کد خبر: ۸۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>سلامت>پرستاری شغلی سرشار از علم، تجربه و مهارت است که جزء تکمیل‌کننده حلقه درمان محسوب می‌شود و همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در بهبود و درمان بیماران دارد.
به گزارش شفا آنلاین، امروزه اهمیت پرستاری در مراقبت‌های ویژه،اورژانس،اتاق عمل و سوختگی و ...بر کسی پوشیده نیست. حفظ و توسعه این روند متناسب با نیاز جامعه از ضروریات نظام بهداشت و درمان و مستلزم نگاه جدی مسئولین به اهمیت این موضوع است. این تنها بخشی از صحبت‌های رئیس ‌جدید نظام پرستاری، محمدعلی آدابی  است که در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

در حال حاضر به‌عنوان رئیس‌کل نظام پرستاری، چه اولویتی را در نظر دارید؟
   اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که متاسفانه به علت برخی سهل‌انگاری‌های قبلی راکد مانده، اولین اولویت پیگیری از سوی نظام پرستاری خواهد بود. قانون تعرفه گذاری که بعد از سال‌ها پیگیری در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده و به‌صورت قانون درآمده، بیش از 8 سال است که روی زمین‌مانده است. این قانون دیگر ماهیت طرح ندارد، زیرا در طرح می‌توان به‌صورت آزمایشی آن را اجرا کرد تا به نتیجه خوب یا بد بودن آن رسید.

می‌گویند وجود یک قانون ضعیف بهتر از بی‌قانونی است. خواست جامعه پرستاری نیز اجرای قانون تعرفه‌های خدمات پرستاری است. متاسفانه علت اجرایی نشدن آن، تعلل‌ میان وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه در طی نامه‌نگاری‌ها انجام‌شده است.

درحالی‌که دستمزد پرستاران برای خدماتی که ارائه می‌دهند، مانده است و چه‌بسا هزینه خدماتی که به بیمارستان‌ها پرداخت‌شده اما آن به غیر پرستار عمدتاً به پزشکان پرداخته‌شده است.

در حال حاضر که طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به‌صورت اختیاری اجرا می‌شود، از پرستاران مختلف می‌شنویم که پرداختی‌های آنان با اجرای این طرح نه‌تنها بهبود نیافته بلکه نامنظم‌تر نیز شده است. در این خصوص شما چه راهکاری را دارید؟
    طرح مبتنی بر عملکرد مشروط بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، هر پرستاری که عملکرد بیشتری داشته باشد، دریافتی بیشتری نیز خواهد داشت.

متاسفانه چون در این طرح قانون تعرفه‌های خدمات پرستاری اجرانشده است عملاً طرح مبتنی بر عملکرد هم به‌درستی اجرا نشد.به همین دلیل است که از شمال تا جنوب کشور انواع پرداخت‌ها را وجود داشته است. در این طرح، شفاف نبودن موضوع و پیچیدگی در پرداختی‌ها وجود دارد که این موارد را در پرداخت به پزشکان مشاهده نمی‌شود.

در سنجش خدمات پرستاری و غیرپزشکی با فرمول‌ها و آمارهای گوناگونی که حتی حسابدارها را نیز گیج کرده است، رو‌به‌رو است. نظام پرستاری به دنبال این است که تا زمانی قانون تعرفه خدمات پرستاری اجرا شود، همان نظام قبلی با اصلاحاتی که در آن صورت می‌گیرد، انجام شود. برخی از دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه علوم پزشکی قزوین این روش را انجام داده‌اند و در برخی دیگر این پیشنهاد با اقبال خوبی از طرف مسئولین دانشگاه روبرو نشد.

نظرتان در مورد تربیت نیروی پرستاری از سوی بیمارستان‌ها و برخی بخش‌های خصوصی چیست؟
    این مسئله موجب نگرانی ما در خصوص سلامت جامعه شده است. این شرکت‌ها صلاحیت تربیت نیروی پرستاری را ندارند و حتی بیمارستان‌ها که به دلیل نبود نیروی دانشگاهی برای تربیت نیروی پرستاری اقدام می‌کنند نیز در هیچ‌یک از رده‌های پرستاری صلاحیت لازم تربیت نیرو را ندارند. لذا نظام پرستاری از بیمارستان‌ها می‌خواهد تا نیروهای واجد صلاحیت را از دانش‌آموختگان دانشکده‌های پرستاری کشور تقاضا کنند نه‌تنها به دلیل اینکه دارای مدرک هستند بلکه این افراد دانش‌آموخته و متبحر در رشته خود هستند.

چرا شما باتربیت نیروی کمک پرستار یک‌ساله مخالف هستید؟
    رشته کمک پرستاری یک‌ساله با طی تنها 3ماه تئوری و 9ماه کارآموزی طراحی‌شده است. ما معتقدیم که فردی با بعضاً دیپلم غیر مرتبط و با این سطح آموزش به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند کمکی برای پرستاری محسوب شود لیکن شاید با اعمال اصلاحات پیشنهادی به‌عنوان بیمار یار بتوانند گوشه‌ای از بار خدمات نظافتی و... بیمار را عهده‌دار شوند.

دلایل زیادی بر ناکارآمدی تربیت نیروهای کمک پرستار با وضع فعلی وجود دارد که بهترین دلیل ما این است که هیچ‌کدام از طراحان این سیستم حاضر نیستند کوچک‌ترین مراقبت پرستاری برای خود و بستگانشان توسط این‌گونه افراد تامین شود.

ازنظر شما در طرح تحول سلامت چه فشارهایی به پرستاران واردشده است؟
    طرح تحول سلامت با شعارهای پرطمطراق و با صرف هزینه بسیار زیاد از منابع عمومی و متعلق به ملت(بخشی از محل هدفمندی یارانه‌ها و بخشی از محل مالیات بر ارزش‌افزوده و...) باهدف کاهش پرداخت از جیب بیمار و افزایش رضایتمندی بیمار آغاز شد لیکن در ادامه با افزایش تعرفه‌های پزشکی و صرف منابع در محل‌های غیرضروری علاوه برافزایش هزینه‌های درمان به‌ویژه در بخش خصوصی باعث شد که این طرح به ضد خودش تبدیل شود.

در این رهگذر به علت افزایش بی‌رویه تقاضای القایی و هجوم بیماران به بخش دولتی، فشار کار پرستاران دوچندان شد لیکن حق‌وحقوق این عزیزان متناسب با رشد درآمد پزشکان پرداخت نشد به‌طوری‌که با نارضایتی شدید پرستاران از وضع موجود ادامه طرح تحول با روند فعلی با تهدید جدی مواجه است .سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: