کد خبر: ۸۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 09
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >چگونگي تعيين تعرفه هاي پزشکي براي خدمات سلامت به بحث هرروزه رسانه ها تبديل شده است و هرروز پزشکي از يک گوشه کشور و با يک تخصص از مشکلاتي که اين اقدام براي بخش سلامت کشورداشته است مي‌گويد.
به گزارش شفا آنلاین،عليرضا زالي رئيس سازمان نظام پزشکي  درباره اختلال تعرفه‌هاي پزشکي و ثابت نبودن قيمت تمام‌شده خدمات در ايران گفت: «اين موضوع مسئله جديدي نيست و قيمت تمام‌شده در حوزه خدمات سلامت برخلاف ساير جنبه‌هاي خدمات عمومي کشور هيچ‌گاه نرخ ثابتي نداشته است.»

او ادامه داد: «تعرفه‌هاي پزشکي کم است و تمامي خدمات عمومي در کشور به سمت يک قيمت تمام‌شده پيش رفته اما تعرفه‌هاي نظام سلامت چه در بخش عمومي يا خصوصي پيشرفت نداشته است. از حدود سال 1373 يعني نزديک 21 سال قبل مبناي
تعرفه گذاري در نظام بهداشت و درمان کشور، قيمت تمام‌شده خدمات معرفي شد.»

وي در ادامه به مشکلات ديگر در بحث تعرفه گذاري اشاره کرد و گفت: «نزديک به هفت سال تعرفه جراحي ثابت بوده است. مشکل ديگر که بسيار جدي بوده و به عقب‌ماندگي تعرفه در حوزه سلامت دامن زده است ثابت ماندن کتاب تعرفه گذاري در 19 سال اخير بوده که مسبب تبديل تعرفه به فرآيندي غير پيوسته شده است.»

وي درباره راه خروج از اين مشکلات گفت: «ابتدا بايد قيمت تمام‌شده خدمات در حوزه سلامت مانند ساير خدمات عمومي پذيرفته شود. دولت، منابع عمومي کشور و منابع بيمه‌اي براي جبران مابقي پرداخت بايد فعالانه‌تر وارد عمل شوند و پوشش مناسب را ايجاد کنند. همچنين فرآيند تعرفه گذاري بايد پويا و به‌صورت پيوسته باشد و حداقل سالي يک‌بار بازنگري خدمات انجام شود. در حوزه سرپايي و بستري نيز هنوز نياز به تغييرات اصلاحي احساس مي‌شود.»

رئيس سازمان نظام پزشکي ادامه داد: «به خاطر فشار اعتباري بيمه‌ها و شرايط خاص اقتصادي کشور، در بازنگري کتاب ارزش‌گذاري نسبي، خدمات بالغ‌بر 60 درصد کمتر از حد مورد انتظار افزايش تعرفه‌اي، پيدا کرد، يعني به‌جاي 180 درصد رشد در بهترين شرايط 120 درصد در نظر گرفته ‌شد و دليل اين امر ناتواني سازمان‌هاي بيمه‌گر باوجود مشکلات اعتباري‌شان بود که قادر به پوشش بيمارستان‌هاي دولتي نبودند يعني همين‌الان ما نسبت به آنچه مربوط به کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات سال 84 است (حدود 10 سال قبل) حدود 60 درصد افت تعرفه‌اي را داشته‌ايم، نه اينکه بيمه‌ها تمايل نداشتند بلکه شرايط اقتصادي آنان امکان چنين تحرکي را از آنان گرفته بود .»

وي تصريح کرد: «بايد هرسال کتاب تعرفه‌ها بازنگري و نظرات گروه‌هاي پزشکي دراين‌باره گرفته شود و ساليانه بر اساس واقعيت‌هاي اقتصادي حوزه سلامت اين تغييرات صورت بگيرد و به سمت شفاف‌سازي تعرفه حرکت شود، شفاف‌سازي يعني رضايت پزشک و بيمار هردو جلب شود. با توجه به اينکه هم‌اکنون اکثر بيمه‌ها مايل به همکاري هستند فضاي خوبي در کشور حاکم است فقط بايد منابع عمومي کشور به سمت حوزه سلامت و منابع بيمه‌اي بيشتر گسيل داده شود.»


وي بي‌توجهي به‌نظام تعرفه گذاري را عاملي براي بي‌انگيزه شدن جراحان دانست و گفت: «بسياري از عمل‌هاي پيچيده که نياز به اعتماد به‌ نفس جراح و گروه پزشکي دارد کم‌کم جذابيت خود را از دست بدهد و در نظام سلامت به آن اهميت داده نشود. جاذبه‌هاي اقتصادي تعرفه‌اي جزو محورهايي است که به پيشرفت علم کمک زيادي مي‌کند بايد بدانيم که هم‌اکنون ايران ازنظر پزشکي کشور پيشتازي است. به بخش خصوصي ما آسيب‌هاي اقتصادي متعددي واردشده و در بحث هدفمند کردن يارانه‌ها هيچ پشتيباني براي اين بخش در نظر نگرفتيم.»


زالي نوسانات ارزي را مشکل ديگري براي حوزه پزشکي دانست و ادامه داد: «به دليل اينکه بسياري از تجهيزات و لوازم پزشکي وابسته به ارز بوده و همچنين 70 درصد بازار تجهيزات پزشکي اعم از سرمايه‌اي و مواد مصرفي وارداتي بوده است، اين نوسانات ارزي سال‌هاي گذشته به بخش خصوصي آسيب زيادي وارد کرد و هيچ حمايتي نيز از آن نشد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: