کد خبر: ۸۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>طبق یک مطالعه جدید، میزان پایین ویتامین D در بدن می تواند تاثیر منفی بر روند بیماری ایدز داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،ویروس HIV به سیستم ایمنی بدن انسان حمله می کند و درمان ضدویروسی موسوم به ART می تواند به توقف تکثیر ویروسی و احیای عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. کمبود ویتامین D می تواند موجب محدودیت کارآمدی درمان ART شود.

افراد مبتلا به ویروس ایدز غالبا با چالش کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن مواجه هستند و درمان ART به عمر طولانی تر آنها کمک می کند.

محققان دانشگا جورجیا آمریکا در مطالعه اخیر خود دریافته اند که افراد مبتلا به عفونت HIV که دارای میزان کافی ویتامین D باشند در مقایسه با افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند، عملکرد دستگاه ایمنی شان بیشتر و بهتر بهبود می یابد.

در مطالعه ۱۸ ماهه بر روی ۳۹۸ بیمار مبتلا به HIV مثبت، افراد روزانه تحت درمان HAART قرار گرفتند. میزان ویتامین D خون افراد هم بر اساس میزان پایه اندازه گیری شد و تعداد سلول CD۴+T ، که مهم ترین شاخص لابراتواری عملکرد سیستم ایمنی است، هم در فواصل زمانی ۳ ماه، ۶ ماه، ۱۲ ماه و ۱۸ ماه برآورد شد.

سلول های CD۴+T، از انواع سلول های T هستند که به مبارزه با پاتوژن ها کمک می کنند. محققان دریافتند ویتامین D به بهبود سریع تر سلول های CD۴+T کمک می نماید.

محققان این مطالعه متوجه شدند مکمل ویتامین D به بازسازی عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در کارآمدی درمان فعلی HIV نقش دارد.

در حال حاضر شمار افراد مبتلا به ویروس HIV روبه افزایش است. طبق برآوردها حدود ۳۷ میلیون نفر در سراسر دنیا آلوده به این ویروس هستند و ۵۱ درصد هنوز از آلودگی خود مطلع نیستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: