کد خبر: ۸۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 14
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص غدد درون ریز با بیان این که آکار مبتلایان به دیابت در ایران خطرناک است، گفت: مصرف میوه، سبزی و انجام مداوم ورزش سبب کاهش افراد مبتلا به دیابت در کشورهای توسعه یافته شده است.

به گزارش شفا آنلاین،دکترمهرزاد غلامپور دهکی روز شنبه به مناسبت روز جهانی دیابت - 14 نوامبر برابر با 23 آبان - با اشاره به شیوع گسترده دیابت در کشور گفت: درحالی که آمار مبتلایان به دیابت در سال 2030 در جهان 4/4 درصد است که این آمار هم اکنون در ایران 7/7 درصد است.
وی با اشاره به اضافه وزن کودکان ایرانی افزود: به طور قطع میزان مبتلایان به دیابت در سال ها آینده افزوده می شود.
وی در ادامه آمار 7/7 درصد شیوع دیابت در مردم جامعه را دقیق ندانست و اظهارکرد: نداشتن پرونده سلامت سبب شده حتی آمار دقیقی از وضعیت سلامتی افراد جامعه نداشته باشیم.
این پزشک متخصص مصرف مناسب سبزیجات و میوه درکشورهای اسکاندیناوی را سبب کاهش میزان افراد مبتلا دیابت دانست و گفت: متاسفانه در ایران شاهد مصرف زیاد نان و ماکارونی هستیم.
این فوق تخصص غدد درون ریز انجام ورزش را یکی دیگر از دلایل کاهش دیابت در کشورهای توسعه یافته اعلام کرد و افزود: انجام مداوم ورزش از برنامه اصلی مردم در کشورها توسعه یافته است.
دکتر دهکی با اعلام این که در گذشته شاهد ابتلا افراد بالای 45 سال به دیابت نوع دو بودیم، گفت: امروزه شاهد مراجعه افراد 25 ساله به مراکز درمان دیابت هستیم که زنگ خطری برای جامعه است.
این پزشک متخصص در ادامه دلیل اهمیت دیابت و توجه سازمان بهداشت جهانی به آن را خطر ابتلا به برخی از بیماری های اعلام کرد و گفت: خطر ابتلا به بیماری های قلبی دو برابر ، کلیوی 17 برابر، بیماری های چشمی 25 برابر و قطع پا 50 برابر دیگر افراد است.
وی زندگی شهرنشینی، عدم تحرک و رژیم غذایی را از دلایل شیوع دیابت را در سالهای اخیر اعلام کرد.
دهکی بیان داشت: کاهش وزن، گزگز پا، عفونت های عود کننده مثانه و زخم هایی که التیام پیدا نمی کنند از نشانه دیابت است.
وی افزود: افراد پر خطر باید هر سه تا پنج سال آزمایش لازم را انجام دهند و منتظر علائم نباشند.
این پزشک، افراد مسن، افراد با وزن، فشارخون و چربی بالا و یا افرادی که دیابت دوران بارداری داشته اند را افراد پرخطر اعلام کرد و افزود: در حالی در کشورهای توسعه یافته حدود 90 درصد از افراد از دیابت خود آگاه هستند که در ایران این آمار حدود 50 درصد است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: