کد خبر: ۸۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۴ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 09
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> در طول یک ماه گذشته اهدای عضو سه فرد اهل استان گلستان که به علت مرگ مغزی به دیار باقی شتافته‌اند، جان بیماران نیازمند را نجات داد.
به گزارش شفا آنلاین،نخستین اهدا با رضایت خانواده محمد احمدی جوان 23 ساله آغاز شد. محمد که براثر تصادف شدید از پشت موتور پرت و 8 متر جلوتر به زمین خورده بود 12 روز را در کما گذراند. سرانجام خانواده با اهدای اعضای بدنش موافقت کردند.

 این جوان که اکنون به عنوان نخستین اهداکننده اعضا در نوکنده استان گلستان شناخته می‌شود ادامه حیات و سلامت 29 نفر را فراهم آورد. اهالی روستاهای لیوان غربی و روستاهای همجوار در مراسم تشییع او شرکت کرده و علاقه‌مند به دریافت کارت اهدای عضو شده‌اند. همان کاری که محمد در زمان حیاتش انجام داده بود. او هنگام پر کردن فرم اهدای عضو موافقت خود با اهدای نسوج پیوندی را نیز اعلام  کرده بود؛کاری که به گفته پزشکان می‌تواند به 63 نفر کمک کند.


به غیر از محمد، اهدای اعضای بدن یکی از پرستاران این استان هم نجات بخش زندگی چند بیمار شد. آن مرحومه که در یکی از بیمارستان‌های گلستان شاغل بود بر اثر مرگ مغزی دار فانی را وداع گفت و با توجه به علاقه‌مندی وی به اهدای عضو و پر کردن فرم مخصوص در زمان حیات، اعضای بدنش شامل کلیه، کبد و برخی از نسوج پیوندی به بیماران نیازمند اهدا شد.


 اعضای پیوندی این پرستار در تهران به بیماران نیازمند اهدا و پیکرش در محل سکونتش شهرستان رامیان با حضور مردم و مسئولان محلی تشییع و به خاک سپرده شد.


با وجود اهدای عضوهای اخیر در استان گلستان تصادفات رانندگی درصد زیادی از مرگ‌های مغزی را شامل می‌شود و نیاز است تا اهدای عضو، بیشتر فرهنگسازی شود.



به‌طوری‌که به گفته دکتر برزگر به ازای هر یک میلیون جمعیت در سال باید حدوداً 20 مورد اهدا صورت بگیرد. اما امسال  از 9 مورد مرگ مغزی ناشی از تصادف در استان گلستان سه مورداهدای عضو صورت گرفت. برزگر مسئول اهدای اعضای گلستان اظهار امیدواری کرد: بخش پیوند در این  استان راه‌اندازی شود تا اعضای اهدایی در استان استفاده شود چرا که در گلستان آمار دیالیزی‌ها و نیاز به کلیه اهدایی زیاد است.
به گفته وی، هنوز به فرهنگسازی و مشارکت بیشتر مردم نیاز است از این رو علاقه‌مندان و داوطلبان اهدا عضو می‌توانند با پرکردن فرم مخصوص یا از طریق سامانه www.ehda.center نام نویسی و نسبت به دریافت کارت اهدا اقدام کنند.ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: