کد خبر: ۸۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >او ثابت‌ مي‌کند که شرايط رقابتي براي بيمارستان‌ها برابر نيست. فرهاد سرابندي، رئيس بيمارستان اميرالمومنين(ع) اعتقاد دارد بيمارستان‌هاي دولتي، پشتيبان بزرگي به نام دولت را پشت سر خود دارند و با بودجه دولت نوسازي و تجهيزات را به‌روز مي‌کنند اما بيمارستان‌هاي ديگر بايد با درآمد خودشان همه‌چيز را بچرخانند.
به گزارش شفا آنلاین، او همچنين از 48 ميليارد ريال بدهي شرکت‌هاي بيمه به اين بيمارستان خبر مي‌دهد. او در طول مصاحبه دو بار بر لزوم اجراي طرح مديريت بحران از سوي شهرداري و انتخاب اين بيمارستان تاکيد مي‌کند. بيمارستاني که در جنوب غرب تهران و حاشيه دو بزرگراه تندگويان و نواب قرارگرفته‌است. گفت‌و‌گو با اين رئيس بيمارستان را مي‌خوانيد؛

بيمارستان اميرالمومنين با چند تخت فعاليت مي‌کند؟

120 تخت فعال به اضافه 32 تخت دياليز. البته مجوز اينجا220 تختخوابه است که در برنامه‌هاي آتي دانشگاه آزاد قرار‌شده تا ما با افزايش تعداد تخت‌هايمان به اندازه مجوز، خدماتمان را هم گسترش دهيم.

اورژانس شما چند تخت دارد؟

در حال حاضر 12 تخت فعال دارد که به‌صورت شبانه‌روزي پذيراي بيماران است. يکي از برجستگي‌هاي اين بيمارستان اين است که در طول شبانه‌روز 5 گروه پزشک متخصص در اورژانس بيمارستان حاضرند. در راس آنها پزشکان طب اورژانس قرار دارند.

مجوز تخت هاي اورژانس هم بيشتر از اين تعداد است؟

نه.


نقطه متمايز کننده بيمارستان شما با ديگر بيمارستان‌ها چيست؟

ما هميشه در مرحله اول مباهات مي‌کنيم که زير سايه حضرت اميرالمومنين(ع) خدمت مي کنيم. اما نکته ديگر اين است که تراکم بيمارستان‌ها در شهر تهران نامتعارف است. به‌شکلي که بيمارستان‌هاي خصوصي به‌صورت متمرکز در شمال شهر تهران قرار‌گرفته‌اند. در منطقه 6 تهران حدود
31 بيمارستان خصوصي و دولتي وجود دارد. در صورتي که در منطقه 16 تهران در وسعت جغرافي و جمعيت بسيار زياد، تنها 3 بيمارستان وجود دارد. براي همين ما معتقديم گسترش بيمارستان امير‌المومنين(ع) مي‌تواند در توسعه عادلانه بهداشت و درمان موثر باشد. اميدوارم با حضور دکتر ميرزاده در راس دانشگاه آزاد و تيم ايشان براي مديريت در اين دانشگاه، دکتر محمود طباطبايي، رئيس واحد علوم پزشکي تهران و آقاي ابطحي، معاون علوم‌پزشکي دانشگاه آزاد و روساي واحد پزشکي تهران، نوسازي و بازسازي را پيش‌ببريم.

طرح تحول سلامت چه تاثيري بر ميزان فعاليت شما گذاشته‌است؟

طرح تحول سلامت به عقيده من يکي از طرح‌هايي بوده که در ساماندهي امور درماني بيماران و شکل‌گيري رابطه بيمار و پزشک اجرا‌شد. متاسفانه غير‌واقعي بودن تعرفه‌ها باعث مي‌شد تا برخي پزشکان به خود اين اجازه را بدهند که وجوه غير‌متعارفي را از بيمار دريافت کنند. اما اين طرح با نزديک‌کردن تعرفه‌ها به قيمت واقعي گامي به جلو برداشت. اما نقطه ضعف اين طرح اين است که بيمارستان‌هايي که بودجه دولتي ندارند ديده نشدند. براي مثال بيمارستان‌هاي عمومي دولتي يکي از آنها است. در واقع اين طرح با ايجاد فضاي مناسب در بيمارستان‌هاي دولتي تهديدي هم براي نهادهاي غير دولتي و نهاد هاي تابع آن‌ها ايجاد مي‌کند و ضريب اشغال تخت‌هاي ما را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. ما که از آن بودجه دولت بهره‌مند نيستيم توانايي رقابت با بيمارستان دولتي را از دست‌مي‌دهيم. با حمايت خانم دکتر عليزاده و آقاي دکتر شباب، معاون و مدير درمان دانشگاه تهران قراردادي را منعقد‌کرديم که بر‌مبناي آن در قالب طرح تحول نظام سلامت آنها از ما خريد خدمت کنند و اين‌گونه، با قيمت مصوب ضريب اشغال بيمارستان را که الان 50 درصد هست ارتقا دهيم.

چرا با وجود اينکه براي بيمار هزينه بيمارستان عمومي دولتي با دولتي برابر شده مردم بيشتر بيمارستان دولتي را انتخاب مي‌کنند؟

در بيمارستان دولتي قسمتي از هزينه پرداختي بيمار به‌صورت فرانشيز توسط دولت پرداخت و هزينه‌اش کمتر مي‌شود. اين فرانشيز در بيمارستان دولتي براي مثال10 و در بيمارستان عمومي 6 درصد است. لذا مبلغ پرداختي مردم موقع ترخيص از بيمارستان کمتر مي‌شود. بيمارستان دولتي با سرعت زيادي در حال نوسازي،‌ بهسازي و بازسازي تجهيزات هستند. اما اين فرصت از نهاد‌هاي غير‌دولتي عمومي گرفته‌شده‌است.

ما در يک صحنه نا‌برابر قرار‌گرفته‌ايم. اگرچه بيمارستان‌هاي زيرمجموعه دانشگاه آزاد با درايت رئيس دانشگاه در حال بازسازي هستند اما بيمارستان دولتي با امکانات و بودجه عمومي دولت فرصت بيشتري را براي نوسازي پيدا کرده‌است.

حقوق و مزاياي پزشکان و پرستاران اين بيمارستان‌ها با هم فرق دارد؟

تعداد مريض‌هاي آن‌ها بيشتر از ماست و اين باعث‌شده تا حقوق دريافتي آنها با ما قابل مقايسه نباشد. اين مي‌تواند خود‌به‌خود به کاهش ضريب اشغال تخت دامن بزند. تمايل بيمارستان‌هاي دانشگاه آزاد در اين است که تمامي خدمات توسط خود پزشکان متخصص ارائه‌شود. همين تفاوت زيادي بين بيمارستان‌هاي زير مجموعه دانشگاه آزادو دولتي ايجاد مي‌کند. اين جريان علاوه بر اينکه کار آموزش را بر دوش عضو هيات علمي مي‌اندازد، باعث مي‌شود درمان مستقيما از سوي آنها انجام‌شود. با اين‌حال تنها بيمارستان عمومي که منحصرا از درآمد‌هاي خود استفاده مي‌کند و هيچ کمکي نمي‌گيرد بيمارستان‌هاي دانشگاه آزاد است.

پس با اين حساب تعداد بيمارانتان کاهش يافته‌است؟

بله تا اندازه‌اي کاهش يافت. در واقع ما سعي کرديم که ورودي بيمار را متعادل کنيم. بخشي از اين کاهش تعداد بيمار تحت‌تاثير نوسازي بيمارستان بود. فعلا ضريب اشغال قبل را محقق کرديم و قرار‌است تا پايان سال 10 درصد به ضريب اشغال کنوني هم اضافه‌شود.

با اين حساب از درآمد بيمارستان چيزي براي نوسازي نمي‌ماند.

خير. ما از منابعي که مديران دانشگاه آزاد در اختيارمان قرار مي‌دهند استفاده مي کنيم. بيمارستان‌هاي دولتي خودگردان رديف يک بودجه را، که شامل حقوق و دستمزد مي‌شود، از منابع دولتي دريافت مي‌کنند. اين بيمارستان‌ها خودگردان نيستند و با درآمدشان ساير هزينه‌ها را پوشش نمي‌دهند. اگر رديف يک بودجه‌اي که مانند اين بيمارستان‌ها توسط منبع ديگري پرداخت مي‌شد به بيمارستان‌هاي دانشگاه آزاد تعلق مي گرفت ما در حال سوددهي بوديم. چراکه مديريت هزينه ودرآمد طوري است که توليد خدمت در دانشگاه آزاد مقرون به صرفه‌تر است.

آيا اين موضوع صحت دارد که پرسنل با اندکي کار کردن در اين بيمارستان اينجا را ترک مي‌کنند؟

تا سه سال گذشته اين وضعيت وجود داشت. خوشبختانه حقوق دريافتي پرسنل ما در حد بيمارستان دولتي شده و آن مقدار از ريزش نيرو که مربوط به حقوق و دستمزد بود حل شده‌است. تا‌جايي که با اجرا مصوبات جديد حقوق و دستمزد پرسنل ما از دستمرد پرسنل بيمارستان دولتي فزوني گرفته‌است.

شنيديم حقوق پرسنل بيمارستان اميرالمومنين(ع) برخلاف ديگر بيمارستان‌ها افزايش نيافته‌است. آيا اين صحت دارد؟

نه. اين مربوط به اجراي يک بخشنامه است که اختلاف نظري در اجراي آن وجود‌دارد و اين تفاوت بعدا به صورت معوقه پرداخت مي‌شود.

چرا در بيمارستان شما پرستاران با 20 سال بازنشستگي حقوق 20 روز را دريافت مي‌کنند و مشمول سختي کار نمي‌شوند؟

مطابق مصوبه مجلس پرستاري جزو کارهاي سخت و
زيان‌آور است اين جريان در دانشگاه آزاد فراموش شده نيست. ما دنبال اين هستيم که با تعامل با سازمان تامين اجتماعي سازمان مرکزي بيمه و دانشگاه اين حق قانوني کادر درمان را به آن‌ها بدهيم. در کل هم تنها يک نفر نيروي بازنشسته داريم که او موفق شده از مزاياي سختي کار بهره‌مند شود.

شما نقطه ضعف بيمارستان را در چه مي‌دانيد؟

فرسودگي ساختمان بيمارستان يکي از مشکلاتي است که کليه بيمارستان‌هاي کشور از آن رنج مي‌برند.

ميزان طلب شما از شرکت‌هاي بيمه چقدر است؟
حدود 48 ميليارد ريال. آخرين پرداختي هم مربوط به ماه فروردين و ارديبهشت است. وقتي ما نمي‌دانيم چه زماني اين پول پرداخت مي شود دچار روزمرگي مي‌شويم و بايد براي همان روز يک برنامه بريزم. سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: