کد خبر: ۸۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 20
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >کمپاني معروف دارويي مرک اعلام کرد، مطالعات خود را روي داروي کاهنده کلسترول که متعلق به کلاس جديد دارويي است، ادامه مي‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،اين دارو، آخرين مورد از داروهاي متعلق به کلاس دارويي اميدوارکننده‌اي است که براي پيشگيري از حملات قلبي توسعه يافته است.

مرک که پيشرو در درمان هيپرکلسترولمي بوده و داروهاي محبوب Zetia و Vytorin را به فروش مي‌رساند، دارويي را تحت بررسي دارد که با مکانيسم متفاوتي کلسترول‌هاي مسدود کننده شريان‌ها را کاهش داده و درنهايت، از بروز استروک، حمله‌هاي قلبي، نياز به جراحي‌هاي پاک کننده يا جايگزين کردن شريان‌هاي بسته شده، و مرگ در اثر بيماري قلبي پيشگيري مي‌کند.

کميته‌ مستقلي که راي به ادامه اين تحقيقات داده، با بررسي داده‌هاي جمع‌آوري شده در مطالعه داروي آناستراپيب anacetrapib به اين نتيجه رسيده است. در مطالعه REVEAL که با حضور بيش از 30 هزار بيمار در حال انجام است، پيشرفت و بهبودهايي را که در سطوح کلسترول LDL افراد در معرض خطر بالاي بيماري قلبي و دريافت کننده آناستراپيب همراه با استاتين‌ها، در مقايسه با تجويز استاتين‌ها به تنهايي، رخ مي‌دهد، بررسي‌ مي‌شوند.

اين مطالعه که تحت نظارت دانشگاه آکسفورد انگلستان در حال اجرا است، از ماه مي 2011 آغاز و انتظار مي‌رود در سال 2017 به اهداف خود دست يابد.

3 داروي ديگر در اين کلاس جديد دارويي که مهارکننده‌هاي CETP ناميده مي‌شوند، بوسيله مرک آزموده شدند، اما پس از آنکه مشخص شد به نظر نمي‌رسد به نتايج مطلوبي برسد، آزمايش‌هاي آنها متوقف شده است. داروهاي ديگري هم در اين کلاس دارويي بوده‌اند که بوسيله کمپاني‌هاي مختلف آزمايش شده‌‌اند.

يکي از آنها دارويي است با نام تورستراپيب torcetrapib، از شرکت Pfizer که به دليل عوارض جانبي متعدد در سال 2006 از بازار خارج شد.

داروي بعدي، متعلق است به Roche و با نام دالستراپيب dalcetrapib که در سال 2012 و به دليل اثربخشي ناکافي از دور خارج شد. Eli Lilly نيز داروي اواستراپيب evacetrapib را تحت بررسي داشت، اما ماه گذشته اين مطالعه در مرحله نهايي و قبل از آنکه دارو تائيديه خود را دريافت کند، متوقف شد، زيرا آناليزهاي انجام شده نشان دادند اواستراپيب به اندازه کافي موثر نيست. Zetia و Vytorin همراه با استاتين‌ها، داروهايي ارزان و در دسترس هستند که به مقابله با کلسترول بالا مي‌پردازند، اما آنها در بعضي افراد نمي‌توانند سطح LDL را به اندازه کافي کاهش دهند، همچنين استاتين‌ها داراي عوارض جانبي هستند که تحمل آنها را براي بعضي مشکل و گاهي غيرقابل تحمل مي‌کند.

 Medical Xpress

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: