کد خبر: ۸۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>عضو دائمی آکادمی علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون 1500 پاتولوژیست متخصص در کشور فعالیت می‌کنند و پاتولوژی ایران از بسیاری از کشورهای منطقه جلوتر است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مسلم بهادری در اولین کنگره بین‌المللی پزشکی افضلی‌پور با محوریت پاتولوژی که در محل تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد با اشاره به اینکه مرحوم افضلی‌پور یک اسطوره بود اظهار کرد: با آنکه حدود 40 تا 50 سال پیش برای تحصیل‌کرده‌های خارج از کشور، کار فراوان بود اما افضلی‌پور کار خصوصی را برگزید.

وی افزود: افضلی‌پور ابتدا قصد داشت که سرمایه خود را در راه احداث بیمارستانی هزینه کند اما بعد تصمیم گرفت دانشگاهی در یکی از مناطق محروم کشور بسازد که بیمارستان را هم دربرگیرد. از این رو با سفر به چند شهر محروم کشور در نهایت کرمان را انتخاب کرد؛ چراکه معتقد بود کرمان ستاره شهرهای ایران است.

بهادری با بیان اینکه مرحوم افضلی‌پور در اواخر دهه 40 و ابتدای دهه 50 چندین سفر خارجی را به منظور اطلاع از هزینه‌های احداث دانشگاه انجام داد و هرچند که 50 میلیون تومان برای ساخت دانشگاه کرمان کنار گذاشته بود اما تقریباً دو برابر این مبلغ را هزینه کرد، گفت: مرحوم بانو"فاخره صبا" نیز از خاندان "ابوالحسن صبا" و فردی نیکوکار بود و علی‌رغم اینکه فرزندی نداشتند اما با مرحوم افضلی‌پور برای فرزندان این دیار و کشور کارهای بزرگی انجام دادند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش یادآوری کرد: تا سال 56 تنها هفت دانشکده پزشکی در کشور وجود داشت و سالانه 800 نفر فارغ‌التحصیل می‌شدند ضمن اینکه سالانه 1000 تا 1500 نفر پزشک هندی، پاکستانی و بنگلادشی برای طبابت به ایران می‌آمدند. در سال 57 به همت مرحوم دکتر میرزایی نخستین دوره دانشجویان پزشکی به دانشگاه کرمان وارد شدند و خوشبختانه امروز دانشگاه شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان جز دانشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 1500 پاتولوژیست متخصص در کشور فعالیت می‌کنند و پاتولوژی ایران از خیلی از کشورهای منطقه جلوتر است.

در این مراسم از دکتر مسلم بهادری استاد ممتاز پاتولوژی و عضو دائمی آکادمی علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، به علاوه از دکتر" فریدون اعلا"، "حمید تبریزچی"، "ناصر کمالیان"، "منصور مهزاد"، "بهرام آزاده"، سید"ضیاء‌الدین تابعی"، "پریکالا ویجینند کومار" و مرحوم دکتر"پرویز دبیری" از اساتید پاتولوژی کرمان و ایران تقدیر شد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: