کد خبر: ۸۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به کمبود شدید پرستار در کشور، اولین گام برای جبران این مسئله، اجازه مشارکت به بیمارستان های خصوصی برای آموزش پرستار با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی است.

  به گزارش شفا آنلاین،محمد باقر لاریجانی در حاشیه کنگره بین المللی دکتر یلدا در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به نیاز کشور به تعداد زیاد پرستار، اولین گام در این حوزه اجازه مشارکت تمام بیمارستان های خصوصی در حوزه آموزش با همکاری دانشکده های پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی ادامه داد: همچنین تمام بیمارستان های دولتی نیز می توانند در آموزش پرستاری در بخش های دولتی مشارکت داشته باشند.
لاریجانی با بیان اینکه در سایر رشته ها نیز در حال فعال کردن بیمارستان ها هستیم، گفت: درصددیم این بیمارستان ها نیز در آموزش نقش داشته باشند.
وی افزود: در مجموع درباره چگونگی حضور بخش خصوصی در آموزش عالی در حال مطالعه هستیم.

** سند کنترل دیابت هفته آینده نهایی می شود
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با اعلام خبر نهایی شدن سند بیماری دیابت در هفته آینده عنوان کرد: این موضوع در سایر بخش ها همانند انواع بیماری های غیر واگیر، تغذیه و سبک زندگی نیز به مرور پیگیری می شود.
وی با اشاره به لزوم پیشگری از بیماری های غیر واگیر در کشور افزود: یکی از موارد جدی برای سلامت جامعه، بیماری های غیر واگیر است بطوریکه 70 تا 80 درصد مرگ و میر و بار بیماری ها در کشور به این حوزه مرتبط است.
لاریجانی با بیان اینکه در کشور برنامه ریزی های مفصلی برای تحول جدی در کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر انجام شده، اظهار داشت: متاسفانه همچنان کشور ما در میزان ابتلا به این نوع بیماری ها با رشد مواجه است. این موضوع در ریسک فاکتورها همانند تحرک بدنی، استفاده از دخانیات و تغذیه نامناسب و غیره بیشتر به چشم می خورد.

** کاهش آمار اعتیاد و حوادث جاده ای در ایران
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین گفت: بیماری های قلب و عروق، چاقی، دیابت و انواع سرطان ها و برخی بیماری ها همانند بیماریهای تنفسی و آسم در رأس بیماری های غیر واگیر در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: چهار هدفگذاری برای کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر شامل دیابت، بیماری های قلب و عروق، سرطان ها و بیماری های تنفسی و آسم انجام شده است.
لاریجانی درباره برنامه های جدید وزارت بهداشت گفت: با توجه به بالا بودن نرخ اعتیاد و نیز آمار بالای حوادث جاده ای و ترافیکی، هدفگذاری ویژه و جداگانه ای نیز برای کاهش این موارد انجام شده است.
وی با بیان اینکه این هدفگذاری ویژه شامل بیماری های روحی و روانی نیز می شود، عنوان کرد: همچنین در تلاشیم مصرف نمک و چربی های غیر اشباع را نیز در جامعه کاهش دهیم.

** بیماری های قلبی و عروقی و دیابت بالاترین بار بیماری در کشور
وی بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را بالاترین بار بیماری ها در کشور اعلام کرد و گفت: برای کاهش بار این بیماری ها، تحرک بدنی و بهبود وضعیت تغذیه در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر به تفصیل بررسی شده است.
لاریجانی ادامه داد: برای تمام این بیماری ها، چهار مورد پیگیری می شود با این مضمون که در حیطه قانونگذاری و کنترل های کلی می توان به چه اقداماتی دست زد. همچنین کاهش ریسک ها، نحوه ارائه خدمات و نحوه پایش این بیماری ها و اقدامات انجام شده در آنها از دیگر مواردی است که در حیطه کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر دنبال می شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین گفت: توجه به بیماری های غیر واگیر به معنی بی توجهی به بیماری های واگیر نیست، زیرا در برخی موارد شیوع اپیدمی بیماری های نوپدید می تواند یک کشور را با چالش های جدی مواجه کند.
لاریجانی با اعلام خبر نهایی شدن سند بیماری های دیابت در هفته آینده در سمینار بین المللی دیابت خاطرنشان کرد: این موضوع در سایر بخش ها همانند انواع بیماری های غیر واگیر، تغذیه و سبک زندگی نیز به مرور پیگیری می شود. همچنین با تصمیم های کشوری درصددیم موضوع کاهش مصرف نمک و چربی های غیر اشباع را به جد در دستور کار قرار دهیم.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: نتایج این سند در بازه زمانی طولانی تری به دست می آید.

** 33 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آموزش پزشکی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی در کشور توسعه یافته و اکنون 60 دانشگاه علوم پزشکی، 500 مرکز تحقیقات، 18 هزار عضو هیات علمی و 200 هزار دانشجو در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه 33 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است، عنوان کرد: رتبه تولیدات علمی پزشکی کشور در برخی بانک های اطلاعاتی جهانی 17 است.
لاریجانی افزود: چالش اساسی این است که بر اساس برخی اطلاعات، ایران در یک دوره، رشد علمی سریعی در دنیا در حوزه پزشکی داشته است اما اکنون رشد علمی در حوزه پزشکی کشور به سرعت گذشته پیش نمی رود، بنابراین باید برنامه ریزی های مفصلی برای حفظ این رشد داشته باشیم.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: افت و خیزهایی در بخشی از حوزه های پزشکی داریم اما با برنامه ریزی هایی که در حال انجام است و با حرکت دانشگاه ها به سمت ماموریت گرایی و نیزنگاه آمایشی که به دانشگاه ها داریم، امید است در سال های آتی رشد در حوزه پزشکی را همانند گذشته افزایش دهیم.
وی با اشاره به وضعیت استناد به تحقیقات حوزه پزشکی کشور افزود: استناد به تحقیقات نسبت به آمار انجام تحقیقات پایین تر است. ایران در منطقه در برخی حوزه ها در حیطه تولیدات علمی کشور اول از نظر استناد به مقالات است اما در دنیا کشور هفدهم در حوزه تولیدات پزشکی و کشور بیستم در حوزه استناد هستیم.
لاریجانی ادامه داد: متاسفانه در کشور، ارجاع و استناد دادن بین محققان چندان جا نیافتاده است. از سوی دیگر بانک های اطلاعاتی کشور محدود است و به همین دلیل محققان کمتر به آن استناد می دهند، بنابراین نیازمند حمایت جدی تر تحقیقات عمیق و پایه برای افزایش روند استناد به تحقیقات علمی کشورمان هستیم.
وی با اشاره به دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در حوزه پزشکی تحصیل می کنند، گفت: تعداد این دانشجویان نسبت به 200 هزار دانشجوی گروه پزشکی داخل کشور بالا نیست. اما با توجه به اینکه ایران دهمین کشور از نظر تحصیلات دانشگاهی پزشکی در دنیا هستیم. تعداد دانشجویان ایرانی در کشورهایی که سطح علمی پایینی دارند در روند رشد علمی ایران تاثیر ندارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: دانشجویان ایرانی که در کشورهایی همانند فیلیپین و امارات متحده عربی برای تحصیل در رشته پزشکی مراجعه می کنند پس از بازگشت به کشور با چالش های جدی برای پذیرفته شدن مواجه هستند.
وی با اشاره به بودجه بخش پژوهشی حوزه پزشکی در کشور گفت: با توجه به تعداد بالای دانش آموختگان می توان سرمایه گذاری بیشتری انجام داد اما کشور مشکلات خاص خود را دارد.
لاریجانی ادامه داد: از سال های گذشته مقرر بوده که دو درصد از میزان تولید ناخالص ملی را به پژوهش در حوزه پزشکی اختصاص دهیم، اما هنوز این عدد کمتر از یک درصد است. این در حالیست که برخی کشورها تا چهار درصد را به این موضوع اختصاص می دهند.
لاریجانی تاکید کرد: در تلاشیم در برنامه ششم توسعه و نیز در بودجه های سالانه این موضوع منعکس شود و بتوان حمایت بیشتری انجام داد..ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: