بار برای بیماران آندوسکوپی و کولونوسکوپی تجویز می کنند حتی اگر بیماران نیازی به آندوسکوپی و کولونوسکوپی نداشته باشند ولی برای تحقیقات علمی و پژوهشی اینقدر وقت نمی گذارند.

وی با اشاره به موقعیت علمی کشورمان در زمینه علوم و تحقیقات گفت : پزشکان متخصص دراین حوزه باید با کار جمعی و مشارکت تیمی به تولید علم سودمند بپردازند ، تولید علم سودمند برای جامعه صرفا درج مقاله و تولید مقاله نیست و نیاز به همکاری های گسترده بین دانشگاهها دارد .

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد : بزرگترین نقص در کار پزشکی این است که کار مشارکتی در آن کم انجام می شود و هر کس می خواهد به تنهایی کاری را انجام دهد .

وی با ارایه آماری از دانشگاههای کشور گفت : 40 درصد از کار تولید علم در بخش گوارش و کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، حدود 14 درصد در دانشگاه شهید بهشتی و 10 درصد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می شود و دانشگاههای دیگر در رتبه های بعدی قرار دارند .

رییس پژوهشکده بیماریهای گوارش و کبد با بیان اینکه سایر دانشگاهها دراین حوزه باید بیشتر وقت بگذارند گفت : ایران رتبه شانزدهم جهانی در تحقیقات علمی گوارش و کبد دارد اما حضور دانشمندان ما به دلیل برخی مشکلات در کنگره های علمی بین المللی کاهش یافته است .
وی تعداد کل مقالات ایرانی در زمینه علوم در IS I را 200 هزار مقاله چاپ شده ذکر کرد که 70 هزار مقاله آن در حوزه علوم پزشکی است .

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 32 درصد از تولیدات علمی در کشور در حوزه پزشکی است گفت : متاسفانه ما متناسب با این جایگاه از بودجه های پژوهشی برخوردار نیستیم و فقط 10 درصد از بودجه پژوهشی کشور را دریافت می کنیم در حالیکه 12 درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها در امور پزشکی تحقیقات می کنند .

دکتر ملک زاده همچنین گفت : با وجودی که سه دهم درصد از تولید ناخالص ملی کشور ما صرف پژوهش می شود در جایی مثل کره جنوبی این رقم 14 درصد است .

این کنگره علمی با همکار ی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران به مدت سه روز در شیراز برپاست.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: