کد خبر: ۸۵۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین >اجتماعی >بعد از افشای آتش‌سوزی عمدی باغ 28 هزار متری اراج در منطقه ازگل تهران، این‌بار نوبت به یک باغ 12 هزار و 600 متری در خیابان شهید عراقی در منطقه 4 تهران رسیده تا سناریوی تکراری آتش‌سوزی و خشک کردن درختان از شمال به شمال شرقی تهران سرایت کند.

به گزارش شفا آنلاین،این باغ البته هنوز به سرنوشت باغ اراج دچار نشده، اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد تا چند ماه دیگر به فهرست باغ‌هایی اضافه می‌شود که از همین راه ساده به یک ساختمان عریض و طویل با قیمت‌های نجومی تبدیل شده‌اند. در شرایطی که یک متر زمین باغی حدود 3 تا 4 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و پس از ساخت به متری حدود 15 میلیون تومان افزایش می‌یابد، «تغییر کاربری» وسوسه‌ای است که گریبان هیچ مالکی را رها نمی‌کند!

  باغ شهید عراقی تهران نبش کوچه گل نرگس با وجود متراژ بالای خود باید هم‌اکنون یکی از باغ‌های شناسنامه‌دار تهران باشد، اما قطع کردن درختان با تبر و انحراف مسیر آب قناتی که اهالی برای سبز ماندن درختان باغ کشیده بودند، نشان می‌دهد که «شناسنامه» هم نتوانسته جلوی زیاده خواهی‌های مالک یا مالکان را بگیرد. درست مثل ساختمان 13 طبقه روبه‌روی این باغ در کوچه «ملکی نسب» که تا چند ماه پیش یکی از باغ‌های باقی مانده منطقه شهید عراقی تهران بود و حالا به بنگاهی تبدیل شده برای خرید و فروش واحدهای مسکونی متری 10 تا 15 میلیون تومان! و البته خطر درکمین باغ موازی این ساختمان که حالا به نام «خوابگاه کارگران شهرداری» هم معروف شده نشسته است!

محلی‌ها چه می گویند؟
«این ساختمانی که شما می‌بینید (اشاره می‌کند به همین ساختمان 13 طبقه) هم زمانی یک باغ بود، مثل باغ مجاور و باغ روبه‌رویی، اما مالک با یک امضا توانست مجوز تخریب باغ و بنای این ساختمان را با تراکم بالا بگیرد. سرنوشت ساخت و ساز در این قطعه زمین هم دقیقاً همین روال را داشت و ما برای همین می‌دانیم که در انتظار این باغ هم چه چیزی است، اگرچه مالک ادعا می‌کند می‌خواهد یک باغ ویلا با 2 هزار اصله درخت بکارد، اما ما هیچ کدام از این حرف‌ها را باور نداریم.»

اینها را «خانم محمودی» یکی از اهالی قدیمی منطقه شهید عراقی تهران می‌گوید. کسی که به قول خودش در جریان صفر تا 100 باغ‌های محله بوده است.

«باغ شهید عراقی قبل از انقلاب به همین شکل رها شده بود، ما فقط می‌دانستیم مالک فوت کرده و این قطعه زمین چند هزار متری به وارثانش رسیده، تا اینکه سال گذشته از طرف ستاد اجرایی فرمان امام، یک آگهی بلند بالا برای فروش این باغ نصب شد، بعد فهمیدیم که دو دانگ این باغ مصادره‌ای است و ستاد هم قصد فروش آن را دارد. آن زمان 6 میلیارد تومان برای این دو دانگ قیمت گذاشته بودند. ما فکر می‌کنیم همین آگهی فکر خرید یا فروش خانه را در سر سرمایه‌دارها انداخت.»

اینکه این دو دانگ باغ به فروش رفته یا نه، موضوعی است که خیلی از اهالی محله عراقی از آن بی‌اطلاعند، آنها حالا فقط می‌دانند که مالک ادعا دارد که همه باغ را خریده و کسی جز خود او مالک نیست.
قصه از کجا شروع شد

  آقای کرمی که حدود 10 سال است در کوچه گل نرگس در یکی از خانه‌های مشرف به باغ زندگی می‌کند از روزی می‌گوید که عده‌ای بی‌صدا داخل باغ شدند و شروع به قطع کردن درختان با تبر کردند.

«ما همان وقت سریع موضوع را به 137 اطلاع دادیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا اینکه چند روز بعد شهردار ناحیه یک و تعدادی از کارشناسان شورا و فضای سبز داخل باغ شدند، البته در ابتدا اجازه ورود داده نمی‌شد، اما پس از چند دقیقه کلنجار رفتن کسی که خودش را مالک معرفی می‌کرد اجازه ورود داد، با این بهانه که ببینند هیچ درختی عمدی قطع نشده است، ما هم به طور اتفاقی شاهد ماجرا بودیم، جالب اینکه آب قناتی که همسایه‌ها با زحمت داخل باغ روانه کرده بودند از یک مسیر دیگر به جوی داخل کوچه می‌ریخت و این یعنی تعمدی برای خشک کردن درختان باغ بوده است.» (مسأله‌ای که البته به تأیید محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران هم رسیده است.)

اهالی خیابان شهید عراقی بیشترشان دیده و شنیده‌اند که از پنجشنبه هفته گذشته چند کارگر درحال قطع درختان باغ بوده‌اند، اما بیشترشان اذعان دارند که عملیات جدی تبر زنی به جان درختان از دو روز پیش آغاز شده است.

آقای اللهیاری در این‌باره می‌گوید: «ما از بالا می‌دیدیم که چگونه روی ریشه درختان، خاک می‌پاشند تا آثار جرم را پنهان کنند. به همین علت دوباره با شورا تماس گرفتیم، البته شهردار ناحیه و چند نفر هم از شورا آمدند، حتی شهردار ناحیه تأکید کرد که نباید چیزی را جابه‌جا کنند و بلند هم تکرار کرد که تا الان هیچ مجوز و پروانه‌ای برای ادامه کار یا تغییر کاربری به مالک نداده است.

ولی آنها هم توجیه می‌کردند که کار غلطی انجام نمی‌دهند، ما حتی شنیدیم که می‌گفتند نیم دانگ این باغ را از خود شهرداری خریده‌اند.»جالب اینکه باغ روبه‌رویی اینجا هم حال و روز چندان مساعدی ندارد و بنا به شواهد موجود به جای خواب 40-30 کارگر شهرداری تبدیل شده که هر شب با کامیون می‌آیند. البته آنجا هم دیگر خبری از درخت نیست، جز چند درخت تنومند سبز کناره‌های دیوار درست مثل باغ شهید عراقی که مانده‌اند تا رد ساخت وسازها را گم کنند، البته این درختان تکلیفشان هم با شهرداری است چراکه در طرح تعریض کوچه و خیابان قرار گرفته‌اند.

شهرداری چه می گوید؟
مهندس سلیمی، معاون شهرسازی شهرداری منطقه 4 با تأیید نیم دانگ شهرداری می‌گوید: مالک با وجود ادعای خود مبنی بر تصاحب این نیم دانگ از طریق مراجع قضایی، اما هنوز هیچ مدرکی دال بر مالکیت 6 دانگ ملک ارائه نکرده است و شهرداری کماکان مالک نیم دانگ است و هرگونه اقدامی از طرف هر شخص حقیقی یا حقوقی مستلزم ارائه سند 6 دانگ است و در غیر این صورت حتی مجوزی برای ساخت باغ - ویلا هم داده نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: شهرداری هم هیچ تصمیم مدیریتی برای واگذاری این نیم دانگ ندارد و درصدد تملک کل باغ است که باید در این زمینه توافقی عمل کرد. در غیر این صورت هیچ مجوزی داده نمی‌شود.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: