به گزارش شفا آنلاین، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی درباره پروژه "مغزنگاری مغناطیسی بر پایه حسگرهای اتمی" که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حال اجرا است اظهار کرد: مغزنگاری مغناطیسی بر پایه حسگرهای اسکوئید از گذشته تحت عنوان مگ با هزینه‌های بالا انجام می‌شد که به تازگی فیزیکدانان و محققان این حوزه به تکنولوژی جدیدی در این حوزه دست پیدا کردند. در فناوری جدید سنسورهای جدید برخلاف گذشته در دمای اتاق نیز کار می‌کنند.

طهرانچی با بیان اینکه این فناوری در مرز دانش قرار دارد گفت: با توجه به تجربیات موجود در آزمایشگاه مگنتوپلاسمونیک در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی پیشنهاد پیاده‌سازی این تکنولوژی مطرح شد تا با دستاوردهای خودمان این سیستم‌ها را در کشور راه‌اندازی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این پیشنهاد در قالب طرحی پژوهشی در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفت و تا امروز نیز توفیقات خوبی دست یافتیم  به گونه‌ای که  در مراحل مختلف کار  شاهد نوآوری‌های مختلف بودیم و محصولات دیگری همچون قلب نگار نیز تولید شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در حال رسیدن به استانداردهای یک مغزنگار مغناطیسی هستیم تصریح کرد: در مراحل پایانی آزمایشگاهی هستیم تا پس از آن آماده‌سازی برای مراحل صنعتی و نیمه صنعتی انجام شود. حوزه مغزنگاری حوزه‌ای جدید است که مقالات آن نیز در سال‌های اخیر منتشر شده در کشور نیز آزمایشگاه‌های محدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: در این زمینه لازم است تا با سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان با قیمت پایین تکنولوژی را به کشور هدیه دهیم تا موجبات ارتقاء علم مغزنگاری و علوم شناختی را در کشور فراهم کنیم.برنا