کد خبر: ۸۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 10
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: مجازات‌های انتظامی از نوع توبیخ شفاهی، توبیخ کتبی، محرومیت از طبابت و .. است و هیات‌های انتظامی نمی‌توانند پزشک را به پرداخت دیه و یا خسارت‌های مالی محکوم کنند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد رضا خردمند عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی  در خصوص مجازاتهای انتظامی پزشکان اظهار داشت‌: اگر پزشکی صدمه‌ای بدنی به بیمار وارد کند یا هزینه‌های بسیاری را خارج از مقررات به وی تحمیل کند، هیات های انتظامی می توانند پزشک را به یک مجازات انتظامی محکوم کنند.

وی با اشاره به اینکه چنانچه پزشک یا بیمار اعتراضی علیه هیات بدوی داشته باشند، موضوع در هیات تجدید نظر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در صورت پیش بینی در قانون، می توانند به رای هیات‌های تجدید نظر هم اعتراض کنند و این مهم در هیات عالی که تنها در تهران فعالیت می‌کند، مورد رسیدگی قرار میگیرد.

بخش مهمی از شکایت بیماران مربوط به هزینه‌های درمانی تحمیلی به آن ها است

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از شکایت بیماران مربوط به هزینه‌های درمانی تحمیلی به آن ها است، ابراز داشت:  همچنین اگر برخی بیماران معتقد باشند که در نتیجه اقدامات تشحیصی و یا درمانی پزشک، دچار صدمه بدنی و یا روانی شده‌اند، باید در دادگستری شکایت خود را پیگیری کنند.

به گفته خردمند بر اساس مبانی قانون کیفری و مدنی، خسارت های بدنی یا روانی که توسط پزشک، دندان پزشک و یا گروه پزشکی که در طی اقدام تشخیصی و درمانی به بیمار وارد شده، پزشک را ضامن پرداخت دیه می کند.

وی با بیان اینکه گاهی صدمات وارد شده به بیمار در قانون مشخص نیست و ما به ازای آن که به آن ارش اطلاق می‌شود، باید به بیمار پرداخت شود، خاطرنشان کرد: این نوع از پرونده‌ها تنها در دادسرای دادگستری مطرح می‌شوند و بیمار تنها می‌تواند مطالبه دیه یا ارش کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی دیه را یکی از چند نوع مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده دانست و عنوان کرد: از آن جایی که دیه مجازات محسوب می‌شود، پرونده ازنوع جزایی یا کیفری است و بنابراین محل رسیدگی به این نوع از شکایات دادسرای دادگستری است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: