کد خبر: ۸۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 21
شفا آنلاین>سلامت>به گفته‌ی دانشمندان بین این کرم و انسان در بیش از 1000 ژن اشتراک وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین، به گفته‌ی دانشمندانی که به‌تازگی بر روی توالی ژنوم های دو گونه کرم دریایی مطالعه می‌کردند در طی 500 میلیون سال گذشته، بشر و نوع خاصی از کرم، نیاکان مشترکی داشتند و هنوز بین این کرم و انسان در بیش از 1000 ژن اشتراک وجود دارد.

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه علوم و فناوری اوکیناوای ژاپن نشان می‌دهد که انسان‌ها و کرم‌های بلوطی که به خاطر سر بلوطی شکل به این نام معروف شده‌اند، دارای نیاکان مشترکی هستند. ژنوم های موردبررسی از دو گونه کرم یکی از هاوایی و دیگری از اقیانوس اطلس به‌دست‌آمده‌اند.

مطمئن کرم‌های دریایی شبیه انسان نیستند؛ دست‌وپا ندارند و از طریق شکاف درون روده‌شان نفس می‌کشند. بااین‌حال در 14000 ژن با انسان اشتراک دارند. این مسئله به بیش از 500 میلیون سال پیش و دوره‌ای به نام «انفجار کامبرین» (the Cambrian explosion) بازمی‌گردد. امروزه ژن‌های این کرم‌های دریایی نه‌تنها در بدن انسان که در بدن جانورانی مثل سرپایان (اختاپوس و ماهی مرکب) و تمام جانورانی که دارای ستون مهره‌ها هستند، یافت می‌شود. به حیواناتی که در این دسته قرار بگیرند «دوتِه روئه اِستومِس» (deuterostomes) گفته می‌شود.

موجوداتی مانند کرم‌های دریایی در درک یک مطلب بسیار مهم به دانشمندان کمک می‌کند؛ اینکه چگونه ژن‌هایی که صدها میلیون سال پیش پا به عرصه وجود گذاشتند پیشرفت ویژگی‌های متفاوت اما درعین‌حال مرتبط در موجودات مختلف را کنترل کردند؟


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: