به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پورفتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون، که دیروز مهمان نمایشگاه مطبوعات بود، در خصوص وضعیت داروهای مشتق از پلاسما، گفت: در زمینه داروهای مشتق از پلاسما، برنامه ریزی مناسبی بین وزارت بهداشت و سازمان انتقالخون صورت گرفته است. در زمینه خون و فراورده های خونی به خودکفایی رسیده ایم اما در زمینه داروهای مشتق از پلاسما نیاز به واردات داریم.

وی افزود: متاسفانه، رقم اول از واردات دارویی، داروهای مشتق از پلاسما است. در حال تلاش هستیم که این داروها را با پلاسمای ایرانی تامین کنیم به این دلیل که هم از بعد اقتصادی و هم از بعد امنیتی مناسب تر است. چرا که تغییر جغرافیایی بیماری ها را نداشته باشیم.

هر بیماری نوظهوری که رخ می دهد این خظر را داریم که همراه با پلاسما تغییر جغرافیایی آن نیز صورت بگیرد. در حال حاضر امسال به ظرفیت 400 هزار لیتری می رسیم یعنی 400 هزار لیتر پلاسما در کشور ما در معتبرترین شرکت های بین المللی پالایش می شود و تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما شده و وارد کشور می شود.تقریبا دو سوم داروها مشتق از پلاسما تا پایان سال با پلاسمای ایرانی تامین می شود و در این زمینه هم برنامه هایی داریم که باقیمانده آن را با استفاده از پلاسمای ایرانی تامین کنیم.

پور فتح الله ادامه داد: سازمان انتقال خون در حال ورود به مراکز اهدای پلاسما است. مراکز اهدای پلاسما در کنار مراکز اهدا خون گسترش پیدا می کند و تلاش می کنیم ظرف دو تا سه سال 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تامین کنیم و از بخش خصوصی برای مشارکت در صنعت پلاسما دعوت می کنیم. با توجه به فضایی که در کشور ما ایجاد شده است، کشور های مختلف آماده ورود به ایران و سرمایه گذاری در ایران هستند. امیدواریم که بتوانیم دو پالایشگاه 450هزار لیتری در کشور داشته باشیم که هم نیاز کشور را تامین کند و هم بتواند برای کشورهای منطقه کار تولید داروهای مشتق از پلاسما را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، در خصوص امضا تفاهم نامه با کشور فرانسه بیان کرد: این تفاهم نامه با سازمان انتقال خون فرانسه عمدتا در زمینه انتقال تجربیات دو طرف در زمینه های مختلف آموزشی، مسائل مرتبط با سلامت خون و متمرکزسازی مراکز انتقال خون استوار بود.

یکی از برنامه هایی که در حال حاضر مشغول پیگیری آن هستیم با توجه به اینکه ما به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی برای آموزش سلامت خون در کشورهای منطقه شناخته شدیم به دنبال راه اندازی یک دوره آموزشی طب انتقال خون در کشور هستیم که یکی از مفاد تفاهم نامه هم راه اندازی دوره مشترک طب انتقال خون با همکاری یکی از دانشگاه های معتبر فرانسه، انتقال خون فرانسه و موسسه اموزش عالی طب انتقال خون است که بر اساس این تفاهم نامه هم همکاران ما به فراسنه خواهند رفت و هم آن ها به ایران خواهند امد و یک همکاری مشترک در زمینه انتقال خون انجام می شود.

وی تصریح کرد: در زمینه پالایشگاه با طرف های زیادی در حال مذاکره هستیم و دعوت می کنیم برای ورود به صنعت پلاسما در ایران، یکی از کشور های پالایشگر شرق آسیا در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. امیدواریم با توجه به شرایط یکی از پالایشگرهای اروپایی را نیز داشته باشیم، نگاه ما به این سمت است که هر کسی دانش بهتری داشته باشد و پروژه ای که ارائه می کند، اقتصادی تر باشد از آن استقبال می کنیم. عقیده ما این است صنعت پلاسما در بخش خصوصی باید ایجاد شود.

پورفتح الله در رابطه با حمایت سازمان انتقال خون از سازندگان پالایشگاه گفت: حمایت سازمان انتقال خون در خصوص تضمین تامین ماده خام مورد نیاز صنعت پلاسما است. هرکسی در ایران اعلام آمادگی برای تاسیس پالایشگاه کند، این تضمین را با او می دهیم که پلاسمای مورد نیاز پالایشگاه را در ایران تامین کنیم. طبیعتا سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان در این زمینه کمک خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در رابطه با طرح نذر خون بیان کرد: طبیعتا طرح نذر خون برنامه ادامه داری است . از سال گذشته آغاز شد و علت ایجاد آن این بود که حجم بالایی از مراجعه کنندگان اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور داریم که به دلیل فرهنگ سازی که در کشور انجام شده و اعتقادات مذهبی مردم برای اهدای خون در این روزها به فکر ایجاد این طرح افتادیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فراورده های خونی قابلیت نگهداری طولانی مدت ندارند و بعضی از فراورده ها مثل پلاکت حداکثر چهار روز قابل نگهداری هستند، به همین دلیل برای اینکه همه ایام اهدا کننده داشته باشیم، نذر خون را به عنوان کاری فرهنگی آغاز کردیم که افراد در مناسبت های مذهبی در قالب نذر خون اهدا کنند. در دو روز عاشورا و تاسوعا امسال 32 هزار نفر در کشور امر اهدای خون را انجام دادند و 12 هزار نفر نیز ثبت نام ندر خون برای اربعین دارند یعنی حدود 44 هزار نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند.

پورفتح الله در خصوص طرح مشترک سازمان انتقال خون و شرکت همراه اول که در سه ماه نخست امسال به بهره برداری رسید، افزود: متاسفانه این طرح وضعیت مناسبی ندارد، همراه اول در این زمینه همراهی خوبی انجام نداد و به دنبال دریافت منابع مالی است.

انگیزه اولیه آن ها یک انگیزه فرهنگی بود اما در حال حاضر به این طرح نگاه اقتصادی دارند. که ادامه این روند طبیعتا قطع همکاری را به همراه دارد. در یک حرکت انسانی و داوطلبانه، همراه اول تجاری برخورد می کند. در بسیاری از کشور های دنیا سیستم های اطلاع رسانی با مراکز انتقال خون همراهی می کنند اما همراه اول با ما همراهی نکرد و ادامه این روند، قطع همکاری و لغو این تفاهم نامه را به همراه دارد.برنا