کد خبر: ۸۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
رئیس انجمن مدیریت اقتصاد داروی کشور در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن مدیریت اقتصاد داروی کشور امکان به صفر رساندن قاچاق دارو در کشور را غیرممکن دانست و گفت: برخی عادات سنتی بیماران و پزشکان زمینه ورود قاچاقچیان به بازار دارویی را فراهم می کند.
دکتر مهدی محمدزاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهارکرد: قاچاق پدیده ای است که امکان به صفر رساندن آن  وجود ندارد. قاچاق دارو نیز مربوط به داروهایی است که یا در فهرست دارویی کشور نیست یا داروهایی که با برند خارجی وارد کشور وارد می شوند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر قاچاق دارو به علت عادات سنتی برخی از بیماران و همکاران پزشک است .برای مثال  فکر می کنند فلوکستین ایرانی نسبت به نمونه خارجی اثرکمتری دارد یا اثر ندارد. بنابراین یا با تجویز پزشک یا با میل و اصرار بیمار نمونه خارجی نسخه می شود. حال آن که با تقاضای دارو قاچاقچی هم از فرصت استفاده می کند و دارو را در میدان شوش و مولوی وناصر خسرو می فروشد.

وی توصیه کرد: دولت باید داروهایی که می توانند به شکل قاچاق وارد شوند و بیماران و پزشکان هم آنها را می شناسند را به شکل محدود و کنترل شده وارد کند. برای دسترسی راحت مردم نیز می بایست داروهای مورد نظر را در داروخانه های منتخب قرار دهد .در غیر این صورت قاچاق جدی همیشه وجود خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اشکال قاچاق این است که دارو را بد حمل و نگهداری می کنند و در دمای مناسب نیست و گاهی هم برای سود بیشتر داروهای تقلبی و با کیفیت کمتر را وارد بازار می کنند که برای سلامت بیماران عوارض جدی را در پی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: