کد خبر: ۸۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >درحالي‌که خبر راه‌اندازي کلينيک‌هاي تخصصي با ويزيت بسيار اندک توسط بخش دولتي به گوش مي‌رسد، مشاور امور پزشکان عمومي وزير بهداشت مي‌گويد اين کلينيک‌ها بايد بعد از اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع فعال شود.‌
به گزارش شفا آنلاین، برنامه‌اي که اگر نابهنگام اجرا شود پزشکان عمومي را با مشکلات زيادي مواجه خواهد کرد. پزشکان عمومي که حالا از خود مي‌پرسند درحالي‌که به‌اندازه کافي پزشک عمومي داريم، چرا براي تربيت پزشک خانواده رشته تخصصي با اين عنوان راه‌اندازي مي‌شود و مشکلاتي نظير عدم‌حمايت بيمه‌ها در مورد تجويز برخي دارو و خدمات درماني نيز بخش ديگري از ناراحتي‌هاي آنها است.

گفت‌وگوي کوتاه  با سعيد تاملي مشاور وزير بهداشت در امور پزشکان عمومي را در زير مي‌خوانيد:

جايگاه پزشکان عمومي را چگونه تحليل مي‌کنيد؟

در تمام دنيا سطح اول خدمات که به‌وسيله پزشکان خانواده و عمومي ارائه مي‌شود، 80 درصد خدمات موردنياز مردم را برطرف مي‌کند اما متأسفانه در کشور ما هنوز اين سطح‌بندي خدمات جدي گرفته نمي‌شود. اجراي طرح پزشک خانواده، سطح‌بندي و ارجاع در نظام سلامت يک ضرورت است. اين برنامه‌ها مي‌تواند پاسخگوي نظام سلامت باشد، هزينه‌ها را کاهش داده و از افراط‌وتفريط در نسخه‌نويسي و امور پاراکلينيکي نيز جلوگيري مي‌کند.


برخي از پزشکان عمومي از عدم پوشش بيمه‌اي براي برخي از خدمات درماني که از سوي آنها تجويز شود گله‌مند هستند و اين مسئله را به‌نوعي کاهش جايگاه پزشکان عمومي مي‌دانند، اين در حالي است که يک متخصص به‌راحتي مي‌تواند هر دارويي را تجويز کند و بيمه نيز هزينه آن را پرداخت مي‌کند. نظر شما در مورد اين تفاوت‌ها چيست؟

در هيچ کشوري هيچ پزشکي نمي‌تواند در هر سطحي که باشد؛ هر دارويي را تجويز کند. اين مسئله در همه دنيا طبق راهنماي باليني و با ترجيحات پزشکان انجام مي‌شود. تا زماني که راهنماهاي باليني که پزشکان مبتني بر آن بيماران را درمان کنند؛ اين مشکلات به قوت خود باقي خواهد ماند. در اين راهنما تعيين‌شده که هر پزشک در هر سطح اجازه دارد چه خدمات و چه نوع دارويي را تجويز کند.

آيا شما با اين طرز تفکر که بين پزشکان عمومي و متخصص تبعيض وجود دارد، مخالف هستيد؟

نمي‌توان گفت که تبعيض وجود دارد اما اين مشکلاتي که به آنها اشاره شد همچنان وجود دارد و پزشکان عمومي نمي‌توانند برخي از خدمات درماني را که پزشک عمومي به‌راحتي مي‌تواند تجويز کند و آموزش‌هاي لازم در اين حوزه را گذرانده تجويز کنند. بنابراين بايد از طريق رايزني با بيمه‌ها،‌ تلاش کنيم تا اين موانع برداشته شود.

نظر شما در خصوص افزايش تعرفه‌هاي خدمات درماني که از سوي پزشکان عمومي ارائه مي‌شود؛ چيست؟

ما مدافع افزايش تعرفه‌ها در شرايطي که هزينه درمان بالا رود؛ نيستيم. نمي‌توان ريسک هزينه بالاي درماني را به مردم تحميل کرد. بيمه‌ها مسئول‌اند هزينه‌هاي درماني را پوشش دهند. اگر بيمه‌ها بايد متناسب با خدمات درماني ارائه‌شده همراهي کنند و بخشي از هزينه درمان را بپردازند تا فشار مالي به مردم تحميل نشود.

راه‌اندازي کلينيک‌هاي تخصصي با تعرفه پايين در شرايط فعلي چه تأثيراتي بر جايگاه پزشکان عمومي مي‌گذارد؟

اگر کلينيک‌هاي تخصصي در طول برنامه سطح‌بندي و ارجاع باشد، مشکلي پيش نخواهد آمد. به نظر من در بدو امر بايد نظام سطح‌بندي و ارجاع شکل بگيرد تا اين برنامه مسير خود را براي سطح دوم خدمات پيدا کند و پس‌ازاينکه مدتي از اجراي نظام ارجاع و سطح‌بندي گذشت؛ مي‌توان کلينيک‌هاي تخصصي را از بيمارستان‌ها خارج کرد اما اگر اين برنامه قبل از طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع شکل بگيرد هزينه‌هاي مردم بالا مي‌برد و تخصص گرايي نيز گسترده مي‌شود که در پي آن انتظارات مردم هم بالا مي‌رود و اگر نتوانيم نياز کل کشور را به متخصصان پاسخ دهيم مشکلات زيادي براي نظام سلامت کشور ايجاد مي‌شود.

جايگاه پزشکان عمومي در برنامه طرح تحول سلامت چيست؟
طرح تحول نظام سلامت که با تحول در بخش درمان شروع شد با توجه به مشکلاتي که مردم در تهيه دارو،پرداخت‌ها و بستري داشتند؛ بسيار به‌جا و به هنگام بود. اما اين طرح بايد به حوزه بهداشت و پيشگيري به‌عنوان اساسي‌ترين بخش نظام سلامت نيز برسد.آغاز اجراي برنامه‌هايي نظير پزشک خانواده و بيمه‌هاي روستايي و اجراي اقداماتي در حاشيه شهرها و کلان‌شهرها نقطه شروع ورود به سطح پيشگيري بود.

در آينده نيز بسته‌هاي خدمتي از سوي وزارتخانه اعلام خواهد شد و به اجرا درخواهد آمد.البته خدمات سطح اول هنوز شفاف نيست. کارهاي انجام‌شده شرط لازم است اما شرط کافي نيست ضمن اينکه اقدامات ضروري زيادي بايد صورت گيرد که هنوز انجام‌نشده است. اميدواريم موفقيت‌هايي در سطح يک هم داشته باشيم و با حمايت مجلس و دولت در تدوين برنامه‌هاي توسعه ششم و همچنين همراهي بيمه‌ها موفق شويم.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: