کد خبر: ۸۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>دقیقا مشخص نیست که سالاد سزار از چه زمانی وارد زندگی ما شد، اما حدود 90 سال بعد از تولد این سالاد خوشمزه، رستوران‌های تهران، به خصوص ایتالیایی‌ها، منوی خود را به سزار مجهز می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،در پیچ و خم‌های خیابان نیاوران، رستورانی کوچک و باریک لنگر انداخته است که نامش را با گچ روی تخته سیاه نوشته‌اند. میز یک تکه و سفید به صورت طولی تمام رستوران را دربر گرفته و در دو طرف میز صندلی‌های مشکی خودنمایی می‌کنند و البته گلدان‌های خوشرنگی که حد فاصل صندلی‌ها و مشتری‌ها هستند. سالاد سزار لانژ در ظرفی بسیار گود و با ترکیباتی جدیدتر از عرف سالادهای سزار تهیه شده است. فلفل دلمه‌ای و هویج‌های بسیار ریزی که برای تزئین سالاد سزار لانژ در نظر گرفته شده، به خوشمزگی محصول کمک می‌کند. این سالاد حالا به پاتوق بسیاری از جوانان تبدیل شده است و بهانه ای برای جمع شدن و گپ‌های دوستانه است.

سالاد سزار سالاد محبوبی است که اولین بار توسط سرآشپز سزار کاردینی که یکی از مهاجران جنگ جهانی اول به ایالت کالیفرنیا و شهر سن دیه‌گو بود درست شد. سزار کاردینی بعد از چند سال کار در سن دیه‌گو به مکزیک مهاجرت و در همان جا رستوران خود را برپا کرد و در سال 1924 میلادی برای جشن 4 جولای این سالاد محبوب را درست می‌کند جالب این است که این سالاد به دلیل کمبود مواد اولیه در رستوران سزار به وجود آمد و مخلوطی از مزه‌های سنتی ایتالیایی در آن وجود دارد که از آن روز تا به حال هر کسی آن را خورده به طرفدارانش پیوسته است.

طعم عالی و خاص با یک وعده سبک و کم کالری
این سالاد، از سالادهای بسیار معروف و پرطرفدار ایتالیایی است که طعم خاص و عالی دارد این سالاد را می‌توان به عنوان یک وعده سبک و عالی و کم کالری استفاده کرد. در واقع این غذا یک غذای رژیمی است و در عین حال بسیار کم کالری، لذیذ و متفاوت است. پنیر پارفران، کاهو، روغن زیتون به همراه سس ورسترشایر که از مواد اولیه این سالاد است.

ترکیبی از چند ماده غذایی در سالاد سزار
احمدرضا درستی کارشناس و متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سالاد سزار سالادی بسیار لذیذ است و می‌توان آن را به صورت یک غذای آماده میل کرد. این سالاد ترکیبی از چند گروه مواد غذایی است، که در آن از خانواده سبزیجات مانند کاهو، کلم، هویج و همچنین سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و نخود سبز استفاده می‌شود، که چون سبزیجات نشاسته‌ای برای خانواده نان و غلات به حساب می‌آید پس می‌توان گفت این سالاد جزو خانواده نان و غلات به حساب می‌آید.

وی در ادامه افزود: همچنین در این سالاد فرع یافت می‌شود و از آن جایی که فرع به عنوان گروه پروتئین‌ها محسوب می‌شود پس می‌توان گفت این سالاد حاوی سه گروه مواد غذایی می‌باشد. لذا می‌تواند یک غذای کامل محسوب شود.

این پیش غذا یک پیش غذا نیست!
این متخصص تغذیه تصریح کرد: سالاد سزار را نباید به عنوان یک سالاد در کنار غذا یا به عنوان یک پیش غذا روی آن حساب کرد.

وی با اشاره به مقدار کالری این سالاد بیان کرد: این سالاد در ظرف‌های مخصوص یک نفره با وجود 200 کیلو کالری به فرد انرژی می‌دهد. بنابراین به عنوان یک غذای رژیمی خوب برای افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند به حساب می‌آید. متأسفانه بسیاری از افراد این سالاد را فقط به عنوان یک پیش غذا در نار پیتزا یا سایر غذاهای فست فودی مصرف می‌کنند در این صورت با اضافه بار کالری روبرو شده و در طولانی مدت دچار اضافه وزن خواهند شد.

4 رکن اساسی در تهیه سالاد سزار
این سالاد فوق‌العاده خوشمزه دارای یک سس اصل فرانسه است این اوردوکلاسیک که اغلب با مرغ کبابی درست می‌شود 5 رنگ کلیدی دارد که اگر هر کدام از آنها وجود نداشته باشد به آن سالاد سزار نمی‌گوییم را سس سالاد سزار باید سس عالی داشته باشد.

1- کروتن (نان سوخاری) به این سالاد حجم می‌دهد.
2- کاهو باید از برگ‌های کوچک وسط کاهو استفاده شود و آن را خرد نکنیم.
3- پنیر سالاد سزار با پنیر پار میزان رنده شده روی آن بسیار خوب به نظر می‌رسد.
4- مخلوط کردن مواد.

سس‌های مایونز رژیمی استفاده کنید
درستی متخصص تغذیه در خصوص سسی که در این سالاد استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: سسی که برای سالاد سزار استفاده می‌شود معمولاً از سس‌های مایونز است که حاوی چربی فراوان است. لذا اگر شخصی در رژیم کاهش وزن به سر می‌برد برای مصرف این سالاد بهتر است از سس‌های مایونز رژیمی که حاوی کالری کمتری هستند استفاده نمایند.

به غیر از این گروه به سایر افراد نیز توصیه می‌کنیم که از سس رژیمی به جای سس‌های معمولی استفاده نمایند و میزان دریافت چربی خود را کاهش دهند چون سرانه‌ی مصرف چربی در کشور ما بالاست، بنابراین بهتر است استفاده از محصولات کم‌چربی را کلیدی افراد جامعه در دستور کار زندگی خود قرار دهند.

در پایان خوردن یک وعده سالاد سزار دارای انرژی فراوانی است و شخص را از لحاظ تغذیه‌ای تکمیل می‌کند ولی با این حال باید از سس‌هایی که در این سالاد استفاده می‌شود و حاوی چربی فراوان است غافل نشویم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: