کد خبر: ۸۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>سلامت> معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها را مهم‌ترین مشکل طرح تحول نظام سلامت خواند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد آقاجانی در نشستی خبری، به تشریح آخرین دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با سه هدف اصلی حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات درمانی آغاز شد و نتایج درخشانی را به همراه داشته است.

وی افزود: با وجود کمبودها و نقایص متعددی که در نظام ارائه خدمات داریم، تلاش‌ها در طرح تحول مورد استقبال مردم بوده است و مردم از اجرای طرح تحول ابراز رضایت کردند؛ به طوری که در نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی در تابستان 94، 81.4 درصد از مردم از مجموعه خدمات در بیمارستان‌های وزارت بهداشت رضایت داشتند. همچنین بالاترین میزان رضایت مردم از دستگاه‌های دولتی مربوط به وزارت بهداشت بوده است و در مجموع وزارت بهداشت بالاترین رضایتمندی مربوط به بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده است. این در حالیست که در گذشته یکی از دو ارگانی که بیشترین نارضایتی مردم را در بر داشت، بیمارستان‌های وزارت بهداشت بودند؛ اما با حمایت‌های ریاست جمهوری و تلاش وزیر بهداشت، مسئولین دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان‌ها،‌ این ارگان‌ها از ضعیف‌ترین دستگاه دولتی به لحاظ رضایت مردمی به راضی‌ترین دستگاه دولتی در میان مردم تبدیل شد.

آقاجانی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت به عنوان بزرگ‌ترین طرح رفاهی دولت در زمانی که دولت با کمبود منابع مالی و بحران‌های زیاد مواجه بود و علیرغم تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، دستاوردهای بزرگی را ایجاد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت به آمارهای 16 ماهه این طرح اشاره و اظهار کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت تاکنون بیش از 10 میلیون نفر ایرانی دارای بیمه درمانی شدند؛ به طوری که 95 درصد مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند. همچنین پرداختی مردم از 37 درصد به 4.5 درصد رسید و در قالب برنامه کاهش فرانشیز و حمایت دولت در قالب یارانه سلامت، 10 میلیون نفر از این برنامه بهره‌مند شدند.

آقاجانی ادامه داد: در قالب طرح تحول نظام سلامت خروج مردم از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو و لوازم که نزدیک به 100 درصد بود به کمتر از سه درصد رسیده است. همچنین با حمایتی که از ویزیت سرپایی انجام شد، 40 میلیون بار ویزیت در 600 کلینیک تخصصی با 3000 تومان انجام شده است.

وی همچنین گفت: در قالب برنامه حمایت از ماندگاری، 4800 پزشک که عمدتا متخصص بودند در 331 بیمارستان و 291 شهر در مناطق محروم قرار گرفتند. در برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز پس از 20 سال نرخ رشد سزارین، برای اولین بار در سال 93، 5.5 درصد کاهش یافت. تاکنون 626 هزار نفر در قالب این برنامه در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به صورت رایگان زایمان طبیعی کرده‌اند.

آقاجانی در ادامه گفت: در زمینه ارتقای کیفیت هتلینگ در قالب طرح تحول نظام سلامت 2.1 میلیون مترمربع بازسازی بیمارستان‌های وزارت بهداشت در حال انجام است و یک میلیون و 200 هزار مترمربع آن انجام شده است. همچنین 30 هزار تخت بیمارستانی نیز نوسازی شد.

وی افزود: در زمینه اورژانس هوایی پایگاه اورژانس هوایی را با 1300 سورتی پرواز انجام دادیم و 2000 مجروح و بیمار را جابجا کردند که اگر نبودند احتمالا بسیاری از این بیماران از بین می‌رفتند. همچنین در زمینه تجهیزات بیمارستان‌های دولتی 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی که بسیاری از آنها تحویل بیمارستان‌ها شده و با تکمیل این تجهیزات سرمایه‌ای ارائه آنها را ادامه می‌دهیم تا کمبود و فرسودگی را در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به حداقل برسانیم.

آقاجانی بزرگترین مشکل طرح تحول سلامت را مطالبات معوقه سازمان‌های بیمه‌گر پایه دانست و گفت:‌ متاسفانه تقریبا بیمه‌ها پرداختی در سال جاری نداشتند و کمتر از هفت درصد اسناد سال 94 تاکنون پرداخت شده است. برخی بیمه‌ها هیچ پرداختی را برای سال 94 انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه از 7000 میلیارد تومان خدمات ارائه شده 4000 میلیارد آن موعد وصولش تمام شده و به دلیل عدم پرداخت آنها طرح تحول با مشکل مواجه شده است و اگر این موضوع رفع نشود با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شویم. تقریبا نیمی از این معوقات برای بیمه سلامت ایران و نیمی از آن برای سازمان تامین اجتماعی است.

آقاجانی در پاسخ به سوال درباره میزان کمبود تخت‌های بیمارستانی گفت: محدودیت زیرساخت درمانی در کشور جدی است. در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی 1.5 تخت به ازای هر 1000 نفر وجود دارد. ما به 80 هزار تخت در مجموعه شهرهای کشور نیاز داریم تا به شاخص‌های منطقه‌ای نزدیک شویم.

آقاجانی با بیان اینکه ما به لحاظ میزان تخت با شاخص‌های جهانی فاصله زیادی داریم، گفت: پتانسیل منابع دولتی سالانه می‌تواند 2000 تخت را در اختیار قرار دهد. بنابراین رسیدن به 80 هزار تخت چندین دهه طول می‌کشد. بنابراین بنا بر ضرورت باید از منابع غیردولتی برای تامین تخت استفاده کنیم که یکی از مدل‌های مناسب مشارکت دولتی – خصوصی و ترغیب بنگاه‌های بزرگ به سرمایه گذاری است که این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در این زمینه با حوزه‌های سرمایه‌ای رایزنی‌های زیادی شده که بعضی از آنها به نتیجه رسیده و مذاکرات دیگری نیز در حال انجام است.

آقاجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره زمان آغاز بازسازی اتاق‌های عمل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه وقت آن رسیده که به سراغ اتاق‌های عمل رویم. البته برخی بیمارستان‌های دولتی قبلا این کار را شروع کرده بودند و ما در ماه‌های پایانی سال 94 به سراغ بازسازی اتاق‌های عمل می‌رویم که بخشنامه آن برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده.

وی افزود: بنابراین امیدواریم در ماه‌های پایانی سال 94 و ماه‌های آغازین سال 95 شاهد بازسازی 3هزار و 530 اتاق عمل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: